Gravid og bruker metformin

Amaryllis85

Glad i forumet
Jeg har nettopp oppdaget at jeg er gravid ♥
Jeg har diabetes type 2, og bruker til vanlig metformin. Jeg har bestilt meg en legetime for å drøfte bruk av denne og eventuelt andre medisiner videre (insulin )
Men jeg fikk ikke time før i neste uke, så jeg ville spørre om noen vet om jeg kan bruke metformin under svangerskapet? Prøvde å søke litt på nett, men det gav ikke noe svar
 
Fikk metformin for mulig insulinresistens og habituell abort.
Trappet ned ved 13-14 uker. Kunne sikkert gjort det et par uker før, men var da en lege ville ta en avgjørelse.

Har jo vært gjort studier på bruk av metformin under svangerskap. Mener resultatene skal legges frem når som helst.
 
Hadde ringt legekontoret og bedt om en tlf time da. Evt høre med tryggmammamedisin
 
Jeg har PCOS og ble satt på Metformin pga insulinresistens. Både fastlegen og gynekologen min mente det var større gevinst enn eventuell risiko med å ta de nå når jeg er gravid, så jeg går fortsatt på de. Dog en mindre dose. Tar kun 500mg 2 ganger daglig.

Men jeg ville ha ringt legekontoret på nytt i morgen tidlig. Si at du er usikker på medisinbruk og trenger en time fort.
 
Jeg har gått på Metformin nå hele svangerskapet. Det var aldri vært nevnt at dette ikke er trygt. Jeg startet på de i forbindelse med ivf-behandling og skulle gå på de til uke 12 av graviditet. Men i uke 9 fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes. Så jeg fortsatte hele svangerskapet.

En diabetes type 2 utvikler seg ofte til type 1 under graviditeten. For så å gå tilbake til type 2 etter graviditet.

Jeg ville ikke sluttet på medisin før jeg hadde snakket med diabeteslegen din. Om du ikke har diabeteslege så vil du under svangerskapet uansett få oppfølging av sykehuset ved poliklinikk for gravide og indremedisiner.
 
Merformin kan du fint ta :) Men pass på blodsukkeret ditt og ikke nøl med å ta kontakt med legen før timen.
 
Og gratulerer så mye med spire ❤️❤️
 
Gratulerer! :)
Jeg brukte Metformin i forbindelse med at jeg har pcos. Skulle gå på dette ut uke 12 pga det visstnok skal redusere sjansen for å miste (hos meg vertfall).
Men ville tatt kontakt med legen for å høre hva du skal gjøre videre :)
 
Tusen takk for svar alle sammen :)
Jeg sendte en melding til trygg mammamedisin. De svarte og at jeg trygt kan bruke metformin! Så da forsetter jeg med det, og ser hva de sier hos legen neste uke angående andre medisiner!
 
Tusen takk for svar alle sammen :)
Jeg sendte en melding til trygg mammamedisin. De svarte og at jeg trygt kan bruke metformin! Så da forsetter jeg med det, og ser hva de sier hos legen neste uke angående andre medisiner!
Tenker det nok går mer utover fosteret om ikke blodsukkeret ditt er stabilt, enn at du bruker Metformin gjennom svangerskapet :)
 
Back
Topp