Har dere barneforsikring?

Hønemor <3

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Føler alle har barneforsikring, har dere det?
Jeg er helt blank på sånne forsikring greier, men føler kanskje jeg burde sette meg litt inn i dette.

Hvorfor har dere valgt å ha barneforsikring? Hvilken barneforsikring har dere og hva kostet det? :)
 
Føler alle har barneforsikring, har dere det?
Jeg er helt blank på sånne forsikring greier, men føler kanskje jeg burde sette meg litt inn i dette.

Hvorfor har dere valgt å ha barneforsikring? Hvilken barneforsikring har dere og hva kostet det? :)

Snakk med forsikringsselskapet ditt. Jo flere forsikringer du samler, jo bedre betingelser får du.
Vi har valgt det fordi vi ikke ser noen grunn til å la være. Vi forsikrer huset, bilen, oss voksne, har reiseforsikring...

https://www.gjensidige.no/privat/fo...MI1qPIx5LC2QIVD4wZCh3Gbgp4EAAYAyAAEgK0s_D_BwE

Det koster ingenting i forhold til det man får igjen om man trenger det. ;)
 
Føler alle har barneforsikring, har dere det?
Jeg er helt blank på sånne forsikring greier, men føler kanskje jeg burde sette meg litt inn i dette.

Hvorfor har dere valgt å ha barneforsikring? Hvilken barneforsikring har dere og hva kostet det? :)
Vi har per dags dato valgt å ikke ha det, men vurderer det med jevne mellomrom.

Grunnen til at vi har latt være å kjøpe det enn så lenge, er at vi ikke syns forsikringene på markedet er gode nok tatt i betraktning av forsikringspremien man må ut med. Barneforsikringene er typisk ganske begrensede med tanke på hva de dekker (f.eks er mange av dem begrensede til å bare gjelde visse sykdommer barnet kan få, mens vanlige grunner til uførhet som f.eks psykiske sykdommer alltid er utelukket fra forsikringen). Videre er det enkelte som ikke dekker ulykker, og sist men ikke minst er uførepensjonen i beste fall 1G årlig, dvs ca drøyt 90,000 i året, noe som jo ikke er allverdens i dagens samfunn.

Når man i tillegg vet at det skal utrolig mye til for å få innvilget uførhetstatus som barn/ungdom (dette da de færreste leger vil «avskrive» et barn som fortsatt vokser, og som derfor kanskje kan bli bedre på sikt, som ufør), er det ganske marginale scenarier der en barneforsikring faktisk vil komme til glede (men for all del, de finnes jo!). Mange ser seg blinde på engangsutbetalingen ved uførhet, men igjen så fordrer jo det at barnet faktisk blir erkjent ufør, noe som altså kan ta lang tid å få innvilget.

Vi oppfatter derfor forsikringene på markedet per i dag som soveputer for foreldrene (som jo får god samvittighet fordi de forsikrer «det kjæreste de eier»), og velger heller å spare ekstra penger i fond til ungene samt at vi betaler ned mye ekstra på huset hver måned (dersom vi skulle være så uheldige å få et barn som satt i rullestol etter en ulykke, f.eks, vil god egenkapital komme godt med dersom vi skulle måttet flytte til en handicapvennlig bolig).
 
Vi har i if. 260 kr i mnd.
 
Vi har barneforsikring gjennom Tryg, betaler 1212 kroner i året. Det er en del ting der som er ok, feks x sum til å bygge om huset, pleiepenger hvis langvarig sykehusopphold osv. Håper selvfølgelig at vi bare kaster penger ut av vinduet men :)
 
sendte melding til hallgeir (han skallae fra luksusfellen) på et nettmøte angående nettopp dette, og dette er hva han svarte:

Ved en familieforøkelse er det først og fremst barneforsikring som bør vurderes. Det er ikke på min "Må ha liste", men mer over på en "Bør ha". Det viktigste en slik forsikring gir barna, er en større økonomisk trygghet hvis man blir kritisk syk og arbeidsufør som ung, dvs en såkalt uførekapital eller uførepensjon/rente. Tilleggsmomenter som raskere behandling etc er ikke like viktig for denne aldersgruppa, siden barn og ungdom blir høyt prioritert i det offentlige helsevesenet.
 
Back
Topp