Ha barna hjemme til de er 2 år

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg tenkte og gå hjemme med vår lille til hun blir 1.5 -2 år før hun begynner i barnehage.Kjører ikke bil selv,så skal prøve og få kjørt opp til hun begynner i barnehage da det ikke er noen form for kollektivtransport der vi bor.Er det noen her som har gått hjemme så lenge med sine?Hvordan syntes dere det gikk?Hvordan aktiviserte dere barna deres?
 
Jeg har hatt mine to siste hjemme til de var 18 og 17 måneder. Det er helt problemfritt synes jeg, vi trengte ikke å "gjøre" så mye hver dag heller. Men vi traff venner, trillet turer, var på shopping og gjorde helt vanlige hverdagslig ting. Når de er så små er det viktig med ro og rutiner synes jeg, så her fulgte vi barna og koste oss den tiden vi var hjemme. Skulle ønske jeg kunne holdt sistemann hjemme til 2 år, for sistemann hadde trengt lenger tid hjemme, mens mellomste var veldig klar når vi fikk plass i barnehagen :)
 
Eldste begynte i BHG da han var 1,5 år, yngste blir også hjemme til hun er 1,5. Begge hadde nok vært klare fra ca et år.
 
Snakket med noen venner og de syntes det var fullstendig feil av meg og ha henne hjemme så lenge.Vi har slitt med og bli gravid,så jeg koser meg glugg i hjel med henne og vil gjerne ha henne så lenge jeg kan hjemme hos meg.Ser jeg at hun har det bra av og begynne i barnehage så gjør vi jo det.Men hvis hun trives sammen med meg så blir hun hjemme ♡
 
Hjemme med en snart femåring. Hun skal i bhg siste året før skolen eller når hun får plass(står på venteliste) Gjorde det samme med eldste. Veldig viktig for meg å ha et nettverk med andre som også er hjemme eller delvis hjemme, ellers hadde det ikke gått. Det blir viktigere jo eldre de er da, så har du åpne bhg i nærheten eller andre tilbud går det helt fint. Besteforeldre/tanter/venninner med barn passer henne en dag i uken da jeg jobber.
Jeg ville ikke gjort det noe annerledes og har kost meg sånn disse snart 7 årene. Har vært slitsomt innimellom ja, men det hadde det sannelig vært med jobb og bhg også. :)
 
Snakket med noen venner og de syntes det var fullstendig feil av meg og ha henne hjemme så lenge.Vi har slitt med og bli gravid,så jeg koser meg glugg i hjel med henne og vil gjerne ha henne så lenge jeg kan hjemme hos meg.Ser jeg at hun har det bra av og begynne i barnehage så gjør vi jo det.Men hvis hun trives sammen med meg så blir hun hjemme ♡
Dette er ditt valg. Hva folk får seg til å si altså. :eek::mad:
 
Dette er ditt valg. Hva folk får seg til å si altså. :eek::mad:
Ble litt lei meg men sa at hun skulle begynne i barnehage når hun ble litt større.Går hjemme om dagene,så det gjør jo ingenting at hun kan være sammen med meg da.Og da får jeg jo være flink til og sosialisere henne også ♡
 
Synes det er helt supert at du har mulighet til å ha henne hjemme til hun blir to år! Nyt det! Det er vel strengt talt ingen barn som har behov for barnehage før de er to år? Jeg skjønner at foreldre har behov, sånn er det bare, men hvorfor i all verden er det noen som tror barna har godt av å være i barnehage før den tid dersom man har muligheten til å ha de hjemme?
 
Helt enig.De er vel redde for at lille ikke skal bli nok stimulert i forhold til barn som er i barnehage.
 
Helt enig.De er vel redde for at lille ikke skal bli nok stimulert i forhold til barn som er i barnehage.

Men med barn under 2 år er ikke det behovet der! Jeg er helt enig i at alle barn bør i bhg etterhvert, men det senere! Den viktigste tilknytningsfasen i livet skjer mellom 0-2 år, og hva er vel da bedre enn å ha muligheten til å være hjemme med de viktigste personene i livet? Jeg heier på deg!
 
Men med barn under 2 år er ikke det behovet der! Jeg er helt enig i at alle barn bør i bhg etterhvert, men det senere! Den viktigste tilknytningsfasen i livet skjer mellom 0-2 år, og hva er vel da bedre enn å ha muligheten til å være hjemme med de viktigste personene i livet? Jeg heier på deg!

Husk at alle barn er ulike da! Storebror hos oss begynte hos dagmamma med 2 andre barn da han var 11 mnd.. holdt på å kjede seg ihjel virket det som... det gjorde han også hjemme. Da han var 16 mnd fikk han barnehageplass og han ELSKET det fra første stund. Tilvenningen gikk supert og lett og han hadde så godt av å gå i barnehagen.

Lillesøster startet nå for 2 uker siden. Hun er 13 mnd og også hun stortrives!

Jeg har altså typiske "barnehagebarn", så selv om jeg selv er førskolelærer så klarer jeg ikke å tilby det samme innenfor husets fire vegger, som mine barn får/har fått ved å gå i barnehage! ;)
 
Men med barn under 2 år er ikke det behovet der! Jeg er helt enig i at alle barn bør i bhg etterhvert, men det senere! Den viktigste tilknytningsfasen i livet skjer mellom 0-2 år, og hva er vel da bedre enn å ha muligheten til å være hjemme med de viktigste personene i livet? Jeg heier på deg!

Hos oss startet lillemann da han var 1år. Jeg var åpen for å være hjemme med han lengre, men merket tydelig at han hadde behov for noe mer. Veldig aktiv gutt, nysgjerrig og svært sosial. Selvfølgelig kjempefint om man kan være hjemme lenger, men for min gutt var barnehage det riktige. Alle barn er ulike og tenker at det ikke er en fasit her.
 
Hos oss startet lillemann da han var 1år. Jeg var åpen for å være hjemme med han lengre, men merket tydelig at han hadde behov for noe mer. Veldig aktiv gutt, nysgjerrig og svært sosial. Selvfølgelig kjempefint om man kan være hjemme lenger, men for min gutt var barnehage det riktige. Alle barn er ulike og tenker at det ikke er en fasit her.
Helt sant.Vi har avtalt og se det an og hvis gun har behov så starter hun tidligere [emoji4]Men håper på at hun liker seg hjemme [emoji7]
 
Jeg er hjemme med begge barna. Mine er 3.5 år og 1 år. Bare å spørre hvis du lurer på noe spesielt. Vi finner på forskjellige ting fra dag til dag. Men uten å måtte reise på lekeland osv. Bare husk at barn er forskjellige. Min datter har ei veninne som jeg var dagmamma på ( moren er ei veninne av meg) fra de var 1-2 år. Det barnet trives nok bedre i bhg enn hu gjorde her hos meg. Hu hadde virkelig godt av å begynne der. Men dette merker nok du som mor veldig godt. Så gjør det som er best for dere.
 
Frøkna mi var 1 år og 9 mnd da hun begynte i barnehagrn, og da hadde hun vært ganske klar en stund. Jeg klarte ikke å aktivisere eller sosialisere henne nok, men så var jeg jo heller aldri innstillt på å h henne hjemme riktig så lenge. Fikk ikke plass før. Men syns det er greit at de er eldre enn 10 mnd-ett år da. Er jo stor forskjell på barna, hvor man bor og hva man fyller dagene med.
 
Min første starta i bhg da han var 2 år og 10 dager :)
Var i åpen bhg 2 dager i uka, var myyye ute og leika/gikk turer, selvfølgelig mye inneleking hjemme også. Var på besøk til mamma, hadde besøk av folk (kjente dessverre ingen på det tidspunktet med barn, var ikke med i barselgruppe osv), dro på café en gang i blant. Rett og slett litt dagligdagse ting :)

Kommer til å ha minstemann hjemme i 2 år han også :)
Men nå er jeg med i en barselgruppe, så da kjenner jeg i hvert fall noen andre med barn han kan leke med. Tenker det kan være greit.
Har meldt meg på babysang denne gangen, møter kanskje noen å bli kjent med der også :)
Og så vil nok storebror underholde på ettermiddagene etter å ha vært i barnehagen ;)
 
Mine har begynt i bhg hhv 2 og 1,5 år gamle og hun blir drøyt 1,5 denne siste også.

Alle jeg snakker med sier "så deilig/godt for henne/deg da" når jeg sier at hun ikke begynner i bhg før august.

Hun har ikke krav på plass før heller, så sånn er det nå.

Jeg gikk en del i åpen barnehage med eldste, men har ikke sett behovet for det med denne frøkna her enda i alle fall.
 
Var hjemme til han var 18 mnd og glad for det. Barn har det best hos mor den første tiden dersom det er et alternativ
 
Synes det er helt supert at du har mulighet til å ha henne hjemme til hun blir to år! Nyt det! Det er vel strengt talt ingen barn som har behov for barnehage før de er to år? Jeg skjønner at foreldre har behov, sånn er det bare, men hvorfor i all verden er det noen som tror barna har godt av å være i barnehage før den tid dersom man har muligheten til å ha de hjemme?
Det kommer jo helt an på hvordan barnet er også da og om man har noe nettverk så man kan møte qndre barn
 
Back
Topp