Gutt 4 år som ikke sove alene om natten - tips og råd for å få det til

annth

Glad i forumet
Vi har en gutt på 4 år som har blitt veldig avhengig av at pappaen sover der inne hver eneste natt etter at hans lillesøster kom til verden for 8 mnd siden.

Hån våkner opp ca +- samme tid hver natt og roper etter pappaen sin og da legger pappa seg på gulvet for å sove for natten og da legger han seg ned for å sove for natten i sengen etter pappaen har kommet inn.
Vi ønsker at han skal sove på rommet sitt gjennom hele natten alene.

Snart skal han og hans lillesøster dele rom.

Vi har veldig lyst til å vende ham til å sove alene før evt bytter rom.

Har noen tips og råd for å få det til?
 
Vet ikke hva dere har prøvd eller ikke, men hva med først forbredt han på at pappaen ikke skal sove i senga sammen med han. Når han roper og far komner inn er en mulighet at far setter seg ned på gulvet og gradvis trekker seg ut litt etter litt. På den måten blir det ikke så brå overgang.
 
Iom at han er 4 år, så er det lurt å snakke med han om hvorfor han vil det, snakke om hva dere ønsker, hva han ønsker og kanskje lage en plan sammen for det.
At når han våkner, så kommer pappaen inn, gir litt kos, og kanskje sitter på sengekanten til han sovner feks.
 
Hvorfor ikke bare ordne det slik at pappaen kan sove komfortabelt der inne, og utsette den romdelingen noen år?
Er han ikke klar, så er han ikke klar. Han sier ifra om behovet sitt, og da må det møtes. :)
Selvstendighet kommer av å bli møtt og av å støttes. :)
 
Her er det minstemann på 2 år som er ganske lik bare at han kommer tuslende inn til oss en gang som regel mellom 12 og 2. Han er skikkelig mammadalt, la han til faren i natt da jeg fikk krampe i bena og han gråt så sårt og kravlet inn i armkroken min hvor han sovnet igjen. Venter lillesøster rett før jul og håpte at han sov gjennom natten til da på samme rom som storebror. Men her vel skjedd en 4-6 ganger at han har sovnet natten gjennom eller ihvertfall til 5 tiden før han kommer inn til oss. Tenker det går seg til og om han kommer litt inn til oss når lillesøster kommer så klarer han forhåpentligvis at faren koser og trøster han mens jeg har lillesøster
 
Vet ikke hva dere har prøvd eller ikke, men hva med først forbredt han på at pappaen ikke skal sove i senga sammen med han. Når han roper og far komner inn er en mulighet at far setter seg ned på gulvet og gradvis trekker seg ut litt etter litt. På den måten blir det ikke så brå overgang.
Pappaen ligger på gulvet men når han kommer inn til ham. Sover der hele natten igjennom. Han har prøvd noen ganger og være der inne og sitte litt, så gå ut igjen men etter kort tid roper han etter pappaen igjen.
 
Iom at han er 4 år, så er det lurt å snakke med han om hvorfor han vil det, snakke om hva dere ønsker, hva han ønsker og kanskje lage en plan sammen for det.
At når han våkner, så kommer pappaen inn, gir litt kos, og kanskje sitter på sengekanten til han sovner feks.
Eneste problemet med vår sønn er han lite språk ennå pga sin kroniske sykdom og ligger litt etter. Han forstår ganske mye, vi kan jo prøve å forklare best mulig.
 
Hvorfor ikke bare ordne det slik at pappaen kan sove komfortabelt der inne, og utsette den romdelingen noen år?
Er han ikke klar, så er han ikke klar. Han sier ifra om behovet sitt, og da må det møtes. :)
Selvstendighet kommer av å bli møtt og av å støttes. :)
Vi bor en 3 roms leilighet og da må lillesøster ligge på vårt rom og det kan også bli feil. Jeg skal snart i jobb igjen. I sommer har vi alle 4 sovet på samme rom og det har gått fint og da ville ikke han ikke inn til oss. Jeg tror det beste er å bytte rom i løpet av en stund. Han sov lengre sist natt men pappaen måtte ligge på gulvet.
 
Her er det minstemann på 2 år som er ganske lik bare at han kommer tuslende inn til oss en gang som regel mellom 12 og 2. Han er skikkelig mammadalt, la han til faren i natt da jeg fikk krampe i bena og han gråt så sårt og kravlet inn i armkroken min hvor han sovnet igjen. Venter lillesøster rett før jul og håpte at han sov gjennom natten til da på samme rom som storebror. Men her vel skjedd en 4-6 ganger at han har sovnet natten gjennom eller ihvertfall til 5 tiden før han kommer inn til oss. Tenker det går seg til og om han kommer litt inn til oss når lillesøster kommer så klarer han forhåpentligvis at faren koser og trøster han mens jeg har lillesøster
Vår sønn kommer ikke inn selv men han roper og så vi komme til ham. Han sov lengre sist natt men pappaen måtte inn og sove på gulvet.
 
Eneste problemet med vår sønn er han lite språk ennå pga sin kroniske sykdom og ligger litt etter. Han forstår ganske mye, vi kan jo prøve å forklare best mulig.
Om han forstår mye, så ville jeg prøvd å snakke med han, forklare med enkle ord og også latt han prøve å forklare problemet og hjelpe han med å finne ordene. Det tar kanskje litt tid, og han kan kanskje bli frustrert.
Men lag enkle avtaler med han.
kanskje han kan ha et nattlys?
Og forklar hva som skjer når han våkner, at pappa kommer, trøster/koser litt, sitter på sengekanten til han har sovna, og gjenta det når det skjer. Ikke sikkert det funker, og det kan ta litt tid, men man må bare prøve seg frem litt.
 
Pappaen ligger på gulvet men når han kommer inn til ham. Sover der hele natten igjennom. Han har prøvd noen ganger og være der inne og sitte litt, så gå ut igjen men etter kort tid roper han etter pappaen igjen.

En mulighet er istedenfor å sitte litt og så gå ut er å flytte seg nærmere og nærmere døra. Kan være at dere trenger flere netter før pappaen kommer seg helt ut.
 
Her har vi i lang tid laget en ekstra stor seng og sovet alle 4. Jeg har ikke hjerte til å la ett barn sove med oss, mn ikke den eldste. Men når vi skulle gjøre om på dette så kjøpte vi dobbeltseng til guttene på deres rom. Så da ligger de hvertfall sammen og de nettene som de ønsker og sove med oss så kan vi sove komfortabelt med hvert vårt barn. Men hvis dere absolutt vil gjøre om på dette, så tenker jeg at pappaen må gå inn og sitte der og gå ut igjen uavhengig av hvor mange ganger han roper. Det går sikkert ikke så mange netter før han forstår at pappaen går tilbake til egen seng for å sove.
 
Vi har kjøpt 210x210 seng for å ha god plass. Så fikk gutten på 3.5 år vår 150 seng. Han er blitt redd for å sove alene etter at lillebror kom til verden. Far sover hos han de nettene han våkner. Tenker at det går seg til..
 
Har samme her med 3-åringen. Hun har aldri villet sove hos oss, og alltid sovet best alene på eget rom, men etter at bittelillebror kom for 4 mnd siden så har hun plutselig begynt å komme inn og hun vil ikke sove alene. Ser ut som det er normalt :)

Har få tips, men her får hun bare sove hos oss. Føler det blir feil å si at hun MÅ sove alene når ingen andre gjør det...Hender jeg følger henne inn igjen og at det går bra, men det ender jo da opp med at jeg er stuptrøtt fordi jeg står opp midt på natta i tillegg til amming med minstemann. Samboer våkner sjelden av at hun kommer [emoji14]

Håper det går seg til på et tidspunkt. Forhåpentligvis når de får hvert sitt rom i nytt hus.
 
Back
Topp