Har du bunad??

Her er bilde
eb6b2120de242d45e1fb8a355cd13907
 
Har Gudbrandsdals festdrakt og Grafferdrakt.
 
Bomull eller lin? Min mor sier at det hvite først bør vaskes før det skal brukes :)

Tror det er bomull. Tror jeg har fått vekk de to på forklet, men den på ermet er ikke helt borte ennå. Får se hva vi gjør med den ;)
 
Det hvite skal ikke strykes før (et par dager før) er skal brukes, men flekker bør definitivt vaskes så fort som mulig.

Og det bør skyldes etter bruk sier min bestemor :) I kaldt vann og fjerne eventuelle flekker. Det glemte jeg helt..
 
Har blå rogalandsbunad med frafjordmønster og rød vest! Min mormor broderte og farmor monterte, et av de flotteste plagga jeg har <3 den blir ikke brukt på 17.mai i år dessverre, men satser på dåp til høsten :) skal se om jeg finner bilde av hele :)
 
Min skjorte er lin og skal, gitt at den er uten flekker som må tas spesielt med kokende vann slått gjennom, legges i kaldt vann et døgn eller så før den vaskes.
Reelt blir den liggende i snitt 2,5 døgn.... Og vaskes ikke godt nok, jeg har en tendens til å gi meg etter 2 eller 3 skyllevann, det skal være fem... Vurderer "håndvask" i maskin....
 
Min skjorte er lin og skal, gitt at den er uten flekker som må tas spesielt med kokende vann slått gjennom, legges i kaldt vann et døgn eller så før den vaskes.
Reelt blir den liggende i snitt 2,5 døgn.... Og vaskes ikke godt nok, jeg har en tendens til å gi meg etter 2 eller 3 skyllevann, det skal være fem... Vurderer "håndvask" i maskin....

Min skjorte er lin, har alltid vasket den i maskinen :) finvask eller ullvask med milo har jeg brukt :)
 
Nei, bruker en svart dressjakke med tettsittende kort skjørt eller til bryllup og andre store dager en lang kjole i kongeblå farge og tungt stoff.
 
Nei, dessverre. Men skal få en vest agder bunad til neste år av mannen, i 30 års gave. :)
 
Nei. Hadde da jeg var liten, men har aldri hatt bunad i voksen alder. Veldig fint, men desverre også ganske dyrt :(
 
Ja :D Bergensbunad :D
 
Nei
 
Rogalandsbunad:) Svart stakk, grønn vest og jelsamønster (utolig mange valgmuligheter til den bunaden:) )
 
Har rogalandsbunad og Karasjok kofte :)
Bruker som regel bare kofte :)
 
Har en Vestfoldsbunad :) Som dessverre ikke passer lengre..
(bilde lånt fra nett)
prod_zoom-vestfold32 01.jpg
 
Back
Topp