Har dere trengt hjelp med økonomien?

M

Moderator Wilma

Guest
Har dere hatt behov for å låne penger (utenom huslån osv.) eller få hjelp til å rydde opp i gjeld? Tok det lang tid før ting løste seg?
 
Har fått litt her og der siste årene av foreldre ifm IVF (koster jo en formue). Ellers klart meg rimelig OK selv uten gjeld.
 
Vi har heldigvis klart oss med alt selv ved å være flinke til å sette av litt hver måned ☺ så har vi en buffer om opvaskemaskknen eller noe skulle ryke
 
Nei, vi har klart oss. Men vi har fått hjelp til huslån (sikkerhet i mors/onkels hus) ved huskjøp. Klarte fint å betale ned det i forrige hus og satser på å gjøre det denne gangen også.
 
Nei, har heldigvis til nå klart oss .
 
Nei, men vi har vært i banken flere runder og endret på betingelser, og bytter forsikringsselskap om det er mer gunstig hos andre tilbydere, slik at vi hele tiden får mest mulig for minst mulig penger.
Viktig å vite hva man har krav på, og hva man kan slippe unna. ;)
 
Nei, vi har klart oss greit. Fikk litt penger av foreldre innimellom da vi begge var studenter. Eller at de kom med en bærepose med mat. Det satte vi stor pris på, men det hadde gått bra uten også.
 
Ikke de siste ti årene. Vi har spart oss opp en stor bufferkonto og trenger ikke hjelp til økonomien.
 
Da mannen gikk arbeidsledig og jeg jobbet kun 63% så hjalp foreldrene mine oss av og til med en handlerunde slik vi fikk fylle opp en vogn med mat som de betalte og de inviterte oss til middag osv titt og ofte. Nå når begge jobber fullt trenger vi ikke hjelp og har kjøpt hus uten hjelp fra foreldre. Det drypper av og til litt på guttene men ikke fordi vi trenger hjelp men fordi de ønsker å kjøpe noe til dem
 
Nei, men vi har avdragsfritt huslån mens jeg er student. Prøver å spare der vi kan, men slutter jo ikke å leve fordi vi har litt dårlig råd for tiden. Har kuttet ned og vekk diverse abonnementer, bl.a. kuttet ut trening på treningssenter. Man kan spare mye hvis man bare bruker litt tid på å se hva man bruker penger på! Har en bufferkonto som jeg fyller på når jeg kan, og trekker av ved behov.
 
Nei, vi klarer oss selv. Hender besteforeldrene kjøper litt tøy/sko, men det er ikke fordi vi trenger hjelp. De er bare snille [emoji173]️
 
Fikk litt støtte hjemmefra som student, jeg flyttet blant annet ut fra en eks som ikke var helt grei, da fikk jeg hjelp for å dekke dobbel husleie. Det samme har samboeren fått fra sine foreldre. Nå har vi svigers som kausjonister på lånet, men vi har ikke problemer med å betale, vi hadde bare ikke nok egenkapital etter mange år med studier.
 
Vi har kausjonist på huslån da vi ønsket å komme tidlig inn på boligmarkedet (19 og 20 år), og hadde ikke egenkapital selv så her stilte svigerfar opp å var kausjonist. Har ikke treng noe hjelp bortsett fra det[emoji5]
 
Har dere hatt behov for å låne penger (utenom huslån osv.) eller få hjelp til å rydde opp i gjeld? Tok det lang tid før ting løste seg?

Jeg lånte en del privat da jeg kjøpte hus, betalte ned 150 000 på et år, da var alt veldig trangt økonomisk. Under ingen det.

Nå skylder jeg fortsatt 250 000 i privatgjeld på huset som jeg ikke trenger å betale ned før vi eventuelt flytter. Så det er fint
 
Samboer er i overkant fornuftig som regel, og bruker lang tid på å tenke over ting før han evnt kjøper noe. Jeg er også fornuftig, men kan ha mine impulskjøp. Men vi har ikke hatt noe hjelp egentlig, samboer kjøpte 2/3 av eneboligen vi bodde i før for 400 tusen, broren kjøpte siste del. Så de har fått hjelp slik.
 
Ikke siden jeg var student. Mine foreldre har gitt kommede foreldre 10.000 i «startkapital» for hvert barnebarn. Nå som vi venter nr. 2 ble jeg overrasket over at de ville gi... vi har jo nesten alt fra før :)
 
Har mamma som medlånetaker på hus lånet, men ikke trengs noe hjelp eller:) vi klarer oss bra :p
 
Back
Topp