Høyrisikosvangerskap

Helenemor

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei!
For halvannet år siden fødte jeg en gutt med akutt ks. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og HELLP-syndrom på slutten,jeg fødte i uke 40+4. Dette utviklet seg altså ganske sent. Hadde høyt bt i 5 uker i forkant,men ikke protein i urinen før dagen fødselen fant sted.
Jeg lurer bare på:
Er det noen her inne som har hatt det samme?
Hva kan man forvente seg av oppfølging under svangerskapet?
Burde jeg ta kontakt med lege/jordmor under planleggingen av nytt svangerskap,eller holder det å ringe når jeg vet jeg er gravid?

Hilsen en som ønsker seg en til,men som er litt engstelig for nytt svangerskap!
 
Hei!

Det holder lenge å følge det vanlige forløpet med kontroller under svangerskapet. :)
 
Hei!

Det holder lenge å følge det vanlige forløpet med kontroller under svangerskapet. :)

I følge jordmoren jeg har snakket med(fulgte meg opp under forrige svangerskap),blir neste sv.skap klassifisert som høyrisikosvangerskap. Så der vet jeg ikke helt om det stemmer,det du sier :)
 
I følge jordmoren jeg har snakket med(fulgte meg opp under forrige svangerskap),blir neste sv.skap klassifisert som høyrisikosvangerskap. Så der vet jeg ikke helt om det stemmer,det du sier :)

Joda, for det er ikke noe å gjøre før det uansett, og HELLP kommer ikke så tidlig. ;)
Det er ingenting å gjøre under prøvingen. :)
 
Ja, men jeg hadde ikke HELLP, de bare mistenkte det. Jeg fikk dog all informasjonen de gir om man faktisk har det.

Her kan du lese om HELLP :) :
https://nhi.no/familie/graviditet/s...komplikasjoner-i-svangerskapet/hellp-syndrom/

Der ser du at det står at det hos de fleste oppstår før svangerskapsuke 37.,og hos 11% i 2.trimester. Jordmoren jeg snakket med,var helt klar på at det blir kontroller hver uke f.o.m uke 30,i mitt tilfelle. Grunnen til at jeg oppretter denne tråden,er for å få gode råd angående når kontakte lege,om noen selv har gått gjennom et andre svangerskap etter et som mitt og generelt hvordan de da følte seg ivaretatt.
Det synes jeg ikke du svarer på :) Alt jeg har lest om dette,tilsier at dette er noe som skal holdes under nøye oppfølging når mor har hatt dette tidligere - for det kan bli snakk om liv eller død.
 
Der ser du at det står at det hos de fleste oppstår før svangerskapsuke 37.,og hos 11% i 2.trimester. Jordmoren jeg snakket med,var helt klar på at det blir kontroller hver uke f.o.m uke 30,i mitt tilfelle. Grunnen til at jeg oppretter denne tråden,er for å få gode råd angående når kontakte lege,om noen selv har gått gjennom et andre svangerskap etter et som mitt og generelt hvordan de da følte seg ivaretatt.
Det synes jeg ikke du svarer på :) Alt jeg har lest om dette,tilsier at dette er noe som skal holdes under nøye oppfølging når mor har hatt dette tidligere - for det kan bli snakk om liv eller død.

Du lurer på om det er noen vits i å kontakte dem under prøvingen. Det er det ikke. Du gjør jo som du vil, men de kan ikke gjøre noe for deg annet enn å gi deg den informasjonen som står på linken der.
La oss håpe du slipper en runde til. <3
 
Jeg tenker det holder å ta kontakt ved positiv test, ikke nødvendig under prøvingen. Det er mulig de vil sette deg på blodfortynnende (ei venninne måtte gå på det på grunn av samme tilstand), og så er det vekstkontroller + at de nok sikkert sjekker blodtrykket oftere. Husker ikke hvor ofte det var hun var inne til sjekk, men det var rimelig ofte - i alle fall på slutten.

Jeg har et risikosvangerskap nå, av annen årsak, men som krever oppfølging med vekstkontroller + at jeg skulle starte med blodfortynnende mellom uke 10 og 12. Der fikk jeg beskjed om å bare kontakte fastlege ved positiv test for å bli henvist til sykehuset og få startet oppfølgingsløpet der. Jeg vil tro de vil lage en plan på det kommende svangerskapet ditt ut fra hvordan din situasjon var.

Men, hvis du er veldig usikker og har spørsmål så er det sikkert mulig å få snakket med jordmor eller lege om det - og høre hva som er vanlig? Hos meg forelå det en plan allerede før jeg ble gravid, og det var egentlig litt godt for da visste jeg hva jeg gikk til. Men det holder å ta kontakt med lege ved positiv test for å komme i gang med oppfølgingen, og få vite hva planen er. Det er vel litt forskjellig ut fra hvor alvorlig det har vært, hvordan oppfølging en får sikkert. Vet ikke hva du kan forvente i din situasjon, men venninna mi fikk i alle fall tett oppfølging med ultralyder fra andre trimester, og gikk på blodfortynnende. Husker ikke helt hvordan det var, annet enn at det var mye lik oppfølging hos henne som jeg har nå. :)
 
Hei!
For halvannet år siden fødte jeg en gutt med akutt ks. Jeg hadde svangerskapsforgiftning og HELLP-syndrom på slutten,jeg fødte i uke 40+4. Dette utviklet seg altså ganske sent. Hadde høyt bt i 5 uker i forkant,men ikke protein i urinen før dagen fødselen fant sted.
Jeg lurer bare på:
Er det noen her inne som har hatt det samme?
Hva kan man forvente seg av oppfølging under svangerskapet?
Burde jeg ta kontakt med lege/jordmor under planleggingen av nytt svangerskap,eller holder det å ringe når jeg vet jeg er gravid?

Hilsen en som ønsker seg en til,men som er litt engstelig for nytt svangerskap!

Har ikke hatt samme problematikk som deg, men hadde høyrisiko svangerskap med nr 1 (hyperemesis, vekstavvik og seteleie). Svangerskapet med nr 2 ble automatisk ansett som høyrisiko svangerskap da nr 1 var det. Ble henvist til sykehuset med en gang jeg var gravid. Gikk til kontroll 2.hver uke hos lege (fikk tilbud om oppfølging fra jordmor i tillegg, men takket nei til det) f.o.m uke 6 og ut svangerskapet. Følte meg veldig godt ivaretatt!
Jeg vil tenke at med din historikk vil du få ekstra oppfølging både for å berolige deg, men også for å kunne fange opp tidlig om det samme skal skje igjen. Holder i utgangspunktet med at du ringer når du er gravid, men for å dempe den engstelsen du føler på kan det kanskje være en ide å ringe nå og forklare situasjonen og bekymringene og få laget en plan for oppfølging allerede nå slik at du ved hva du har å forholde deg til ved et nytt svangerskap :)
 
Hadde sannsynligvis morkakesvikt, og barnet hadde stort vekstavvik da det kom i uke 35.
Fikk beskjed på oppfølgingssamtale etterpå om å kontakte sykehuset direkte neste gang jeg ble gravid igjen. Der fikk jeg resept på blodfortynnende (og progesteronstøtte pga. andre utfordringer), og de var veldig på tilbudssiden med ekstra kontroller. Jevnlige vekstestimeringer fra uke 24, og de var nøye på at jeg fikk komme til samme (over)lege hver gang for at estimeringen skulle bli mest mulig nøyaktig.
 
Hadde sannsynligvis morkakesvikt, og barnet hadde stort vekstavvik da det kom i uke 35.
Fikk beskjed på oppfølgingssamtale etterpå om å kontakte sykehuset direkte neste gang jeg ble gravid igjen. Der fikk jeg resept på blodfortynnende (og progesteronstøtte pga. andre utfordringer), og de var veldig på tilbudssiden med ekstra kontroller. Jevnlige vekstestimeringer fra uke 24, og de var nøye på at jeg fikk komme til samme (over)lege hver gang for at estimeringen skulle bli mest mulig nøyaktig.
Åssen gikk hele greiene da? Fikk du babyen før termin? Var det noe vekstavvik?
 
Åssen gikk hele greiene da? Fikk du babyen før termin? Var det noe vekstavvik?
Gikk i grunnen strålende, jeg var i fin form hele veien, fikk ikke høyt blodtrykk, og babyen vokste som den skulle. Ble dog hastekeisersnitt pga. lite liv i uke 37, så morkaka sviktet muligens denne gangen også.
 
Hadde sannsynligvis morkakesvikt, og barnet hadde stort vekstavvik da det kom i uke 35.
Fikk beskjed på oppfølgingssamtale etterpå om å kontakte sykehuset direkte neste gang jeg ble gravid igjen. Der fikk jeg resept på blodfortynnende (og progesteronstøtte pga. andre utfordringer), og de var veldig på tilbudssiden med ekstra kontroller. Jevnlige vekstestimeringer fra uke 24, og de var nøye på at jeg fikk komme til samme (over)lege hver gang for at estimeringen skulle bli mest mulig nøyaktig.

Åh,det hørtes skikkelig skummelt ut! Men så godt at du fikk så god oppfølging etterpå :Heartred
Og veldig betryggende at du ble godt ivaretatt ved neste svangerskap. Hos meg var jo alt fint med babyen,heldigvis,men det kunne jo selvfølgelig blitt veldig skummelt hvis jeg ikke hadde fått symptomer. Så da håper jeg på god oppfølging neste gang!:happy:
 
Du kan nok regne med å skulle ha økt oppfølgning i svangerskapet, særlig fra uke 23/24 hvor det ifølge gynekologiforeningen sine retningslinjer anbefales at oppfølgning gjøres i samarbeid med fødeavdelingene. Kan jo hende at det er aktuelt med forebyggende behandling med ASA, men det er typisk fra uke 12 og utover. Det som er fint er jo at risiko for å få det i neste svangerskap er lavere enn om du hadde fått HELLP tidlig i forrige svangerskap :) Går jo an å ta tidlig kontakt med fastlegen ved positiv test for å planlegge oppfølgningen, men hvis du er bekymret og ønsker å være frempå skader det jo ikke å ta kontakt med fastlegen mens dere fortsatt prøver.
 
Hei!
Jeg fikk svangerskapsforgiftning og HELP-syndrom/ eklamsi i uke 26.
Nå er jeg gravid igjen, i uke 20+1 og har vært hos leger og jordmødre 8 turer den siste måneden. Dette er også litt fordi lokalsykehuset mitt sendte meg til Rikshospitalet, så nå har det vært litt dobbelt opp. Pluss at jeg har vært hos fastlegen min.
Men jeg har nå begynt å gå til jordmor annenvær uke og lege på risk/gyn annenvær ukene, så nå er det å levere urinprøver og sjekke blodtrykk en gang i uken. Pluss litt oppfølging på Rikshospitalet en gang i måneden.
Men jeg fikk beskjed om at denne oppfølgingen ikke var nødvendig før uke 20, da svangerskapsforgiftning er svært sjeldent før og det er ikke mye de får gjort før uansett. Så jeg hadde ventet til en positiv test og tatt det derfra, og lykke til:)
 
Har ikke opplevd det samme som deg, men av andre grunner så hadde jeg flere samtaler med jordmoren som fulgte meg opp i første svangerskap før jeg ble gravid igjen. Da la vi blant annet en plan for neste svangerskap. Det hjalp veldig og jeg vet derfor hva jeg skal forholde meg til nå når jeg er gravid igjen :) Kanskje du kunne gjort det samme? Så er du mentalt forberedt på hvilken oppfølgning du skal få.

Lykke til med prøving og ny graviditet!
 
Back
Topp