Har BarneTV blitt for pedagogisk?

  • Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
I motsetning til barneTV fra litt eldre dager, er mye av det som går på TV for dagens barn lagt opp veldig pedagogisk. Hva tenker dere som voksne om dette? Er det for mye av det gode? Liker barna det? Var alt bedre før? :)
 
Min 7-åring hater dagens barnetv. Han velger heller å sette på en dvd med mikke mus,pluto eller donald.
 
Min 7-åring hater dagens barnetv. Han velger heller å sette på en dvd med mikke mus,pluto eller donald.

Jeg skjønner han godt, jeg! Selv om jeg kanskje ikke er i målgruppen for barneTV akkurat :)
 
Jeg skjønner han godt, jeg! Selv om jeg kanskje ikke er i målgruppen for barneTV akkurat :)
Er ikke alltid jeg selv synes at dagens barne-tv er noe bra. Så ja jeg ser også på det av og til. :)
Jeg synes mange av dagens barneprogrammer er så mye støy, fæle ord(liker ikke at de små lærer å kalle andre for idioter/duster o.l) og elendighet.
Jeg som er vokst opp med sesam stasjon (hatet det), tøydukken Anna, Kalle klovn, portveien 2 (elsket det) og slike program ser at dagens program er helt annerledes. Nå lærer ungene å kalle hverandre stygge ting og gjøre som de ikke skal..
 
Savner barne TV fra da jeg var liten! Har bare gode minner med det (selv og Hufsa var nifs :p). Kan ikke skjønne at jeg eller min generasjon tok noen "skade" av å ikke ha "pedagogisk barne TV". ;)
 
Men er alt av barne-tv så pedagogisk? Synes ofte pedagogikken er gjemt så godt at man ikke ser den, og ikke skjønner den, og da virker den mot sin hensikt!
Enig med de over her som synes det brukes stygge ord og kallenavn i mange programmer. Og mye uønsket atferd ser ut til å bli fremhevet.
Prøver å følge med på hva ungen ser på, for det er myyyye rart som liksom er laget for barn, men som egentlig ikke passer!
 
Aner ikke, vi ser ikke barnetv. Kun i adventa. Går i netflix, youtube, dvd, og disney-kanalene.
 
Men er alt av barne-tv så pedagogisk? Synes ofte pedagogikken er gjemt så godt at man ikke ser den, og ikke skjønner den, og da virker den mot sin hensikt!
Enig med de over her som synes det brukes stygge ord og kallenavn i mange programmer. Og mye uønsket atferd ser ut til å bli fremhevet.
Prøver å følge med på hva ungen ser på, for det er myyyye rart som liksom er laget for barn, men som egentlig ikke passer!

Nei, det kan være du har noen gode poenger her! Noen ganger virker det som om de prøver for hardt, og så blir det gjerne mindre optimalt.

Aner ikke, vi ser ikke barnetv. Kun i adventa. Går i netflix, youtube, dvd, og disney-kanalene.

Ja, det gjelder vel kanskje for mange andre også? Lineær TV som det heter så fint, er vel mindre og mindre i bruk - man ser på det man vil, på internett eller strømmetjenester :) Er det de ser på her mindre "pedagogisk"?
 
Det kan bli for barnslig. 4 åringen er lei Disney junior mens 1.5 åringen ser på det. Vanlig barne-tv på NRK ser vi ikke på. Har fantorangen på DVD og begrenset hva hu synes er morsomt av det. Har de gamle julekalenderne på DVD da så ser de til jul. Hu på 4 år elsker Amalies jul og har siden jul sagt: sånn er det med den saken, sier nissemor. Noe av barne-tv kan være stygt men hu lærer verre ting i bhg.
 
Nei, det kan være du har noen gode poenger her! Noen ganger virker det som om de prøver for hardt, og så blir det gjerne mindre optimalt.



Ja, det gjelder vel kanskje for mange andre også? Lineær TV som det heter så fint, er vel mindre og mindre i bruk - man ser på det man vil, på internett eller strømmetjenester :) Er det de ser på her mindre "pedagogisk"?

Tror nok det er en god miks. Da hun var yngre elsket hun å se alfabetsanger og ulike rim og regler på engelsk, så hun hadde jo en eksplosiv språkutvikling. Har også vært glad i Disney Junior, og det meste der er jo veeldig pedagogisk. Men i disse dager ser hun alt mulig, mye Disney-filmer, og det meste har jo en moral, men føler jo det er mest for underholdning. Det jeg ikke liker, er at hun sitter på youtube og ser på sånne "pjatt"-filmer, som jeg kaller det. Ser på at folk bygger på minecraft, unboxing av ting, lager godteri osv. Er ikke så glad i youtube siden det kan dukke opp så mye rart der.
 
Hater barnetv her. Alt for mye solskinnshistorier om venner og regnbuen, til de minste er det alt fra ulldotter til geleklumper hoppende rundt uten noen form for språk, hvordan de kan kalle det for pedagogisk er for meg en gåte[emoji23] men jeg og mitt største barn, ser mye heller på gamle astrid lindgren episoder eller lignende... en annen ting er hvor krampeaktig det har blitt at halvparten alltid skal snakke dialekt eller ha en annen hudfarge og at man alltid skal fortelle hvor normalt det er i barnetv, barna tenker jo ikke i utgangspunktet at det er unormalt før noen setter fokus på det[emoji15]
 
Så lenge det fenger ungene tenker jeg det bare er fint jeg. Aner ikke hva som går på NRK, det ser de aldri på bortsett fra enkelte filmer hvor det er ekte barn og voksne med + adventstiden. 3 åringen ser mye Dora og lært masse derfra + alle merkelige filmer han ser på You Tube, masse engelsk læring. Storebror på 7 ser bare på folk som spiller Mincraft og Pokemon på You Tube, litt usikker på læringspotensialet der ;) Men noe engelsk blir det jo...

Det er liksom ikke jeg som skal elske det ;)
 
Liker godt de musikk innslagene på supern. Fir guttungen elsker musikk. Men savner mer og mer vår generasjon barne TV. Så når guttungen blir eldre skal vi se om vi får litt sesam stasjon. Portveien 2 og sikkelig julekalender [emoji14]
 
Her ser han kun på nrk super. Han elsker å lære så pedagogisk barnetv er toppers for han. Som feks tellekorpset elsker han. Men jeg synes det er gørrenes kjedelig og vil heller sette på sesam stasjon :p
 
Nå har jeg kun erfaring med dagens barnetv via nevøene mine foreløpig. Men jeg reagerer på at det er så forferdelig mye lyd og skriking og hyling og ting skal skje hele tiden og forferdelig fort og dramatisk og alt er så voldsomt.. Blir helt stresset av det.

Takke meg til gamle-barnetv med Bjørnen og Tigeranda..

Er det rart ungene ikke liker Skomakergata, når de er vant til at det skal være så mye lyd og voldsom action hele tiden?
 
Her ser han kun på nrk super. Han elsker å lære så pedagogisk barnetv er toppers for han. Som feks tellekorpset elsker han. Men jeg synes det er gørrenes kjedelig og vil heller sette på sesam stasjon :p

Så bra! Så lenge de liker det og lærer samtidig, så er det jo helt toppers! Da får vi som voksne heller tåle at det er litt kjedelig.. :p

Nå har jeg kun erfaring med dagens barnetv via nevøene mine foreløpig. Men jeg reagerer på at det er så forferdelig mye lyd og skriking og hyling og ting skal skje hele tiden og forferdelig fort og dramatisk og alt er så voldsomt.. Blir helt stresset av det.

Takke meg til gamle-barnetv med Bjørnen og Tigeranda..

Er det rart ungene ikke liker Skomakergata, når de er vant til at det skal være så mye lyd og voldsom action hele tiden?

Ting går fort, og noe må skje hele tiden. Tror egentlig barn så vel som voksne har godt av at det av og til skjer lite og ingenting, slik at man får litt pusterom. Har inntrykk av at mange barn i dag ikke tåler å kjede seg, og de kjeder seg så fort det er stille i noen minutter! Kanskje det kan til en viss grad skyldes barne-TV?
 
Noe syns jeg er en forbedring fra før, som for eksempel flere inslag av flerkulturelle familier og ulike typer familier, og så den nrk serien "Sånn er jeg og sånn er det". Men andre ting er reint møl. Har heller aldri klart å synes at Barnas Supershow skulle være så bra. Jeg syns det satte et dårlig eksempel for barn og gjorde ungene mer voksne enn det burde. Og så Løvenes Garde - COME ON! Hvorfor ødelegge noe så vakkert?
Og det at alt som er svensk skal dubbes??? Vi skjønner da for svingende svensk i Norge?? [emoji23]
 
Synes NRK super er flott. God blanding av pedagogiske programmer og ren underholdning. Mange flotte program. Takler ikke reklamemølet på de andre barnekanalene.
 
Back
Topp