Grøt?

Ingunn85

Første møte med forumet
Har ei datter på 3 mnd.Var hos helsesøster og hun sa jeg kunne begynne å gi grøt fra 4 mnd siden hun får mme.Det jeg lurer på er hvor mye skal jeg gi henne og hvor ofte? Og skal jeg gi henne mme etter grøten? Noen tips om hvilken grøt som passer best?
 
Sa hun at hun burde, eller at hun måtte? Myndighetene anbefaler å vente til 6 mnd nå, men dette må man jo avgjøre selv. Sultne barn skal selvagt få mat. Det er imidlertid ingen grunn til å introdusere fast føde før 6 mnd dersom barnet ikke er misfornøyd, og legger på seg som det skal.
 
Mange mener at man skal se barnets utvikling an på flere måter før man introduserer fast føde. Virker barnet interessert i maten din? Kan det "tygge"? Er pinsettgrepet på plass? Mange mener det er dette man skal ta i betraktning. "Ingen forteller lammet når det skal spise gress, det begynner når det er klart for det selv," har jeg hørt som en allegori. Interessant, synes jeg.

Man MÅ ikke begynne med grøt heller. Avocado er et vel så godt alternativ, for eksempel. ENormt masse næringsstoffer, flott fett, og ikke industrifremstilt. Mange driver også med barnestyrt tilvenning til mat. Det kan du lese om i denne saken. Men så klart kan man fint gi risgrøt, og begynne med små porsjoner. På helsekosten finner du også gode grøtalternativer til dem du finner på supermarkedet. Jeg ville imidlertid vært litt kritisk dersom HS helt kategorisk har gitt deg et råd her uten å se an det individuelle barnet. 


 
Hun sa jeg kunne,men jeg har jo også hørt at man ikke skal gi dem fast føde før de er 6 mnd.Hun legger på seg helt fint og er fornøyd.Ville bare sjekke med noen andre før jeg begynner med grøt,men tror jeg venter til hun er 6 mnd jeg siden hun legger på seg som hun skal med mme:) Takk for svar:)
 
Back
Topp