Har dere tatt mannens etternavn?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Dere som er gift. Eller har endret til samme navn..
Er det MANNENS navn dere har tatt?
Har dere beholdt hvert deres selv om dere er gift? Eller har dere begge tatt kvinnens etternavn?
Eller kanskje dere har tatt et helt nytt navn begge to?

For likekjønnede par blir det ikke helt det samme mtp DEN tradisjonen, tror jeg?.. Så om det er noen av dere her, hvordan valgte dere etternavn? :)
 
Jeg har tatt mannens etternavn, og kun hans. Jeg ønsker ikke mange navn å forholde meg til, og ønsker at våre barn skal hete det samme som oss.
 
Jeg tok mannens etternavn, og beholdt mammas pikenavn som mellomnavn. Vurdere å endre det senere så både mellomnavn og etternavn blir etternavnet mitt, med bindestrek kanskje.
 
Jeg tok mannens etternavn. Jeg hadde både mamma sitt og pappa sitt. Ble litt lei av å ha så langt navn.
 
Har sagt jeg ikke tar mannens navn før vi får barn. Men vil uansett beholde mitt eget som mellomnavn. Våre barn vil også få begge navn siden jeg har et navn som har historie langt bakover i tid.
 
Jeg har tatt mannens etternavn, og kun hans. Jeg ønsker ikke mange navn å forholde meg til, og ønsker at våre barn skal hete det samme som oss.
Akkurat samme logikken brukte vi! Bortsett fra at her har mannen tatt mitt etternavn da. Som jeg igjen fikk fra min mor [emoji6] Foreldrene mine er gift og har forskjellige etternavn. Det har skapt så mye krøll opp gjennom tidene at jeg var sikker på at jeg ønsket at jeg og mannen skulle ha samme navn. Hans var et generisk sen-navn, mitt er beskyttet, dermed endte vi på mitt. Godt fornøyd!
 
Jeg tok mannens navn. Mot hans vilje, for han så ikke vitsen...
 
Jeg har beskyttet etternavn og mannen har gårdsnavnet fra der vi bor. Ingen av oss ville gi opp sitt navn, men vi ville ha samme. Derfor har vi begge navnene med bindestrek mellom. Det blir litt tungt med mange stavelser, men har bare fått positive tilbakemeldinger fra de rundt oss.
 
Skal vi gifte oss blir det kun et navn. Er vokst opp med to etternavn og syns det bare er teit med dagens trend hvor barna skal ha bindestrek-etternavn. Tenk dere når de finner enn de skal gifte seg med og gi sine barn etternavn, da blir det jo 4 etternavn:p
 
Jeg tok mannens navn ja. Det er bare et navn, og mine hadde absolutt ingen affeksjonsverdi for meg, så det var lettest sånn, siden han bare har ett etternavn.
Det kunne like gjerne vært andre veien, for vi bryr oss ikke om kutyme, og er 100% likeverdige i forholdet. :)
 
Jeg har beskyttet etternavn og mannen har gårdsnavnet fra der vi bor. Ingen av oss ville gi opp sitt navn, men vi ville ha samme. Derfor har vi begge navnene med bindestrek mellom. Det blir litt tungt med mange stavelser, men har bare fått positive tilbakemeldinger fra de rundt oss.

Litt samme her. Jeg har et beskyttet etternavn, og siden han er den eneste i familien som nok vil føre navnet videre, har vi kombinert med bindestrek mellom. Litt tungvint ja, men det eneste vi begge kunne leve med.

Så var det det å finne barnenavn som klinger godt med det lange etternavnet... :rolleyes:
 
Nei. Fullstendig uaktuelt å bytte ut mitt sjeldne familienavn med hans sen-navn. Vi var inne på tanken om å ta et gammelt familienavn fra hans side, men droppet det. Da vi giftet oss var planen at han skulle bytte, det er 8 år siden, han har fremdeles sitt sen-navn [emoji849] Det er ikke viktig for han, og strengt tatt ikke meg heller, så han har ikke giddet alt styret med å bytte ut alt av kort/pass osv.

Ungene har mitt etternavn.

Ang at man vil ha ett felles etternavn: greit det, men hvorfor må det være mannens? Helt lov å velge det, men det er den automatikken jeg har problemer med, at man ikke en gang vurderer å beholde sitt eget og at mannen kan bytte.
 
Jeg har tatt hans etternavn og har mitt (etter far) som mellomnavn - han har gjort det samme slik at både vi og jenta vår heter det samme alle tre [emoji5]

Edit: var for øvrig ikke klar over slike beskyttede etternavn før jeg leste det her nå, både mitt og mannens er det, så det hadde nok ikke gjort noen forskjell for oss.. [emoji14]
 
Har pappa sitt etternavn og mannen sitt etternavn. Med bindestrek i mellom. Rett og slett fordi pikenavnet mitt er egentlig spesielt, og fordi jeg gjerne ville ha det samme etternavnet som mannen min :) Men har jo sikkert norges lengste navn nå da.. :p
 
Nix, lever i 2017 ikke 1950.

Det er ingen selvfølge for meg å ta hans navn ;)
 
Back
Topp