Grønnsaker

LykkeligGift

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Frukt går ned på høykant, men grønnsaker er skikkelig upopulært her. Skjønner han jo godt, det smaker jo skikkelig kjipt. Gulerot feks brekker han seg av :( Men til nå har jeg ikke tilsatt noe fett, så jeg tenker å teste det. Noen som bruker olje eller smør? Hvor mye? Tilsettes det når man lager mosen eller etterpå? Og hvilke grønnsaker bør introduseres? Lille drikker alt for mye mme, så noe må gjøres [emoji85] Andre tips?
 
Har du prøvd å blande ulike grønnsaker? Når vi begynte å introdusere grønnsaker så var min f.eks veldig glad i gulrot og potet sammen.

Jeg har ikke prøvd det selv, men vet mange blander i litt mme for å gjøre smaken litt kjent. Kanskje det fungerer sånn i begynnelsen? [emoji3]
 
Har du prøvd å blande ulike grønnsaker? Når vi begynte å introdusere grønnsaker så var min f.eks veldig glad i gulrot og potet sammen.

Jeg har ikke prøvd det selv, men vet mange blander i litt mme for å gjøre smaken litt kjent. Kanskje det fungerer sånn i begynnelsen? [emoji3]
Har forsøkt å blande ting og han godtar det jo iblant, men det er ikke mye som går ned :( Tenker at det kanskje blir veldig vannete med mme og frukt fungerer jo fint uten. Fett er jo også bra, så tenker jo uansett at det bare er en bonus. Og når jeg selv synes det smaker kjipt så kan jeg jo nesten ikke forvente at han skal like det [emoji23]
 
Jeg lagde brokkoli og potet med litt plantemargarin i går kveld. Spent på hva lilkegutt syns. Sto 1 ts fett til 100g grønnsak/potet og ca 1/2 dl kokevannog mm/mme i brosjyren fra helsestasjonen.
 
Brokkoli gikk ned på høykant her uten noen tilsetninger, og søtpotet ble godtatt. Gulrot er ikke populært! Prøvde potet i dag sammen med usaltet meierismør (en bitteliten dæsj) og det var STOR stas [emoji16] Ikke prøvd å blande forskjellige grønnsaker enda.
Senere så kommer jeg til å tilsette smøret etter å ha tint/varmet opp en grønnsaksisbit [emoji4]
 
Her e det jo ingenting som går ned på høykant unntatt mm.. men ser han bruker seg litt mindre når æ blander i smør, kun prøvd søtpotet av grønnsaker til no.. brukte smøremyk rapskokos. Trur det e både lite salt i den og ingen melk. Har også en liten dæsj av det i grøten.. i håp om at han skal spise litt av det [emoji14]
 
Ikke prøvd smør i noe ennå, hun godtar overraskende mye grønnsaker! [emoji5] (bank i bordet) Men forsøkte banan i dag, det var IKKE populært [emoji14] Kanskje hun ikke er typisk glad i søtt, mango har heller ikke vært så poppis.. (liker sviske, heldigvis)
 
Lest at det funker for mange å blande grønnsakene med frukt for å venne til smaken. Ta feks 50/50 i begynnelsen før du blander i mindre frukt etterhvert :)

Feks eple og gulrot, avokado og banan, pastinakk og pære
 
Lest at det funker for mange å blande grønnsakene med frukt for å venne til smaken. Ta feks 50/50 i begynnelsen før du blander i mindre frukt etterhvert :)

Feks eple og gulrot, avokado og banan, pastinakk og pære
Det var lurt! Ikke tenkt på det som en mulighet.
 
Veldig bra å blande med mm eller mme altså! F. Eks. Poteter :) usaltet meierismør eller kaldpresset olivenolje skal visst være bra! :) har blandet inn alt sammen til slutt. Ellers har jeg brukt aprikos-mos til å søte ting.

Eller prøv å dampe eller ovnsbake fingerstore biter med søtpotet, ta babyen på fanget og la h*n holde og spise selv :) stor stas! Vannmelon funker også til det. (Baby må være over 6 mnd.)

Her går spisingen mye lettere hvis han får spise samtidig med oss :)

Husk at babyen følger veldig med på deg da! Hvis du tenker at "dette ser jammen ikke godt ut, stakkars deg" så ser du kanskje litt skeptisk ut i ansiktet også? Da blir babyen fort skeptisk sammen med deg.

Men det viktigste er vel å ikke stresse med det, bare tilby mange ganger og lag god stemning ved bordet, så går det seg til :)
 
Veldig bra å blande med mm eller mme altså! F. Eks. Poteter :) usaltet meierismør eller kaldpresset olivenolje skal visst være bra! :) har blandet inn alt sammen til slutt. Ellers har jeg brukt aprikos-mos til å søte ting.

Eller prøv å dampe eller ovnsbake fingerstore biter med søtpotet, ta babyen på fanget og la h*n holde og spise selv :) stor stas! Vannmelon funker også til det. (Baby må være over 6 mnd.)

Her går spisingen mye lettere hvis han får spise samtidig med oss :)

Husk at babyen følger veldig med på deg da! Hvis du tenker at "dette ser jammen ikke godt ut, stakkars deg" så ser du kanskje litt skeptisk ut i ansiktet også? Da blir babyen fort skeptisk sammen med deg.

Men det viktigste er vel å ikke stresse med det, bare tilby mange ganger og lag god stemning ved bordet, så går det seg til :)
Blw funker ikke her. Han putter tilnærmet ingenting i munnen [emoji23] og vi starter kveldstell 1715 så han er ikke våken når vi spiser [emoji87] synger, prater, tuller og smiler, men det har ikke funket.

Men tusen takk for tips likevel :)
 
Blw funker ikke her. Han putter tilnærmet ingenting i munnen [emoji23] og vi starter kveldstell 1715 så han er ikke våken når vi spiser [emoji87] synger, prater, tuller og smiler, men det har ikke funket.

Men tusen takk for tips likevel :)


Hehe OK! Barn er så forskjellige ass! Lykke til i alle fall, ser ut som du har fått mange andre bra tips da :)
 
Tilsetter rett før servering, enten en klatt med kaldpresset olje eller usaltet smør [emoji2] Ingen av mine barn er fan av gulrot, men er jo mange andre grønnsaker [emoji2] Brokkoli, blomkål, erter, mais, kålrabi, pastinakk, gresskar, bare å ta en titt i grønnsakshylla på butikken, de kan spise det meste nå [emoji4]
 
Tilsetter rett før servering, enten en klatt med kaldpresset olje eller usaltet smør [emoji2] Ingen av mine barn er fan av gulrot, men er jo mange andre grønnsaker [emoji2] Brokkoli, blomkål, erter, mais, kålrabi, pastinakk, gresskar, bare å ta en titt i grønnsakshylla på butikken, de kan spise det meste nå [emoji4]
Godt å høre ikke alle liker gulerot hehe.. Mais digget han. Gresskar helt ok. Hadde tenkt til å teste potet idag, men mannen ga blåbær før jeg våknet så det utgikk hehe..
 
Lille her har fått smake mye frukt, samt agurk, og han får grøt.
Lagde søtpotetmos for noen dager siden, det ble også godt mottatt. :)
Tenkte vi kjører gulrot neste gang, og så vil jeg prøve blomkål og brokkkoli.
 
Back
Topp