Gravid og oppkast

Status
Stengt for ytterligere svar.

1zzyMarena

Elsker forumet
Marsboere 2020
Hei

Jeg er gravid (13+4) og er veldig plaget med oppkast. Jeg har ingen kvalme så legen mente at det er pga for mye syre.

Jeg har i tillegg ibs og tidligere vært plaget med reflux. Da hjalp det å slutte å spise bl.a. juice, kaffe, løk, brus og fet mat. Ikke plaget med med ibs-symptomer nå som jeg er gravid (vanlig å bli bedre), men spiser ikke kjente triggere for å være på den sikre siden (med unntak av melk som jeg reagerer bare litt på).

Har du noe mattips på hva jeg kan spise for å spy mindre?

Jeg har prøvd:
Love hearts
Eple
Sitron (lemonade og vann)
Mandler
Melk med honning (hjelper litt)
Te med ingefær
 
Last edited:
Hei

Jeg er gravid (13+4) og er veldig plaget med oppkast. Jeg har ingen kvalme så legen mente at det er pga for mye syre.

Jeg har i tillegg ibs og tidligere vært plaget med reflux. Da hjalp det å slutte å spise bl.a. juice, kaffe, løk, brus og fet mat. Ikke plaget med med ibs-symptomer nå som jeg er gravid (vanlig å bli bedre), men spiser ikke kjente triggere for å være på den sikre siden (med unntak av melk som jeg reagerer bare litt på).

Har du noe mattips på hva jeg kan spise for å spy mindre?

Jeg har prøvd:
Love hearts
Eple
Sitron (lemonade og vann)
Mandler
Melk med honning (hjelper litt)
Te med ingefær

Hei
Gratulerer med graviditeten - og så kjipt å høre at formen er dårlig. Forhåpentligvis føler du deg snart bedre.
Omtrent 2 av 3 opplever svangerskapskvalme, men de færreste kaster opp. Så du er litt uheldig, men siden du ikke er kvalm er det godt mulig at dette er et resultat av din IBS og refluksplager. Uansett er det veldig ubehagelig og det er også bra at du er oppmerksom på at vekten din øker slik den skal ettervhert, men IKKE stress med dette. Barnet er stort sett helt upåvirket!

De bester rådene mot kvalme er
- Små, hyppige måltider
- Spis litt før du står opp, f.eks en grov kjeks eller en halv ristet brødskive
- Syrlig mat og drikke minsker plagene for en del, men kanskje ikke for deg dersom dette faktisk er koblet til syreproblematikk og reflux.
- Mat med lavt fettinnhold gir mindre refluxproblemer og generelt mindre kvalme (dette har du også påpekt selv)
- Unngå sterke krydder
- Ta deg tid til å slappe av. En hvil midt på dagen kan ofte gjøre underverker!

- Ingefær både i form av te, ingefær rot, pulver og kapsler kan være verdt et forsøk for å stilne kvalmen. Det er foreløpig gjort få gode studier der man har sett på effekten av ingefær på svangerskapskvalme, men de studiene som er gjort tyder på en positiv effekt. En europeisk studie viste at 1 gram ingefær i kapselform minsket kvalme mer enn placebo (lurekapsel). Det er ikke publisert noen studier som har vist negativ effekt på fosteret ved bruk av ingefær. Til tross for at det er gjort få studier der man har sett på eventuelle bivirkninger, er dette trolig helt ufarlig siden de mengdene som brukes ved behandling av svangerskapskvalme tilsvarer de mengdene ingefær som brukes som krydder i mange matkulturer. Ingefær er faktisk et av de mest brukte krydderene på verdensbasis og brukes spesielt mye i asiatiske land. Det er med andre ord all grunn til å forsøke ingefær enten du velger te, kapsler eller fersk ingefærrot. Prøv å trekke te på ingefærrot (skjær noen skiver av roten og kok med vannet). Drikk en kopp om morgenen, eventuelt mer utover dagen hvis du føler behov for det. Eller ta ingefærkapsler kjøpt på helsekosten.

Håper formen din snart blir bedre!
 
Last edited:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp