Har dere dyr?

M

Moderator Kristin

Guest
Mange har dyr i hjemmet samtidig som man har små og store barn.
Hva er deres erfaringer med å ha barn og dyr? Er det noe spesielt dere passer på? Og hvilke råd ville du gitt til noen som vurderer dette?
 
Nei men vi har hatt kaniner og marsvin fra han var født til han var 9 år , null problem
 
Ja vi har hund. Gått helt fint. Lillegutt er nå 1 år og de er bestevenner :p
Vi passer på at hunden får masse tid alene og at lillegutt er snill med hunden
 
Vi har en katt, og den godtar det meste :p selvfølgelig passer vi på, det er tross alt et dyr. Men hun går bort til lillegutt, han tar tak og drar. Jeg får løsnet grepet, hun går vekk, men er tilbake etter 2min :facepalm:
 
Har hatt to katter fra før jeg fikk barn. Jeg merket jeg fikk mye mindre tid til de når jeg hadde baby, fordi babyene krevde mye. Ble ikke børstet like ofte som de burde, måtte til slutt klippe av tugger og tova dotter. Og jeg synes det var et mas hvis de mjauet og ville kose eller ha mat når jeg var opptatt med legging el. Nå når ungene er større går det bedre igjen. Nå er det mer kos og sosialt igjen.

Nå er katter «lette» ift feks hund som er enda mer sosiale og må gå turer osv. Så det hadde ikke vært noe for oss. Men mange andre klarer det fint. Jeg tror man må gjøre det som passer for seg.

Ungene synes det er fint med dyr. Jeg ser at det hjelper på utvikling av empati. Og spesielt empati for dyr selvfølgelig. Det synes jeg er viktig.
 
Vi har en valp nå på snart 12 uker. En allergivennlig da, siden jeg er allergisk [emoji56]
Det var den store drømmen til unga det.
Litt tidlig å si enda da [emoji14] Men går veldig fint til nå. Men unga er 7.5 år og 12 år. De hjelper til og forstår at det kreves ansvar.

Hunden er fra mammas kennel da, så jeg er veldig godt kjent med rasen og vokst opp med den selv. Bonusen er at mamma kan passe hunden om vi skal noe som ikke valpen kan være med på da.
 
Vi har hund og to katter. Null problem.
 
Ja har hund. Slitsomt til tider men heldigvis er hunden min blitt voksen. Ville aldri hatt valp i babytiden.
 
Jeg har to katter og en hund.
Jeg har ikke like god tid til de på dagtid, men går turer med hunden flere ganger i uka, ellers går min mor med bikkja siden han egentlig bor hos henne. Kattene er like mye inn og ut som de vil, alltid velstelt og så får de mesteparten av kosen på kvelden. Skal sies at eldste her hjemme på snart seks år hjelper til med å kose med pusene, slipper de ut og sørger for mat.
 
Vi hadde katt hele oppveksten min. Visste ikke at det var derfor jeg var konstant syk, allergisk mot katt.
Gubben er også allergisk. Vi skal få alle barna først sånn at vi slipper å kvitte oss med dyr pga eventuell allergi
 
Har hund.
Gir mye glede til barna (også yngste på 6 mnd).

Råd jeg vil gi andre er å huske at dyret er en del av familien, så ikke glem å gi det oppmerksomhet og kjærlighet selv om det kommer en ny baby i familien.
 
Ingen dyr. Har hatt katt, kanin og hest. Hadde katt når første mann kom. Vi hadde akkurat flyttet og han forsvant en av de første gangene han ble sluppet ut. Mannen har virket litt allergisk når han har vært i kontakt med katten etter ferier borte. Katten hatet å være inne så mjauet og vekket oss med baby i hus.. ikke tatt sjansen på nytt dyr
 
Hund på 5 år. Foreløpig må vi bare passe på at han ikke går/setter seg på henne i sofaen. Litt sjalu er han, men også veldig beskyttende.

Mitt tips er å inkludere dyret, ikke ignorer/sett det bort. La hverdagen være nogenlunde lik med de rutinene dere hadde før baby. Og om mulig ta tid til hunden. Her har vi en hund som ikke krever mye, men merker han setter pris på at jeg lufter han uten frøkna, noe som ikke er hverdags. Eventuelt legges hun i lekegrinden og hunden får kose på fanget alene slik han er vane med :)
 
Vi har hatt opptil flere katter, helt siden vi fikk vårt første barn for snart 9 år siden. (Yikes, vært på babyverden siden tidlig 2009!!!).

Kommer helt an på katten selvsagt, om det er en som er rolig og som du kan stole på (selvom du aldri selvsagt skal stole på et dyr), eller om det er en katt du må være på vakt med. Mine katter har aldri vært noe problem rundt feks nyfødte, de er nysgjerrige og passer på. Men ingen av dem har vist aggresjon eller forsøkt å legge seg oppå dem. De har gjerne lagt seg inntil når babyen har ligget på fanget eller ved siden av enten mor eller far.

Har ofte tilsyn til en katt, som jeg derimot må være mer på vakt med enn mine egne (som aldri biter eller klorer), han kan plutselig hogge til uprovosert. Så kan anbefale kattenett, og at man aldri går fra barnet liggende alene i vogn eller vugge, og at katten aldri har fri tilgang til babyens soverom. Katter søker gjerne etter der det er varmt.
 
Har hund - han og ungen kommer til å bli perlevenner. De driver allerede og tuller med hverandre, men hunden er litt stor og kan bli litt voldsom, og da er det ikke like gøy lenger [emoji28]
Jeg passer på at hund og barn ikke er alene sammen, at hunden får beskjed om å roe seg når han vlir for voldsom, og at ungen må være snill med hunden.
Prøver også å la hunden få alenetid med oss voksne, men er ikke like mye tid til det som tidligere.
 
Vi har hund og katt.
Fikk hund da miste var 6 år. Hund og baby kan bli kaos, så vi ventet til de var store nok til å ønske seg en valp, og glede seg over å få hund.

Hund er det beste som finnes i vår familie.
Å få vokse opp med dyr er topp. Gå turer med hunden, gi den mat og omsorg.
De får ikke gå alene med den da den er for sterk. Men vi går sammen.

Hunden ligger som oftes på rommet til et av barna på natta.. han dilter etter de og føler seg som et av barna. Når barna kommer hjem fra skolen er de alene med hunden, det får fint. De setter han ofte ut i bånd til vi kommer hjem fra jobb.
 
Har hatt katt og dverghamster. Gått fint, men krever jo mer av en som voksen.
 
Back
Topp