Gutt snart 5, "besatt" av mammas kropp

Viica

Forelsket i forumet
Noen som har lignende erfaring? Har en gutt på straks 5 som alltid har vært kosete, har også fått mye nærhet og kos/kyss/klem fra meg hele livet. Nå lurer jeg litt på om han har tatt "skade" av dette. De siste månedene har det eskalert til å bli voldsomt intenst. Han er rett og slett veldig opptatt av min kropp, og da spesielt pupper, som gjerne skal klypes og klemmes, strykes på og kysses. Han sier selv at kroppen min er så god og myk, og at han elsker pupper. Kan også dra av meg klærne for å kysse magen feks. Føler meg nesten litt kroppslig trakassert, og han gjør også dette foran andre og ute av huset. Kan feks ikke dusje sammen, uten at han da kysser meg også på rumpa. Han har nok en sterk kjærlighet til meg, og mye behov for nærhet og kos. Men nå merker jeg at jeg begynne å avvise han på en lite koselig måte, fordi det er utrolig slitsomt at han konstant er på meg fysisk. Er dette vanlig atferd? Hva kan evt.ligge bak? Og tar gjerne imot tips til hvordan jeg kan ta opp dette på en pen måte uten å avvise han, og vise at han fortsatt har lov til å søke kos hos mamma.
 
Helt vanlig. Min gutt var hatt sånne perioder, men jeg sier nei til at han tar på puppene mine, rompe og tiss. Samme om det er med eller uten klær. Det er min grense, og jeg forteller at alle - også han, har grenser for hva vi synes andre er ok at noen gjør med kroppen vår. Så det er normalt at de blir besatt/veldig opptatt av pupper og underliv, men samtidig tenker jeg at en 5åring ikke trenger å klå på pupper heller :)
Jeg tenker at du ikke trenger å avvise han mykt. Altså kjefte strengt trenger du ikke, men du må være tydelig. Om man sier «nei vennen, dette liker ikke mamma» mens man smiler så skjønner hvertfall ikke sønnen min at jeg faktisk tydelig prøver å si «stopp! Dette er min grense». Husk at det dy formidler er det samme din sønn vil si til andre om de prøver å ta på kroppen hans eller tråkker over hans intimgrense. Så de kan gjerne ha en tydelig læremodell der altså.
Det er mye annet min får gjøre, kose, sitte på fanget, ligge i armkroken, børste håret mitt, masere/stryke meg på ryggen - så det er ikke synd på dem for at de ikke får klype på puppene og klaske på rompa vår. Men ja, sønnen min har prøvd på det MYE og jeg måtte forklare veldig at dette er ikke greit for meg og min kropp. Nærhetsbehovet sitt får han greit fyllt opp likevel.
 
Samme som Veivalsa. Ja, det er vanlig. Og det er både lov og nødvendig å sette grenser. Jeg har sagt at jeg ikke vil det, og at jeg bestemmer over min kropp, og at barna bestemmer over egen kropp og om og hvor de vil bli berørt.
 
Takk for svar! Veldig godt å høre at det er normalt :) Får kanskje benytte anledningen til å snakke med han om kropp og grenser. Vi har jo gjort det mange ganger før, men dette blir jo veldig konkret. Synes det er vanskelig å vite hva man sier, uten å være for hard eller myk, men her var mange gode tips! Veldig sant at jeg er hans rollemodell og faktisk må vise og lære han så han vet hvordan man skal si ifra om slike ting selv!
 
Har en 4-åring som er akkurat likedan! «Åå så fine pupper du har» buser han fort ut med om han ser noen... han er som du sier også veldig opptatt av å ligge inntil, å kose, kysse osv... jeg tenker at det er innafor så lenge han ikke tar på puppene mine, da gir jeg beskjed :p
 
Back
Topp