Gravide med PCOS?

frupingvin

Elsker forumet
Sensommerbarna 2019
MayDay2021
Heisann:) Jeg fant på søndag ut at jeg er gravid og ved hjelp av terminkalkulator har jeg funnet ut at jeg er i uke 5 og 4+4 i dag. Måtte regne ut fra samleie da sist mens var i november..:hilarious:

Jeg har (slank) PCOS, men har fantastisk nok blitt gravid uten medisiner eller noen ting:happy: Jeg tenker dog mye(!) på den økte risikoen for spontanabort som følger med i denne tilstanden.
Er det andre med PCOS her inne som har litt beroligende ord eller historier til meg? Hadde dere ekstra kontroller i svangerskapet?
 
Gratulerer så mye!!
Jeg har pcos og er gravid med tvillinger :)
uke 12+4.
Jeg ble gravid ved bruk at clomid.
Har en jente på 3 år, da ble vi gravid på naturlig vis :)

Jeg får veldig mye ekstra oppfølging pga at det er tvillinger pluss at jeg har fått diabetes type 2 pga pcos. Men jeg tror ikke man får ekstra oppfølging hvis man "bare" har pcos, men hør med legen din. Og selvfølgelig, hvis du har bekymringer må du sørge for å få oppfølging!

Ift dette med spontanabort, så har jeg lest litt forskjellig. Noen mener at pcos gir økt sjanse, noen mener det er fordi mange er overvektige og det i seg selv er en risiko. Søk litt på utenlandske sider , der er det mye bedre info enn på de norske sider sidene.
Jeg hadde dessverre en spontanabort i uke 11 for fire år siden, men vet ikke noe om årsaken til dette.

Masse lykke til :) send meg gjerne pm hvis du lurer på noe mer.
 
gratulerer!!
Ble gravid i. 3pp etter jeg sluttet på p-pillen etter 13år på den. Ingen hjelp! Er nå i uke 24! Spurte en gyn om dette med spontan abort og de sier det ikke er noe man skal bekymre seg for.
Har nettop tatt glukosetest og er på grensen til svangerskapsdiabetes. Så hver litt nøye med kosten. Vi er ekstra utsatt for det med pcos. Er noe skikkelig dritt styre på med måling [emoji23]
Ellers ingen ekstra oppfølging pga pcos. Følger de retningslinjer som er for eventuelle problemer som oppstår under graviditeten.
Lykke til videre!
 
Gratulerer så mye!!
Jeg har pcos og er gravid med tvillinger :)
uke 12+4.
Jeg ble gravid ved bruk at clomid.
Har en jente på 3 år, da ble vi gravid på naturlig vis :)

Jeg får veldig mye ekstra oppfølging pga at det er tvillinger pluss at jeg har fått diabetes type 2 pga pcos. Men jeg tror ikke man får ekstra oppfølging hvis man "bare" har pcos, men hør med legen din. Og selvfølgelig, hvis du har bekymringer må du sørge for å få oppfølging!

Ift dette med spontanabort, så har jeg lest litt forskjellig. Noen mener at pcos gir økt sjanse, noen mener det er fordi mange er overvektige og det i seg selv er en risiko. Søk litt på utenlandske sider , der er det mye bedre info enn på de norske sider sidene.
Jeg hadde dessverre en spontanabort i uke 11 for fire år siden, men vet ikke noe om årsaken til dette.

Masse lykke til :) send meg gjerne pm hvis du lurer på noe mer.

Gratulerer så mye med tvillinger i magen:Heartred
Jeg har fått time hos legen 5.juli så får høre litt hva hun sier da:)
Skal ta å søke litt på utenlandske sider! Synes informasjonen på norsk er så som så, så det var et godt tips:happy:

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan unngår man diabetes? Er det "bare" å ikke spise så mye sukker eller andre ting som spiller inn?
 
gratulerer!!
Ble gravid i. 3pp etter jeg sluttet på p-pillen etter 13år på den. Ingen hjelp! Er nå i uke 24! Spurte en gyn om dette med spontan abort og de sier det ikke er noe man skal bekymre seg for.
Har nettop tatt glukosetest og er på grensen til svangerskapsdiabetes. Så hver litt nøye med kosten. Vi er ekstra utsatt for det med pcos. Er noe skikkelig dritt styre på med måling [emoji23]
Ellers ingen ekstra oppfølging pga pcos. Følger de retningslinjer som er for eventuelle problemer som oppstår under graviditeten.
Lykke til videre!

Gratulerer til deg også:happy::Heartred
 
Gratulerer så mye med tvillinger i magen:Heartred
Jeg har fått time hos legen 5.juli så får høre litt hva hun sier da:)
Skal ta å søke litt på utenlandske sider! Synes informasjonen på norsk er så som så, så det var et godt tips:happy:

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan unngår man diabetes? Er det "bare" å ikke spise så mye sukker eller andre ting som spiller inn?

Tusen takk!
Det er veldig koselig å vite at jeg skal ha to, samtidig som jeg blir veldig skremt med tanken ;)

Håper det går fint hos legen :)

Jeg vet ikke om man kan gjøre så mye for å unngå det hvis man først er disponert fra å få det. Men hvis man har fått det, kan man gjøre sitt beste for å regulere blodsukkeret ved hjelp av sunn mat, for å unngå å måtte bruke insulin
 
Gratulerer så mye! :D
Jeg har hatt 3 spontanaborter, 1 fødsel og er gravid med nr 2 nå. Jeg snakket litt med ulike leger angående spontanabortene mine og de mener at pcos i seg selv ikke er grunnen eller skal gi noen økt risiko. Men at det skal være vanskeligere å bli gravid er jo en av tingene som følger med. Er selv slank og rimelig trent og har ingen andre «symptomer» en utvilsomt mange cyster som gir ingen tvil på pcos og uregelmessig mensen.
Beste rådet jeg kan gi er å senke skuldrene, ikke overtenk dette med spontanabort. Google kan være vell og bra, men det kan også være din verste fiende ;)
Jeg har hatt ekstra oppfølging i svangerskapene, ikke pga pcos med pga svakheter i immunforsvaret mitt.
 
Jeg har pcos. Og etter tre år prøving så ble vi gravide med en liten gutt. Graviditeten gikk helt fint og nå har vi en gogutt på 11 mnd :) nyt det, ta det med ro, ikke stress :) det går sikkert heeeelt fint
 
Jeg fikk høre at jeg har en hel masse PCO(ikke direkte PCOS, men at det fort kunne utvikle seg til det). Jeg har vært gravid 4 ganger, 2 av dem har resultert i baby(nr 2 kommer når som helst nå!). Alle gangene naturlig og på første forsøk(!)
Gratulerer til deg, og masse lykke til med spira [emoji176]
 
Back
Topp