Høyt blodtrykk etter fødsel for 3 mnd siden

timeflower94

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Stjerneskuddene 2024
Hei! Fødte en frisk sønn i midten av desember. Opp mot termin ble blodtrykket mitt høyere og lå på grensen til behandling da jeg fødte. Etter fødsel steg blodtrykket mitt ytterligere og jeg går nå på medisiner (trandate 100mg x 2) hver dag. Blodtrykket mitt ligger nå på ca 130/85 med medisiner og legen vil ikke at jeg skal slutte. Jeg fullammer og ønsker selvsagt at bt skal gå såpass ned at jeg ikke trenger medisiner. Er det noen som har erfaring med dette? Det er 3 måneder siden jeg fødte og jeg lurer på hvorfor dette har skjedd og når jeg kan håpe på at bt går ned?
 
Jeg ammer enda over 1 år etter fødsel, må ta 3x trandate morgen og kveld. Ser ut til at jeg må ifinne meg et liv med medisiner.
 
Det høres jo typisk ut som en svangerskapsforgiftning. Det er vanligst at det starter før termin og går over etter fødsel, men det kan skje at det henger igjen og at det faktisk debuterer etter fødsel.
Av det jeg kan lese så pleier det å løse seg innen 12 uker etter fødsel, men det var veldig lite info å finne om det. Har legen sagt noe om hvor lenge du kan forvente at det varer?

Blodtrykket ditt er jo normalt sånn sett, men hvis du går på trandate så er det jo kanskje det som holder det nede. Du kan jo spør om det er mulig å forsøke å trappe ned litt for å se.

Nå har det seg dessverre sånn at dersom man utvikler svangerskapsforgiftning så er man i høyere risiko for å utvikle hjerte og kar sykdommer. Så noen må kanskje gå fast på blodtrykkssenkende medisiner. Spør om legen din kan undersøke litt og forklare deg litt bedre hva som skjer på en time.
 
Back
Topp