Gravid igjen etter MA og utskrapning

termin0218

Andre møte med forumet
Håper det passer at jeg skriver her selv om jeg er gravid igjen, tenker at jeg får flere svar som passer meg her enn andre forum :) Jeg mistet i mars i år, og fikk vite i går/i dag at jeg er gravid igjen!!!:D Lykken er så kjempe stor, men samtidig kommer angsten snikende, jeg føler meg lik som forrige gang, ender det på samme hvis denne gangen? Hvorfor har jeg mensmurringer, aborterer jeg nå? Altså, alle graviditets symptomer gjør jeg om i hodet mitt til redsel. Så det jeg lurer på, er det noen mulighet for å få en tidlig ultralyd av legen uten å måtte betale 1400kr som jeg gjorde sist siden jeg har mistet tidligere? Og når er det lurest å ta det da evt? Det er vel i uke 6 man kan se hjertet slå, så jeg tenker kanskje to uker etter det evt, så hvis man ikke ser noe så vet man helt sikkert at det ikke er noe der. Forrige gang så ble det så mye: Ser litt for lite her, så du bør forberede deg på at dette ikke går bra, men du må ikke slutte å håpe, så sånn gikk jeg i nesten to uker og håper, og det tror jeg ikke jeg orker en gang til
 
Jeg fikk henvisning av fastlegen til gynekologen min som gjorde UL gratis. Kanskje det kan være en mulighet?
 
Gratulerer med nytt svangerskap! [emoji173]️
Mitt første endte også i SA/MA, fant det ut da jeg begynte å blø i uke 13, og da var utvikling stoppet i uke 8/9. Det var dessverre ikke grunnlag for henvisning til offentlig UL for min del, da legen min forholdt seg til regel om at man må ha mistet 3 ganger på rad. Fikk i likevel henvisning i uke 9, men det var etter kraftige blødninger samtidig som stigende hcg.
Det skader likevel ikke å høre med legen :)
Klem og krysser fingrene for deg denne gangen [emoji173]️
 
Last edited:
Gratulerer med ny spire, krysser alt som krysses kan for at den sitter helt til termin denne gangen. :)
Sender deg en god klem. :Heartred
 
Hurra for ny spire! :happy: Eg er ikkje komt så langt endå, men håpar å vere der snart..:angelic:

Etter eg mista (MA 10+1) meinte JM at det ikkje burde vere problem å få tidlig UL "berre" for å berolige. Samme meinte spl på legekontoret. Men om det blir tricky, spyttar eg inn den tusenlappen som trengst for å få privat. Tenker veke 10-12.. tidligare blir for usikkert. Veke 8 er jo ofte kritisk, så å sjå liv før den tid er liksom ingen garanti..off, blir noko negativ av å gå igjennom slikt, trur ikkje eg kjem til å slappe av før eg har ungen i armane :dead:
 
Gratulerer med nytt svangerskap.
Det varierer litt om man får henvisning tror jeg, men du taper ihvertfall ikke noe på å spørre.
Jeg hadde en SA og en MA før gyn lovte meg oppfølging med TUL. Kunne ikke lenger stole på tester eller blodprøver ettersom alt var "perfekt" da det endte med MA.

Lykke til. Håper du kan få UL og bli beroliget etter hvert.
 
Gratulerer med ny graviditet! Det blir nok noen lange uker framover, det har i hvert fall vært det for meg ... Hadde MA i høst, og et gravid i uke 19 nå, og føler meg fortsatt ikke «trygg». Tror ikke jeg vil gjøre det før jeg kjenner liv hver dag. [emoji57]
Jeg er så heldig at fastlegen min har ultralyd, så jeg fikk komme inn for en titt i uke 9, samme tidspunkt som det gikk galt sist. Det beroliget meg ganske mye. Vet ikke hvordan det er på ditt legekontor? Hvis ikke er det jo bare å spørre om henvisning, ikke sikkert du får det, men verdt et forsøk.
Var også på en privat ultralyd i uke 12, men det koster jo ...
 
Gratulerer med ny graviditet :D

Jeg hadde MA i november som endte med utakrapning.
Er gravid igjen i uke 17, og sier som Remy over, jeg føler meg enda ikke trygg på det. Jeg tør nesten ikke fortelle noen det, før etter OUL om nesten 2! Uker :eek:
Jeg fikk henvisning av lege til TUL pga MA, snakk med legen din og si at du er redd, og at du ønsker en UL for å kunne bekrefte at det er liv, da kan de hvertfall sende henvisning, men er sykehuset om har siste ordet :) men du må hvertfall prøve :)
Jeg var på 2 stl, en uke ca 7 og en uke ca 11, den første pga usikker termin (mens var ikke helt på plass) og den andre fikk jeg av sykehuset for å føle meg trygg :)

Prøv å ikle uroe deg så mye, skriv ned tankene dine ett sted, og prøv heller å snu de. Hvorfor skulle det skje en gang tll, hva er sjansen? Osv.
Prøv å finn på noe, sånn at du får tankene over på noe annet, da går tida fortere :) det blir noen lange uker, men prøv å finn noe å telle ned til som evt ikke har med graviditeten å gjøre, sånn at du ikke tenker på det i den grad :) prøv å lev som normalt (vet det ikke er så lett, men man må prøve :) )
 
Back
Topp