Gutt med vondt i magen når han har spist...

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Storebror har mye vondt i magen sier han.

Får ofte vondt etter måltid, men ikke alltid.

Skal sies at han spiser lite variert, er innmari kresen.

Vi har tenkt om det er fordi han kan gå lenge mellom måltidene, og at det er fordi han egentlig er sulten, og når han begynner å spise så blir det vondt.

Men andre med noen like erfaringer?

Jeg har tenkt cøliaki, men er for lite andre symptomer, og er ikke noe sånt i familien fra før.
 
Mi mellomste klaga også på vondt etter de fleste måltider. Ikke alle og ikke konsekvent isforhold til hva hun hadde spist.

Hun var forstoppet
 
Mi mellomste klaga også på vondt etter de fleste måltider. Ikke alle og ikke konsekvent isforhold til hva hun hadde spist.

Hun var forstoppet
Virker ikke som.det er det heller. Han er på do hver dag. Kan man være forstoppet likevel?
 
Vil anbefale å gå til legen for å sjekke etter cøliaki osv bare for å være sikker.
Den KAN være irritabel tarm (IBS). Jeg vet ikke hvordan det er for barn, men det at det ikke er sammenheng mellom hva som blir spist og om han får vondt så minner det om meg selv. Men gå til lege.
Om du vil spørre noen om råd ang IBS så finnes det en lukket fb-gruppe som heter IBS - norsk gruppe. (Håper det går greit at jeg bryter forumreglene om fb-gruppe akkurat np). Der kan du spørre hvordan andre foreldre opplevde barna sine og hvordan barna fikk sin diagnose.

Lykke til og håper dere finner ut av det!
 
Virker ikke som.det er det heller. Han er på do hver dag. Kan man være forstoppet likevel?

Mi var på do hver/annehver dag. Eller, på do hver, men ikke helt hver dag det kom ut. Og det var hardt og hun tok i veldig. Og fikk ikke ut alt.
 
Vil anbefale å gå til legen for å sjekke etter cøliaki osv bare for å være sikker.
Den KAN være irritabel tarm (IBS). Jeg vet ikke hvordan det er for barn, men det at det ikke er sammenheng mellom hva som blir spist og om han får vondt så minner det om meg selv. Men gå til lege.
Om du vil spørre noen om råd ang IBS så finnes det en lukket fb-gruppe som heter IBS - norsk gruppe. (Håper det går greit at jeg bryter forumreglene om fb-gruppe akkurat np). Der kan du spørre hvordan andre foreldre opplevde barna sine og hvordan barna fikk sin diagnose.

Lykke til og håper dere finner ut av det!
Vi har testet mot hvete for et par år siden, da klagde han også på vondt i magen..

Irritabel tarm har jeg ikke tenkt på... Skal lese litt

Han skal til legen igjen om et par uker, vi tenkte å skrive opp hva han spiser og om han får vondt eller ikke.
 
Det er en blodprøve for å sjekke cøliaki. Hadde tatt en jeg.

Nevøen min har cøliaki. Ingen andre i familien. Han var plaga med masse vondt. Viste seg når vi andre testa unger og voksne i slekta at faktisk en god del av de hadde det. Mine har ikke. Men godt å ha det testa syns jeg.
 
Jeg tåler ikke melk, og drikker det aldri rent, men kan reagere på melka i enkelte bakvarer, smør, ost o.l.
Er melk i veldig mye forskjellig produkter man ikke tenker over. Samme med enkelte andre allergier som soya feks.
 
Men får han melk gjennom maten? Datteren min kan ikke ha det heller, får vondt i magen med en gang da, så her bruker vi soya melk til all matlaging.
Nja, det gjør han sikkert. Må bli via middag isåfall, men da må det være skjult melk i maten, sjelden vi bruker melk i mat. Men han er så kresen, så spiser ikke mye variert..
 
Jeg tåler ikke melk, og drikker det aldri rent, men kan reagere på melka i enkelte bakvarer, smør, ost o.l.
Er melk i veldig mye forskjellig produkter man ikke tenker over. Samme med enkelte andre allergier som soya feks.
Ja der sier du noe, han spiser jo smør...

Men mener vi testet for melk også da vi testet for hvete...

Og han spiser mye ost...
 
Det er en blodprøve for å sjekke cøliaki. Hadde tatt en jeg.

Nevøen min har cøliaki. Ingen andre i familien. Han var plaga med masse vondt. Viste seg når vi andre testa unger og voksne i slekta at faktisk en god del av de hadde det. Mine har ikke. Men godt å ha det testa syns jeg.
Er det en spesiell blodprøve?
Eller kan man ta vanlig allerigtest mot hvete?
 
Ja der sier du noe, han spiser jo smør...

Men mener vi testet for melk også da vi testet for hvete...

Og han spiser mye ost...
Trenger ikke nødvendigvis være allergi, laktoseintolleransen min slår ikke ut på allergiprøver så vidt jeg vet.
 
Er det en spesiell blodprøve?
Eller kan man ta vanlig allerigtest mot hvete?
Tror man må påpeke det er for cøliaki.
Mine er utenom testa for allergier og da. Blodprøven er jo samme plass sånn sett. Men de blir gjerne sendt forskjellige plasser da.

Mine har reagert på melkeprodukter, tross for null allergier. Men når de er blitt skolealder har det gått bort.
 
Få han sjekket for fructosemalabsorpsjon.
Jeg har tydeligvis hatt det hele livet, uten at noen har fått meg testet. Da jeg begynte å kaste opp rett etter måltid dro jeg til fastlegen og fortalte at jeg fikk vondt i magen når jeg spiste grøt, og at jeg kastet opp mat.
Han henviste meg til fructosetest på sykehuset, og der slo prøven ut positivt raskt. (Måtte drikke 0.5l med fructosevann og fikk ikke gå på do. Måtte vente først i 20 min etter inntak så inn for å ta en blåsetest, så ut og vente 1 time og inn for å blåse, så ut igjen og inn 1 time senere for å blåse en siste gang. Etterpå måtte jeg vente litt på gangen mens prøven ble analysert og da legen ropte meg inn igjen så var svaret at jeg ikke tåler fructose).
Jeg får vondt i magen av løk (alle typer, og det nytter IKKE å plukke ut bitene. Saften er i maten og det gjør meg dårlig), fersk potet og grønnsaker. Jeg må spise frossen grønnsaker samt oppbevare potet i kjøleskap for å minske fructosen. Tilogmed brød er fructose/vanlig sukker i, så det må man sjekke nøye.
Dette er en ufarlig tarmsykdom, men veldig ubehagelig. Får jeg i meg mat jeg ikke tåler så vet jeg at dagen etter har jeg løs mage.
Det ligger å gjærer i tarmene til det endelig kommer ut.
Jeg får kjempevondt i magen og legen på sykehuset sa at magesmertene kunne sammenlignes med babyers kollikksmerter.
 
Få han sjekket for fructosemalabsorpsjon.
Jeg har tydeligvis hatt det hele livet, uten at noen har fått meg testet. Da jeg begynte å kaste opp rett etter måltid dro jeg til fastlegen og fortalte at jeg fikk vondt i magen når jeg spiste grøt, og at jeg kastet opp mat.
Han henviste meg til fructosetest på sykehuset, og der slo prøven ut positivt raskt. (Måtte drikke 0.5l med fructosevann og fikk ikke gå på do. Måtte vente først i 20 min etter inntak så inn for å ta en blåsetest, så ut og vente 1 time og inn for å blåse, så ut igjen og inn 1 time senere for å blåse en siste gang. Etterpå måtte jeg vente litt på gangen mens prøven ble analysert og da legen ropte meg inn igjen så var svaret at jeg ikke tåler fructose).
Jeg får vondt i magen av løk (alle typer, og det nytter IKKE å plukke ut bitene. Saften er i maten og det gjør meg dårlig), fersk potet og grønnsaker. Jeg må spise frossen grønnsaker samt oppbevare potet i kjøleskap for å minske fructosen. Tilogmed brød er fructose/vanlig sukker i, så det må man sjekke nøye.
Dette er en ufarlig tarmsykdom, men veldig ubehagelig. Får jeg i meg mat jeg ikke tåler så vet jeg at dagen etter har jeg løs mage.
Det ligger å gjærer i tarmene til det endelig kommer ut.
Jeg får kjempevondt i magen og legen på sykehuset sa at magesmertene kunne sammenlignes med babyers kollikksmerter.
Oi, høres vanskelig ut å klare å holde seg unna.

Men samtidig høres det ikke ut som noe han her kan ha. Han har ikke så store smerter. Han er i grunnen som vanlig.

I dag har han ikke sagt noe om det.
 
Back
Topp