Har du/skal du ta glukosebelastningstest?

M

Moderator Kristin

Guest
Ny retningslinje om svangerskapsdiabetes gjør at rundt 7 av 10 gravide nå må gjennom glukosebelastningstest. Her er alt du trenger å vite om testen.

Har du tatt glukosebelastningstest før? Eller i dette svangerskapet?


Glukosebelastningstesten tar lang tid, og mesteparten av tiden er venting. Da kan det være greit å finne på noe som får tiden til å fly, og tankene bort fra den kvalme følelsen.
Derfor har vi laget denne listen med 21 å finne på mens du venter
De fleste av disse punktene krever ikke mer enn en telefon, og den har jo de fleste av oss med oss likevel.


Viste du at mellom seks og ti prosent av gravide utvikler svangerskapsdiabetes. Arv, overvekt og røyking er hovedårsakene og mange vet ikke at de er syke.

Svangerskapsdiabetes er diabetes som oppdages eller oppstår i graviditeten.

– Svangerskapsdiabetes kan gi alvorlige konsekvenser både for mor og barn. Det er viktig at gravide følges opp og får riktig diagnose og behandling så raskt som mulig, sier divisjonsdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet.

Du kan lese mer informasjonomsvangerskapsdiabetes her
 
Måtte ta testen når jeg var gravid sist. Men tror man liker søtt, helt til man må drikke 5 dl sukkervann :hungover: det var pyton! Satt heldigvis alene og ventet på siste blodprøve. Satt mest på mobilen, men hadde med nettbrett også hvis jeg skulle se film :D slapp unna med en gang og det er jeg glad for.
 
Har fått beskjed at jeg skal ta denne testen siden jeg er førstegangsfødende over 25 år + BMI ligger akuratt på 25.

Så skal nok ta denn i starten av juni en gang.

Kan ikke si jeg gleder meg akuratt:bag: men det er jo greit å teste:)
 
Måtte ta i uke 28..
 
Tok i dag (uke 24+1) pga utslag på glucose på urinstix.
 
Ikke tatt med noen av mine, siste er snart 3 uker. Helt greit det :)
 
Har tatt den i begge svangerskap, første gang gikk testen veldig fint - om enn litt uvel av den typen drikk de brukte da. Denne gangen vrengte magen seg etter en times tid, og det enda drikken de har på legesenteret nå var mye lettere å få ned. Ble dermed avbrutt (feilaktig, om en holder glukosen nede i 20 minutter kan testen fortsatt gjennomføres, bare med notat om oppkast). Slapp å gjenta den igjen, en av overlegene jeg har vært til kontroll hos (vekstkontroller hver 4 uke) mente det holdt å ta nytt fastende blodsukker + måle 2 t etter et vanlig måltid, og om det var greit så trengte jeg ikke å pine meg gjennom en belastning til. Var heldigvis supre resultater på blodsukkeret der. :)

Måtte også måle langtidsblodsukker i uke 12, pga BMI akkurat bikka 30.
 
Har tatt den i begge svangerskap, første gang gikk testen veldig fint - om enn litt uvel av den typen drikk de brukte da. Denne gangen vrengte magen seg etter en times tid, og det enda drikken de har på legesenteret nå var mye lettere å få ned. Ble dermed avbrutt (feilaktig, om en holder glukosen nede i 20 minutter kan testen fortsatt gjennomføres, bare med notat om oppkast). Slapp å gjenta den igjen, en av overlegene jeg har vært til kontroll hos (vekstkontroller hver 4 uke) mente det holdt å ta nytt fastende blodsukker + måle 2 t etter et vanlig måltid, og om det var greit så trengte jeg ikke å pine meg gjennom en belastning til. Var heldigvis supre resultater på blodsukkeret der. :)

Måtte også måle langtidsblodsukker i uke 12, pga BMI akkurat bikka 30.
Når du tok langtidsblodsukkere.. Tok det lang tid før du fikk svar?
 
Når du tok langtidsblodsukkere.. Tok det lang tid før du fikk svar?

Jeg mener de leste av svaret på legekontoret og at jeg fikk det samme dag. Er noen uker siden og det har vært noen kontroller og prøver siden da. :hilarious: Men fikk svar på det ganske kjapt mener jeg.
 
Jeg mener de leste av svaret på legekontoret og at jeg fikk det samme dag. Er noen uker siden og det har vært noen kontroller og prøver siden da. :hilarious: Men fikk svar på det ganske kjapt mener jeg.
Ok.. Tok den på tirsdag så anntar da jeg hadde hørt noe til nå om det var noe.
 
Ok.. Tok den på tirsdag så anntar da jeg hadde hørt noe til nå om det var noe.

Hos meg stod det plutselig bare på helsekortet, uten at de sa noe. :p
 
Back
Topp