Gravid med vår første!

T

Tankedrøm

Guest
Hei!

Da var det på tide å flytte over til juni 2015, etter at vi var så heldige å bli gravide etter PP1:)
Etter at vi måtte avbryte et svangerskap i januar 2013, har det vært et stort tomrom i livet mitt, som nå har fått mening igjen!

I dag er IKM, og en digital test bekrefter det jeg har mistenkt siden EL:





Endelig! Nå håper jeg bare alt går som det skal, og at vi blir foreldre i begynnelsen av juni:angel13
 
Last edited by a moderator:
HVA SKJER I MAGEN?:Heartbigred


Unnfangelsen finner sted omkring: 9 september 2014
Hjertet begynner å slå: 4 oktober 2014
Risiko for spontanabort avtar: 18 november 2014
Kjønnet begynner å bli tydelig: 2 desember 2014
Tid for ultralyd: 30 desember 2014
Du kan kjenne fosteret bevege seg: 13 januar 2015
Fødselspermisjonen begynner: 15 mai 2015
Antatt termindato:

5 juni 2015
 
Last edited by a moderator:
SVANGERSKAPSKONTROLLER:Heartbigred
 
Last edited by a moderator:
ULTRALYDER :Heartbigred
 
Last edited by a moderator:
I dag er det onsdag 24. september, og du er 4 uker og 1 dag ut i svangerskapet.:Heartred

Streken langs deler av embryoet blir lenger og dypere og danner en fure. Gjennom denne vandrer det nå celler fra de to allerede eksisterende lagene i embryoet og danner et tredje. Disse tre lagene har bestemte oppgaver allerede.

Hjelp. Nå har morgenkvalmen meldt sin ankomst for fullt. De to siste gangene har det vært snakk om ekstrem svangerskapskvalme døgnet rundt, og jeg håper det ikke er tilfellet denne gangen også. Litt morgenkvalme skal jeg nok takle fint, ettersom jeg er kvalm om morgenen til vanlig uansett:p

Pga. sykdommen min ringte jeg til legekontoret allerede i dag for å høre hvor tidlig jeg skulle komme inn på kontroll. Legen ville jeg skulle ta noen blodprøver og graviditetstest imorgen allerede, slik at vi kunne få tatt en konsultasjon allerede neste uke:) Skal huske å spørre om jeg får tidlig UL via det offentlige, hvis ikke bestiller jeg meg til uke 8. Jeg vil høre det lille hjertet!

Brystene er i hvert fall veldig ømme og magen er oppblåst. Og den korsryggen. Skulle tro jeg bærte tungt! Og ikke minst den irriterende smerten bak navlen. Så jeg føler meg i hvert fall veldig gravid:)

 
Last edited by a moderator:
Dagens kveldstest. Fint å se streken som blir sterkere og sterkere:)

ImageUploadedByBV Forum1411583265.261344.jpg
 
I dag er det torsdag 25. september, og du er 4 uker og 2 dager ut i svangerskapet.:Heartred

GRAVID! HYSJ?! Er det nesten umulig å la være å rope til alle du møter at du er gravid? Å gå rundt og late som om ingenting har hendt mens tusenvis av tanker flyr rundt i hodet på en gang? Det er ikke uvanlig at du har problemer med å konsentrere deg nå.


Den morgenkvalmen ja. Tydeligvis skal det være et bra tegn, så da får man bare tro på det. Startet dagen med å ta graviditetstest på legekontoret, og kan ikke si jeg var overrasket over resultatet:p Skal til første svangerskapskontroll neste torsdag, og jeg gleder meg sånn! Det blir helt nytt for meg. Håper på å få tidlig UL i uke 8. Om spiren sitter, tenk å måtte bære på denne hemmeligheten alene i over 12 uker. Jeg har jo bare lyst til å skrike det ut til alle, men veldig kjipt om det ikke går rette veien da..
 
I dag er det mandag 29. september, og du er 4 uker og 6 dager ut i svangerskapet.:Heartred
HUSK FOLAT! Embryoet er litt avlangt og omtrent midt på er det litt tynnere. Her dukker det opp noen humper nå. Disse kalles somitter og vil som en glidelås lukke det viktige nevralrøret. Tar du folat hjelper du til å sørge for at dette skjer som det skal.

Folat har jeg tatt nå før jeg ble gravid. Samt d-vitamin, kelp, aminojern og selen. Med denne morgenkvalmen er det ikke det jeg gleder meg mest til, å stå opp og spise alle disse tablettene:p Menmen, nå har jeg noen andre jeg må tenke på mer enn meg selv!

De fleste symptomer har nå avtatt. Har morgenkvalme, såre brystvorter, litt ømme bryster, må ofte tisse, veldig sulten og kjenner stikkinger av og til. Blir spennende framover. Er veldig spent på om morgenkvalmen eskalerer.

Tenk at imorgen er det 5+0 allerede! Gleder meg til svangerskapskontroll på torsdag. Hjertet skal visst begynne å slå nå på onsdag, så om jeg ikke får tidlig UL i det offentlige, skal jeg prøve å få til en privat UL i neste uke. Jeg må ha en bekreftelse på at alt er OK hittil :)
 
Last edited by a moderator:
I dag er det tirsdag 30. september, og du er 5 uker ut i svangerskapet.:Heartred

FEM UKER ALLEREDE. Dere bare visst om graviditeten i noen dager og allerede er dere fem uker på vei. Hvordan kan det ha seg? Svangerskapet regnes fra første dag i siste menstruasjon før du ble gravid fordi dette er en dato som er langt sikrere å ta utgangspunkt i enn antatt tidspunkt for unnfangelse.

Ja, tenk, fem uker allerede. Jeg synes de har gått unna i en fei. Nå må lille spire bare klare resten av ukene også.
Siden den private gynekologen har fulle bøker, booket jeg tidlig ultralyd i tilfelle jeg ikke får i det offentlige. Kunne godt tenke meg allerede neste uke jeg, siden hjertet begynner imorgen, men må vente tre uker fra nå. Bruker vi den timen er jeg 8+1.

Dette er så spennende. Klarer nesten ikke tenke på noe annet om dagen..:)
 
I dag er det onsdag 1. oktober, og du er 5 uker og 1 dag ut i svangerskapet.:Heartred

HJERTET SLÅR! I dag begynner embryoets hjerte å slå! Er det ikke fantastisk?

Jo, det er helt fantastisk! Nå må den bare klamre seg fast..
 
I dag er det torsdag 2. oktober, og du er 5 uker og 2 dager ut i svangerskapet.:Heartred

DERE HAR FÅTT EN TERMIN. En dato langt i det fjerne. Det er lett å hugge denne datoen inn i stein og tenke seg at det er den dagen man skal bli foreldre. Men husk at terminen bare er et beste gjett, færre enn fem prosent av alle barn blir født på termindatoen.

I dag var jeg på min første kontroll hos legen. Snakket litt om sykdommen min og graviditet. Regnet ut termindato, og hun kom fram til 4.juni 2015.
Vi kom fram til at jeg skal komme tilbake om seks uker for den første ordentlige svangerskapskontrollen med innskriving og diverse. Spurte også vedr. tidlig UL ift. sykdommen min, men det var ikke nødvendig, så da beholder jeg den private jeg har bestilt til 8+1.

Veide meg til morgenen i dag, og har allerede gått opp en halv kilo. Dette blir litt spennende. Mange går opp mange kilo, mens andre omtrent står på stedet hvil :)
Merker veldig godt morgenkvalmen nå. Fikk ikke spist før lenge etter legetimen, og da var jeg så kvalm at det måtte bli to fingrer i halsen. Krysser fingrer for at jeg ikke blir så mye dårligere enn dette :)
 
I dag er det mandag 6. oktober, og du er 5 uker og 6 dager ut i svangerskapet.:Heartred

ØRENE OG ØYNENE begynner å formes. De er litt underlig plassert på embryoets hode, øynene på sidene av hodet og ørene nede ved munnen. De vil snart flytte seg i riktigere plassering.

Du og du hvor dårlig jeg er om dagen. Vi dro vekk på hotellhelg på lørdagen, men etter å ha spist en banan utpå kvelden ble jeg ordentlig dårlig og ble liggende hele lørdagskvelden og hele gårsdagen. Har begynt å bli vandt til morgenkvalmen nå, og det er nærmest rutine å :puke_r hver morgen. Håper, håper bare det forblir slik og at jeg fortsatt klarer å komme meg på jobb.
 
Back
Topp