Gravid med Chrons :-)

Håpefull:)

Andre møte med forumet
Tenkte jeg ville føre en dagbok om hvordan det er å gå gravid med Chrons. Dette da jeg selv er veldig spent på dette svangerskapet, og skulle likt og vist hvordan det blir:)

Kanskje vil noen andre kunne ha glede av en slik dagbok dersom de skulle være i samme båt :)

Litt om hva Chrons er:
Sykdommen kalles Morbus Chrons og er en tarmsykdom, som handler om kronisk betennelse i tarmen. I hovedsak sitter betennelsen i overgang mellom tykktarm og tynntarm, men kan spre seg gjennom hele fordøyelsessystemet, fra munn til ende!
Symtomene og plagene er mange, men kjennetegnes av magesmerter, diare, luftplager, mfl.
Ved hyppige oppblussinger av betennelse øker arrdannelsene på tarmen og man står i fare for å måtte opperere vekk deler av tarmen, i verstefall risikere utlagt tarm.
Dette er en kronisk sykdom man må lære seg og leve med.

Jeg er nok av den foreløpig heldige typen, og ikke veldig hardt preget av sykdommen, og står derfor kun på 6mg Entocort. Dette er et mildt kortison som gir få bivirkninger.

Så vidt jeg har lest meg frem til trenger ma ikke være mye plaget av denne sykdommen under selve graviditeten, men at det ofte ses forverring av sykdommen rett etter fødsel.

Vil derfor gjennom denne dagboken prøve å fortelle hvordan mitt svangerskap med Chrons er, men husk: alle er forskjellige;-)




<3 08.03.15 <3
 
Kan jo også være greit og nevne at jeg har to barn fra før. Med den første hadde jeg et normalt og rolig svangerskap, mens med datteren vår var det endel større plager. Det var i etterkant av den siste fødselen at jeg fikk påvist sykdommen grunnet aktiv betennelse, men har slitt med diare fra før jeg gikk gravid med den førstefødte. Det er i dag over 10 år siden ;-) i tillegg mener legene at en mulig forklaring på at datteren vår var så lita da hun kom til( 2525gram 44cm en uke før termin) kan være at hun ikke fikk nok næring under siste del ab svangerskapet, som en konsekvens av at min tarm ikke tar opp næringsstoffer slik den skal. Dette svangerskapet blir derfor sett på som risikosvangerskap, og vil følges nøye opp:) dette er betryggende å vite!!


<3 08.03.15 <3
 
Selv om du sliter med en kronisk sykdom virker du som en jente mdd tæl og mye mot :D det er virkelig beundringsverdig<3


♡♡Termin 01.03.2015♡♡
 
Selv om du sliter med en kronisk sykdom virker du som en jente mdd tæl og mye mot :D det er virkelig beundringsverdig<3


♡♡Termin 01.03.2015♡♡

Tusen takk for det:) den minste jenta vår har vært mye syk fra hun ble født, og har lært meg at den beste måten å takle ting på, og å bearbeide dem, er å prate om det. Det har i hvertfall hold meg fra å miste grepet et par ganger:p


<3 08.03.15 <3
 
Tusen takk for det:) den minste jenta vår har vært mye syk fra hun ble født, og har lært meg at den beste måten å takle ting på, og å bearbeide dem, er å prate om det. Det har i hvertfall hold meg fra å miste grepet et par ganger:p


<3 08.03.15 <3
ååh ja det er så vikitg å snakke om ting når man har det vondt :)

♡♡Termin 01.03.2015♡♡
 
Dårlig dag!

Våknet tidlig av at jeg hadde forferdelige smerter i skuldrene, og måtte bare stå opp. Oppblåstheten blir nok en stor utfordring for meg, da det er det som gir disse skuldersmertene:/ har derfor vært å kjøpt minifom kapsler som skal redusere "luft i magen":p

Et annet problem er at med denne oppblåstheten er at magen blir fryktelig fremhevet, noe som gjør det vanskeligere å skjule i lengden:/ men nå går jeg ut i ferie om 3 dager, så satser på å holde den gjemt til da:p



<3 08.03.15 <3
 
Hormonene løper virkelig løpsk!!

Hadde en samtale med sjefen min i går ang ferie og kontrakt osv.. Vi var ikke helt enige, så da jeg gikk ut på gangen kjente jeg plutselig at
" å nei.. Nå kommer tårene" ..
Å jeg gråter jo aldri!!
Måtte gjemme meg på do for det ble utrolig pinlig, og hva skulle eg liksom si til kollegaene mine? Så tok meg ti minutter for å ta meg sammen.. Måtte formelig dra meg selv i nakken! Men det gikk da:D

De tror nok jeg er riv ruskende gal, men de skjønner det vell etter ferien:p
Får bare satse på at tårene fra nå av holder seg unna, hvertfall når jeg jobber:p


<3 08.03.15 <3
 
Fått blodprøvesvar:)

Da har jeg fått svar på de blodprøvene jeg tok her om dagen.
En kjent sak for de med Chrons er at man ikke nødvendigvis tar opp like mye næringstoffer som andre, derfor valgte jeg å få tatt prøver for å se om disse var i orden:) alt så fint ut, men hadde en litt lav blodprosent (11,3) :S
Men alt det andre jubler jeg for, da det så bra ut:D

Fikk i tillegg målt HCG som var på 1600ca, noe jeg velger å tolke som et passe akseptabelt nivå til 5 uker:)

Så nå er det bare å ta fatt på siste arbeidsdag før det blir ferie!!:)


<3 08.03.15 <3
 
Bekymrer meg HELE tiden:/

Det er jo så masse å tenkte på, ting man kan og ikke kan gjøre, eller spise:O
I går var jeg i utdrikningslag til søskenbarnet mitt, hvor vi skulle kjøre rib blant annet.. Så leser man at gravide frarådes å være med.. Så da ble det å kontakte legen! Hun mente helfigvis dette skulle gå bra, da jeg ikke er så langt på vei.

Å så er det jo den det mate da!
Hva kan man og hva kan man ikke spise!?!

Jeg er så glad i salami, men leser flere steder at man ikke skal spise det når man er gravid:/ er det noen som har noen meninger om dette??:)


<3 08.03.15 <3
 
Akkurat det der lurer jeg litt på og. Er veldig glad i salami men er det virkelig ikke lov å spise ? Isåfall litt nedtur :(


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ikke salami, fårepølse og spekeskinke osv uten det er varmebehandlet:) (mikro, ovn, stekepanne osv)


♡02.03.2015♡
 
Ikke sant!! Er ikke det typisk? Går å tenker på brødskive med salami og agurk... Hele tiden:-(


<3 08.03.15 <3
 
Tenkte jeg ville føre en dagbok om hvordan det er å gå gravid med Chrons. Dette da jeg selv er veldig spent på dette svangerskapet, og skulle likt og vist hvordan det blir:)

Kanskje vil noen andre kunne ha glede av en slik dagbok dersom de skulle være i samme båt :)

Litt om hva Chrons er:
Sykdommen kalles Morbus Chrons og er en tarmsykdom, som handler om kronisk betennelse i tarmen. I hovedsak sitter betennelsen i overgang mellom tykktarm og tynntarm, men kan spre seg gjennom hele fordøyelsessystemet, fra munn til ende!
Symtomene og plagene er mange, men kjennetegnes av magesmerter, diare, luftplager, mfl.
Ved hyppige oppblussinger av betennelse øker arrdannelsene på tarmen og man står i fare for å måtte opperere vekk deler av tarmen, i verstefall risikere utlagt tarm.
Dette er en kronisk sykdom man må lære seg og leve med.

Jeg er nok av den foreløpig heldige typen, og ikke veldig hardt preget av sykdommen, og står derfor kun på 6mg Entocort. Dette er et mildt kortison som gir få bivirkninger.

Så vidt jeg har lest meg frem til trenger ma ikke være mye plaget av denne sykdommen under selve graviditeten, men at det ofte ses forverring av sykdommen rett etter fødsel.

Vil derfor gjennom denne dagboken prøve å fortelle hvordan mitt svangerskap med Chrons er, men husk: alle er forskjellige;-)




<3 08.03.15 <3
 
Akkurat det der lurer jeg litt på og. Er veldig glad i salami men er det virkelig ikke lov å spise ? Isåfall litt nedtur :(


Sent from my iPhone using BV Forum
Du kan spise det i Norge. Men ville ikke spist det i andre land.,,,


Juli 2011 ❤️

Mars 2015❤️
 
Hei :) Ser det er en stund siden du skrev noe, men ville bare si at bestevenninnen min er veldig plaget med Chrons og jeg har sett ved utallige anledninger hvor vondt og vanskelig det kan være med en slik sykdom. Du er utrolig tøff som står på og har barn og hele pakka! Veldig inspirerende og imponerende! :D
 
Hei :) jeg har chrons og setter stor pris på å lese det du skriver :) jeg kjenner ingen andre med chrons og kjenner meg derfor noen ganger litt alene, derfor er det godt å lese det du har skrevet :) ønsker selv barn, og planlegger å prøve snart :)
 
Back
Topp