Har du/skal du ta glukosebelastning?

M

Moderator Steffen

Guest
Ny retningslinje om svangerskapsdiabetes gjør at rundt 7 av 10 gravide nå må gjennom glukosebelastningstest. Her er alt du trenger å vite om testen.

Har du tatt glukosebelastningstest før? Eller i dette svangerskapet?


Glukosebelastningstesten tar lang tid, og mesteparten av tiden er venting. Da kan det være greit å finne på noe som får tiden til å fly, og tankene bort fra den kvalme følelsen.
Derfor har vi laget denne listen med 21 å finne på mens du venter
De fleste av disse punktene krever ikke mer enn en telefon, og den har jo de fleste av oss med oss likevel.


Viste du at mellom seks og ti prosent av gravide utvikler svangerskapsdiabetes. Arv, overvekt og røyking er hovedårsakene og mange vet ikke at de er syke.

Svangerskapsdiabetes er diabetes som oppdages eller oppstår i graviditeten.

– Svangerskapsdiabetes kan gi alvorlige konsekvenser både for mor og barn. Det er viktig at gravide følges opp og får riktig diagnose og behandling så raskt som mulig, sier divisjonsdirektør Svein Lie i Helsedirektoratet.

Du kan lese mer informasjon om svangerskapsdiabetes her
 
Ja, er 32 år, så skal ha glukosebelastningtest. Det skal skal vel nesten mye til nå for å ikke ta den med nye retningslinjer. Jeg er verken overvektig, har røykt eller har diabetes i familien og langtidsblodsukkeret ble målt og så fint ut på 12 ukerskontrollen, så krysser fingre for at alt er i orden :)
 
Legen sa jeg skulle det da jeg snakket med han på 12 ukers kontrollen siden jeg var over 25 år (blir 26 på lørdag [emoji4]). Men så på retningslinjene etterpå at det gjaldt kun førstegangsfødende så trur han har glemt seg litt ut der
 
Nei jeg slapp det :) er 28 år, men hadde ikke svangerskapsdiabetes med første.
 
Jeg må pga. forhistorie (ikke diabetes) bare for å være på den sikre siden :)
 
Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap, og skulle derfor ha tatt glukosebelastning denne gang.

Langtidsblodsukkeret var helt perfekt på 12-ukerskontrollen, men jeg målte og sjekket blodsukker før og etter mat innimellom hjemme allikevel. Rundt uke 17 merket jeg at jeg fikk høye målinger når jeg skeiet ut, og meldte fra til legen. Hun henviste videre til sykehuset med diagnose svangerskapsdiabetes uten at jeg måtte ta glukosebelastningen. Har time på sykehuset i starten av juni, håper jeg slipper å ta den der også!
 
Ja jeg skal ta det grunnet førstegangsgravid pver 25 + BMIen min lå på nøyaktig 25, så det var vist ikke noe tvil:bag: høres ut som en kjip test,:wtf:men det er jo samtidig betryggende å få tatt den.:)
 
Nei skal ikke ta den. Ikke overvektig og har ikke hatt det i tidligere svangerskap. Dette er nr 3.
 
Ja jeg må ta den, har litt høy bmi. Måtte ta forrige gang også da jeg hadde stor mage og de mistenkte stort barn. Hadde det ikke sist og håper jeg ikke får det nå heller [emoji4]
 
Tok den to ganger forrige svangerskap og tipper jeg må ta den denne gangen også pga høy bmi.
 
Ja, jeg er førstegangsgravid, 32 år og har i tillegg litt høy bmi. Synes testen høres kjip ut :depressed:
 
Jeg tok den i uke 10 siden jeg hadde det m forrigemann og fikk påvist sv.dia.. begynte m insulin i uke 13..kjedelig.. Er ikke overvektig eller noen av de andre kriteriene..eneste er at jeg er 37år.. [emoji85] Er mye oppfølging på sykehuset ul hver 4.uke-hver 2.uke etter uke 30 tror jeg det er, så man blir godt ivaretatt..[emoji173]️
Anbefaler isbiter og sugerør når man skal ta testen..hjelper.. [emoji28]
 
Er førstegangsgravid og 30 år, normal bmi. Legen min mente jeg ikke trengte å ta den, så da stoler jeg på det :)
 
Jeg har ikke hørt noe om det, men siden jeg er førstegangsfødende over 25 så må jeg vel det! Kan ikke si jeg gleder meg :/ Har utført testen på andre og det ser ikke godt ut. Får vel høre på neste kontroll om jeg skal ta den
 
Ja, er over 25 og førstegangs.
Bestilte time hos Fürst i går så da er det gjort. [emoji6]
 
Jeg må ta den, både pga alder og bmi. Tok den ikke sist sv.skap for 10 år siden.
 
Jeg har fått beskjed om at jeg skal ta den, men når jeg leser retningslinjene forstår jeg ikke helt hvorfor? Er 30 år og andregandsfødende, hadde ikke svangerskapsdiabetes sist. Er normalvektig og har ingen diabetes i familien... Frister jo ikke så veldig med den testen, så lurer på om jeg bare kan la være?
 
Back
Topp