Har dere mye lån?

M

Moderator Steffen

Guest
Har dere tatt opp masse lån, til hus, bil, hytte, båt osv..?
Eller har dere enda masse kapasitet igjen på lånefronten, som dere ikke har brukt? Tenker dere mye over det, før dere tar opp nye lån? :)
 
Ble ferdig som student og kjøpte første bolig sammen for tre år siden, så har ganske mye lån ja. Har fått bakt inn bil-lånet i boliglånet så vi har en god rente på den, men sitter igjen med høyt lån. Også var det studielån da :p

Tror ikke vi hadde fått så mye mer lån om vi hadde søkt nå, men det er vel ganske normalt sånn i etableringsfasen. Vi bruker sikkert mer enn vi trenger og lever nokså romslig. Skal jo jobbe resten av livet så har tid til å spare opp litt penger etter hvert, men ikke akkurat så mye nå :)
 
Vi vil ha så lite som mulig lån. I en ideell verden hadde vi ikke hatt noe lån. Det har preget valgene vi har tatt

Vi tjener vel rundt 1,2 mill til sammen i året, og solgte leilighet i Oslo for 3,7 (500 000 økning fra vi kjøpte den) og kjøpte hus der vi bor nå til 2,7. Så da ble lånet vårt mye mindre (vi hadde 15% egenkapital for begge lånene). Så vi har vel omtrent 2,1 mill i boliglån. Vi kjøpte oss vår første bil (elbil) nå nylig, og hadde spart opp ganske mye så vi kun trengte å låne 50 000, og regner med å betale ned på det i løpet av noen mnd. Kanskje vi får betalt ned hele billånet med skattepengene og feriepengene som kommer snart. Men siden vi får en ny baby på samme tid er det greit å ha litt ekstra penger, man vet aldri hva man plutselig må kjøpe inn ekstra. :)

I tillegg har vi begge studielån. Vi har pusset opp en del og har derfor tenkt å be om verdivurdering snart slik at vi ikke lenger har topplån (det som er over 75% av boligens verdi). Vi prøver i tillegg å legge til side en del så vi kan nedbetale topplånet.

Vi ønsker begge mer fleksibilitet og frihet, og har ikke så store behov for hytte, båt osv. Vi vil heller kunne jobbe litt mindre etterhvert og være mer tilstedet sammen og med barna våre. ❤️

Så vi kan låne mer men vil ikke :) kjøper aldri noe på avbetaling osv. Bruker kredittkort av praktiske grunner (bonuser og andre fordeler) og nedbetaler alltid i løpet av en måned. Så har full kontroll på det også.
 
Nei vi har ikke så mye igjen på huset nå. Så vi har fått lån til utleieleilighet. Ene bilen er nedbetalt, den andre betaler seg selv med km-godtgjørelse. Ønsker meg hytte da... men må vente litt. Skal ha overskudd og tid til å holde den vedlike også i tillegg til hus.
 
Vi har pt lån på 35% av boligens verdi, to biler uten, men ca 350' i studielån igjen til sammen. Ser dog etter nytt hus, og da blir ståa en annen. Vi har dog lagt oss på et budsjett godt under det vi maks kan få. Higer virkelig ikke etter mest mulig lån... Godt å leve og bruke penger på sportsutstyr, reiser, div ting vi føler for der og da, samtidig som man har en god buffer på sparekonto.
 
Har lite i lån. Huset er taksert på 1 mill mer enn det vi har i huslån. Så sitter vel bra i det.
Kjøpte huset for 15 år siden, før husprisene begynte å stige.
Har pusset opp alt fra innerst til ytterst.
 
Eheee.. vel. Jeg alene har en mill i lån, og eier ikke bolig :hilarious: men nå skal sant sies.. jeg har tre biler hvor kjøpspris var 579 000, 280 000 og 50 000, så det er jo tre billån og en lite forbrukslån det er snakk om. Bilen til 280 ligger ute for salg, så den håper jeg snart forsvinner. Syns det er litt drøyt å betale over 12 000 i mnd bare i billån :woot:
 
Ikke mer enn at vi klarer en solid oppgang i renter. Prøver å ha minst mulig lån, så bilen er betalt, vi bor mindre og billigere enn vi kunne ha gjort, og vi har ikke forbruksgjeld. Har ganske mye studielån da, men heller det enn massivt huslån :)
 
Tja, ikke mye men huslån , studielån ett..
 
Vi har vel tilsammen rundt 3 mill med boliglån, studielån og billån
 
Vi har rett under 2 mill. på hus, bil og campingvogn.

I tillegg har vi begge studielån.
 
Vi har 4,1 mill i lån. Kunne klart litt til, men tror det holder nå. 4,1 er to billån og ett nytt hus. Vi sitter sånn sett bra i det, men ja jeg tenker litt på lånene våre om renten skulle gå opp en del. Men da får vi selge om det blir for tøft [emoji5]Vi har ca 1,3 mil i inntekt [emoji16]
 
Vi har mindre enn banken tilbyr oss, men nok til at vi klarer oss [emoji6]
 
Akkurat signert 2.750.000 i boliglån med mannen og har rundt 350.000 i Lånekassen utenom :)
 
0 ,- i lån :D
Eier ikke bolig, men alt vi eier er kjøpt og betalt uten lån/kreditt. Også bilen.
 
Tja, ca 2,5 millioner på meg og ca 2 på mannen. Mesteparten er til bolig og litt til bil. Grunnen til at jeg har mer er et studielån på ca 500k. Men vi er relativt unge og tjener ganske greit, så vi klarer de lånene fint. Vi ligger vel på ca 1,3-1,4 i inntekt.
 
Eheee.. vel. Jeg alene har en mill i lån, og eier ikke bolig :hilarious: men nå skal sant sies.. jeg har tre biler hvor kjøpspris var 579 000, 280 000 og 50 000, så det er jo tre billån og en lite forbrukslån det er snakk om. Bilen til 280 ligger ute for salg, så den håper jeg snart forsvinner. Syns det er litt drøyt å betale over 12 000 i mnd bare i billån :woot:

Oi, det var litt bilutgifter ja [emoji85] Er du veldig interessert i bil, eller hva er grunnen til at du har tre biler? [emoji28]
 
Vi har litt lån, og det stiger for tiden siden jeg studerer, gjør ingenting. Eier en haug med greier som går ann å selge dersom vi får behov for penger. Prioriterer ikke å betale ned noe som helst for tiden, vi venter til jeg begynner å jobbe fult igjen etter studier. Lånene er også forsikret.
Kommer nok aldri til å ta maks-lån, det har vi ikke interesse for da vi begge er bestemt på at vi skal ha penger til overs til å leve også.
 
Back
Topp