gradert sykemelding og tilrettelegging på arb.givers premisser?

Thile

Andre møte med forumet
Hei! Er det noen som vet om arb.giver har lov å nekte en ansatt som er grader sykemeldt å jobbe kortere dager? Jeg jobber som sykepleier, og hvis jeg skal være gradert sykemeldt må jeg ha hele vakter (ofte 100 % intensitet) og heller færre vakter. Dette fungerer ikke for meg nå og jeg har av den grunn vært 100 % sykemeldt til nå i svangerskapet. Men jeg opplever det jo som litt rart at det er lov at tilrettelegging og gradert sykemelding skal være på arb.givers premisser og ikke hva som faktisk kan fungere for den sykemeldte. Noen som vet om dette er lov?
 
Hei! Er det noen som vet om arb.giver har lov å nekte en ansatt som er grader sykemeldt å jobbe kortere dager? Jeg jobber som sykepleier, og hvis jeg skal være gradert sykemeldt må jeg ha hele vakter (ofte 100 % intensitet) og heller færre vakter. Dette fungerer ikke for meg nå og jeg har av den grunn vært 100 % sykemeldt til nå i svangerskapet. Men jeg opplever det jo som litt rart at det er lov at tilrettelegging og gradert sykemelding skal være på arb.givers premisser og ikke hva som faktisk kan fungere for den sykemeldte. Noen som vet om dette er lov?

Jeg tror arbeidsgiver har en del å si, faktisk, for hva som er praktisk mulig. For dersom det blir ulemper for arb.giver, må de si at tilrettelegging ikke er mulig, og så må du sykmeldes 100%. Jeg har vært i en lignende situasjon selv, som sykepleier, og det endte med at jeg måtte sykmeldes helt fordi arb.giver ikke fant noen måte å faktisk ha noen nytte av meg. Jeg kunne selvfølgelig fått en svadajobb som egentlig ikke var behov for, men det er ren utgift for arbeidsgiver, og dermed er sykmelding et bedre alternativ.

Men snakk med arbeidsgiver, forklar at fulle dager fungerer dårlig og spør om muligheten for kortere dager. Om det er ikke er mulig, så må du forklare at da har ikke du mulighet til å jobbe gradert heller, selv om du kanskje skulle ønske at det gikk.
Masse lykke til!
 
Tilrettelegging skal ikke være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver, og det vil jeg tro at det er, all den tid de må finne noen som er villig til å jobbe når du avslutter tidlig. Lettere å finne vikar til ei hel vakt, enn til deler av ei vakt.
 
Legen kan skrive kommentar på sykemeldingen, ang hva som er best for deg, men en kan desverre ikke kreve å få kortete dager. Kjipt med vanskelig arb.giver :(
 
Arbeidsgivers behov teller høyt ved tilrettelegging...
 
Back
Topp