Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

Ikke i bruk

Forumet er livet
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.

Dette er konklusjonen i en studie fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa). Studien, som er den hittil største på sammenheng mellom koffein, fødselsvekt og lengde på svangerskap, ble publisert i tidsskriftet BMC Medicine. Over 59.000 kvinner deltok i undersøkelsen.

Les hele artikkelen her

Er det vanskelig å holde seg unna disse drikkene?
 
Savner mitt daglige inntak med pepsi max (nå tar jeg bare et par glass til helgen) på samme måte som jeg savner spekemat (spiser ikke i det hele tatt under graviditet), men det er virkelig ikke noe problem å holde seg unna. Det er snakk om 9 små måneder for å beskytte det mest dyrebare jeg har :)
 
Klarer stort sett å holde meg til 1-2 kopper kaffe [emoji4] 1 kopp kaffe om jeg vet at jeg skal drikke litt brus på kvelden.
 
Det er ikke vanskelig å holde seg unna da jeg ikke har lyst på drikkevarer som kan skade, men jeg savner kosen med et glass cola/pepsi eller en kaffe latte :)
 
Drikker en kopp kaffe daglig på jobb, klarer meg ikke uten :p drikker ikke kaffe i helgene. Cola/pepsi drikker jeg så og si aldri, ikke så glad i det.
Føler det er litt hysterisk å ikke kunne nyte en kopp kaffe om man har lyst :)
 
Jeg drikker mellom 2-3 kopper kaffe hver dag, og har jeg lyst på ett glass cola zero så drikker jeg det også. Alt med måte :)
 
Jeg kuttet helt bort kaffe og te da jeg satte inn embryo i dette prøverørsforsøket som førte til graviditet. Vanskelig å kutte tvert, men jeg ønsker å gjøre mitt aller ytterste for å ikke innta mat/drikke som kan være skadelig/ugunstig. Det hender at jeg tar en kopp kakao, og jeg spiser litt sjokolade (særlig i helgene), selv om jeg vet at også dette inneholder litt koffein.
 
Huff, sliter med cola inntaket..:oops: prøver å holde meg til helgene, men blir fort 3-4 glass da asså....
 
Drikker en kopp latte hver dag ca :p Drikker riktignok ikke brus med koffein i, så får ikke mer koffein i meg enn det.
 
Jeg nyter colaen enda jeg, men så er det ikke ofte jeg drikker det da :) men nå har vi soda stream i hus, og har ikke sjekket cola sirupen for koffein innhold da. :p ikke drikker jeg te eller kaffe fra før, aldri gjort og kommer aldri til å gjøre det heller så slipper det styret:)
 
Aldri drukket så mye av noen av delene, men som flere sier over her så drikker jeg om jeg får lyst på, orker ikke være helt hysterisk på absolutt alt :p
 
Med førstemann holdt jeg meg unna absolutt alt. Jeg rørte ikke kaffe, cola eller godteri iløpet av svangerskapet. I dette svangerskapet har jeg et litt mer avslappet forhold, men inntaket av brus og kaffe er likevel lavt (et par ganger i måneden).
 
Back
Topp