Glukosebelastningstest

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Lurte på om det er mange her som har fått beskjed om å ta det? Jm sa i uke 12 at det har kommet nye retningslinjer, og at blant annet alle førstegangsfødene over 25år skal ta testen. Men når jeg var der i dag, så sa hun at hun ikke hadde fått de nye papirene ennå, og at vi derfor kunne utsette det til uke 28 og "se det an", siden jeg er normalvektig og hadde fint langtidsblodsukker på blodprøven. Hva skal andre i samme situasjon gjøre? [emoji4]
 
Her er de nye retningslinjene (hentet fra https://www.babyverden.no/gravid/dette-er-glukosebelastning/):

3. Hvem må ta testen?
Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes

Jeg skal ta i uke 28 grunnet BMI over 25.
 
Jeg har tatt den, både pga alder og BMI. Mulig jeg må ta ny i uke 28 også fikk jeg beskjed om.
Har tatt den tidligere og synes de nye som er nå ikke er så ille i det hele tatt.
 
Jeg skulle i utgangspunktet tatt den. Da jeg er adoptert. Men har heldigvis en fastlege som syns det er unødvendig å utsette meg for disse bare fordi det er kommet mye retningslinjer. Så han sa han heller følger med blodsukkeret mitt og jeg må ta den dersom han ser at det er nødvendig. Grunnen til at han sier jeg ikke trenger. Er fordi dette nå er fjerde mann. Og aldri hatt tegn til stigning på blodsukkeret tidligere.
 
Takk for svar![emoji4] På jordmor forstod jeg det på henne som om hun synes det var litt tullete at jeg skulle ta det. Hun sa også at folk reagerer svært forskjellig på testen, og at siden jeg fortsatt er kvalm i perioder kan det være jeg reagerer kraftig. Men er førstegangs, så er du redd for å få en alt for stor baby, med tanke på skader under fødselen(har to venninner som akkurat opplevde det). Men får vel bare vente å se, kan helt sikkert få tatt en test om jeg ønsker det. [emoji4]
 
Jeg har bmi på ca 26 (før jeg ble gravid, den har vel økt littegrann nå), men ingen har tatt det opp med meg denne gangen :p Tok den sist, og det økte fra 4,3 til 4,6 på de to timene. Samtidig målte jeg litt på jobb av og til på morgenene, og da lå det på 3,9-4,4 som regel. Håper jeg ikke trenger å ta den :)
 
Jeg var akuratt innafor på Bmi så i utgangspunktet trenger jeg ikke. Jeg hadde fine bls verdier på sist kontroll så vi ble enige om å se det litt Ann
 
Fastlege så ikke behovet for meg, mens jordmor anbefalte det. Jeg prøvde derfor å få tatt den for noen uker siden, men på grunn av kvalme på fastende mage ble forsøket avbrutt av at jeg kastet opp hele sukkerblandinga 20 minutter før tida.. Tror de tenker jeg skal ta den på nytt i uke 24-28, men jeg ser ikke for meg at jeg greier å holde det nede på fastende mage da heller - så jeg får snakke med dem om det virkelig er nødvendig... Drikken i seg selv er ikke det verste (bortsett fra at den må ned på kortest mulig tid). Fastinga er det som ødelegger meg. :p
 
Her er de nye retningslinjene (hentet fra https://www.babyverden.no/gravid/dette-er-glukosebelastning/):

3. Hvem må ta testen?
Ifølge de nye retningslinjene er det kvinner som oppfyller ett eller flere av disse kriteriene:
– er førstegangsfødende og over 25 år
– er over 40 år og har født barn før
– har hatt svangerskapsdiabetes tidligere
– har BMI på over 25
– har etnisk bakgrunn fra land utenom Europa
– har foreldre med diabetes

Jeg skal ta i uke 28 grunnet BMI over 25.
Er det en Bmi over 25 før man ble gravid, eller må man ta glukosebelastning dersom den stiger til over 25 i løpet av svangerskapet? :)
 
Jeg! Tok i uke 12, må ta i uke 26 og. Hadde lite utslag sist svangerskap dessverre..

Jeg måtte ta det i første svangerskap pga Bmi over 30. Men har vist kommet nye retningslinjer!
 
Jeg har ikke hørt noe snakk om det. Men så har jeg bare vert hos legen 1 gang i uke 12. Skal ikke tilbake før i uke 24.

men ingenting tilsier at jeg trenger det.
 
Jeg skal ta den når jeg er 23+6, pga jeg fødte stort barn sist. Jeg har bmi på 20.
Min mor har født fire store barn, en på 5,3 kg..hun fikk aldri spm. om å ta den, heller ikke hadde hun tegn på sv.diabetes.
 
Jeg tok i uke 13-14, og skal trolig ta igjen senere i svangerskapet. Ingen problem med den testen jeg har tatt, ble bare veldig sliten av å ikke spise eller drikke i over 12 timer. :/
 
Jeg skal ta den når jeg er 23+6, pga jeg fødte stort barn sist. Jeg har bmi på 20.
Min mor har født fire store barn, en på 5,3 kg..hun fikk aldri spm. om å ta den, heller ikke hadde hun tegn på sv.diabetes.

Det var vel ikke så vanlig å ta den før som det er nå heller :)
 
Jordmor har sagt at jeg må ta den pga BMI over 25. Lå akkurat i grenseland, så håper egentlig jeg slipper unna. Skal snakke med fastlegen neste gang jeg er hos han (i uke 24). :)
 
Har ikke fått beskjed om å ta den enda, men regner med at jeg hører det på neste kontroll. Har bmi over 25, og mamma hadde svangerskapsdiabetes med broren min. Hun mistenker vel at hun hadde det med meg også, men at det ikke ble oppdaget.
Tok med førstemann også, og det er et herk. Samtidig tenker jeg at jeg lett ofrer to timer og litt kvalme for at bølla skal ha det best mulig i magen<3
 
Hadde bmi på 25.06 rett før graviditeten [emoji85] Håper jeg slipper. Men er jo førstegangsgravid over 25 år da så da slipper jeg kanskje ikke unna uansett?
Fastlegen har ikke nevnt det, og jordmor har vi ikke.
Kanskje jeg slipper [emoji28]
 
Back
Topp