Glutenfritt brød/rundstykker

RonjaR

Juni12`s svarer-på-alt
Tilgangsansvarlig
VIP
Dere med cøliaki eller som har barn med cøliaki, hvilket type brød foretrekker dere?[emoji4]
Baker dere mye selv eller kjøper dere ferdig?
 
Lillemor spiser Fria grova. Jeg synes ikke de lukter godt brød, men jeg slipper å spise dem^^
Det finnes er bakeri her i fylket som baker glutenfritt. De lager kjempegode rundstykker!
Jeg har ikke bakt så mye enda, det er jo så vanskelig med gjærbakst!
 
Baker bare selv. Jeg liker hvertfall ikke de ferdige glutenfrie brødene man før i butikken. Men bakeri har noe godt da.
 
Jeg bakte mye før, eksperimenterte og styrte på, men langt sjeldnere nå. Og nå følger jeg oppskrifter mer slavisk pga har ikke like god tid lengre. Sist bakte jeg brød av Semper sin melmix, det ble bra:) Kjøper som regel Fria, smaker best ristet syns jeg.
 
Vil gi dere oppskriften på verdens enkleste og jeg syntes det er veldig godt glutenfritt brød.
Ca 400 gEn stor boks cc (cottage cheese)
Ca 400 g glutenfri havregryn
2-3 egg
Litt Sukrin gold(kan droppes)
1 ts bakepulver
Litt salt
De frøene du foretrekker.

Jeg tar alt det tørre i en bolle og bare rører rundt med en skje.

Cc, egg og Sukrin gold i mixern, og mixer det til det blir helt knust. En fin jevn røre. Mixer det våte og det tørre med hendene, mye bedre å kna det med hendene enn med maskin.
Del deigen i to(den skal være klissete.).
Og lag to små brød. Ikke i form men på bakeark og strø de frøene du liker best på toppen.
Og stek det i forbarmet ovn (ca 200g). Alle Ovner er forskjellige, men jeg tar først på 20 min, så sjekker jeg om det ser brunt og fint ut uten på, hvis ikke lar jeg det bare Stå til jeg er fornøyd med fargen[emoji12][emoji1305]. La brødet hvile en stund. Og ha det i kjøleskapet om det ikke skal brukes på to dager. Jeg rister mitt hver morgen. Så i kjøleskapet holder det i over en uke. Og kan fryses. Jeg lager rundstykker også av samme oppskrift. Og kan lage finere brød med å knuse havregrynen først. Prøv deg frem jeg bruker denne til alt, og syntes den smaker super godt og alle jeg har lagd det til syntes også det.

Super lett i en travel hverdag. [emoji1305] ingen heving, fem min å blande og ca 20-40 min i ovenen[emoji1316]
 
Vil gi dere oppskriften på verdens enkleste og jeg syntes det er veldig godt glutenfritt brød.
Ca 400 gEn stor boks cc (cottage cheese)
Ca 400 g glutenfri havregryn
2-3 egg
Litt Sukrin gold(kan droppes)
1 ts bakepulver
Litt salt
De frøene du foretrekker.

Jeg tar alt det tørre i en bolle og bare rører rundt med en skje.

Cc, egg og Sukrin gold i mixern, og mixer det til det blir helt knust. En fin jevn røre. Mixer det våte og det tørre med hendene, mye bedre å kna det med hendene enn med maskin.
Del deigen i to(den skal være klissete.).
Og lag to små brød. Ikke i form men på bakeark og strø de frøene du liker best på toppen.
Og stek det i forbarmet ovn (ca 200g). Alle Ovner er forskjellige, men jeg tar først på 20 min, så sjekker jeg om det ser brunt og fint ut uten på, hvis ikke lar jeg det bare Stå til jeg er fornøyd med fargen[emoji12][emoji1305]. La brødet hvile en stund. Og ha det i kjøleskapet om det ikke skal brukes på to dager. Jeg rister mitt hver morgen. Så i kjøleskapet holder det i over en uke. Og kan fryses. Jeg lager rundstykker også av samme oppskrift. Og kan lage finere brød med å knuse havregrynen først. Prøv deg frem jeg bruker denne til alt, og syntes den smaker super godt og alle jeg har lagd det til syntes også det.

Super lett i en travel hverdag. [emoji1305] ingen heving, fem min å blande og ca 20-40 min i ovenen[emoji1316]

Den oppskriften ser super ut, greit med få ingredienser:) Havregryn er gull:) Eneste er at jeg også må holde meg unna melk, dessverre, men mulig soyayoghurt, evt soyarømme kan erstatte cottage cheese til en viss grad.
 
Den oppskriften ser super ut, greit med få ingredienser:) Havregryn er gull:) Eneste er at jeg også må holde meg unna melk, dessverre, men mulig soyayoghurt, evt soyarømme kan erstatte cottage cheese til en viss grad.

Ja prøv deg frem, er ikke kjent med å bruke soyaprodukter. Skader ikke å prøve[emoji4] lykke til[emoji1305]
 
Det er sant, og fungerer det ikke, har jeg ikke tapt så mye tid, og fubgerer det, er det jo gull :)

Jeg vet ikke om soyarømme tåler varme. Men jeg ville hvertfall prøvd det nærmeste som kan tåle varme. Si hvordan det går da og hva du brukte, spent på resultatet[emoji1305][emoji4]
 
Back
Topp