Har dere mye matsvinn hjemme?

M

Moderator Amalie

Guest
Eller er dere flinke til å bruke opp alt av rester og se med skjønn på matvarer med utgått dato? :)
 
Hiver alt for mye. Kjøper for mye-lager for mye. Har lovet å ta oss selv i nakken nå.
 
Hender en del mat blir kjøpt og ikke spist, fordi vi glemmer det før det blir gammelt. Noe råtner jo veldig fort også, druer må jo spises samme dagen omtrent... men datomerking er jeg ikke så nøye på. Spiste yoghurt til frokost som gikk ut for tre uker siden. ;)
 
Hender en del mat blir kjøpt og ikke spist, fordi vi glemmer det før det blir gammelt. Noe råtner jo veldig fort også, druer må jo spises samme dagen omtrent... men datomerking er jeg ikke så nøye på. Spiste yoghurt til frokost som gikk ut for tre uker siden. ;)
Druer er sååååå godt fryst.
Jeg kjøper druer og har de på bordet i 1 dag eler 2. resten blir pillet, og lagt på frys.
 
hjemme har vi vært ganske bevist på dette i noen år. Siden vi begynnte å se på økonomien vår og pengebruket vår på alt og ingenting-! men vi er dårlige på å bruke rester, derfor lager vi ikke store porsjoner, men bare det vi skal spise.
 
Prøver å kaste minst mulig. Lager mye mat, og mye sendes i matpakker.
 
Vi kaster dessverre mye :eek: gubben er helt håpløs, gidder ikke å rydde maten inn i kjøleskapet igjen :mad:
 
Blir stadig bedre her. Har generelt veldig lite søppel. Klarer aldri fylle dunkene mer enn halvveis før tømming, det syns jeg er et godt tegn. Rom for forbedring da. :)
 
Prøver å unngå og kaste så mye. Vi er veldig flink på middager og frukt, der går lite i bosset.
Men brød og pålegg er en annen sak, så nå kjøper jeg kun inn ost og leverpostei, for det vet jeg blir spist :p
 
Kaster lite. Er kun halvspist mat som blir kastet. Mannen tar med rester på jobben for å spise der hvis det ikke er nok til dagen etter, men er sjeldent vi lager så for mye middag. Vi har nok verdens kjedeligste kjøleskap men er lite som blir kastet pga det. Leverpostei og smøreost holder jo i evigheter
 
Vi har fast restemiddag-dag på torsdager. Da lager vi opp det vi har av rester, lager en salat til, og slik unngår hvertfall vi å kaste så myr mat :)
 
Prøver å kaste minst mulig. Det som likevel må kastes går i bokashibøtta, og blir til jord til å bruke i hagen. :)
 
Kaster altfor mye, men vi har blitt bedre. Lager litt mindre, og har blitt noe flinkere til å ta vare på rester og fryse. Men likevel blir det sjelden spist, havner i søpla lell. Hat stort sett en full matavfallspose daglig.
 
Back
Topp