Glukosebelastning på nytt!

Mamma13og17

Blir kjent med forumet
Tok glukosebelastning for første gang for ca. 2 uker siden og verdiene var veldig fine, ingen problem der. Idag da jeg var hos jordmor igjen mente hun at jeg skulle ta den på nytt igjen om 2 uker. Trodde det bare var for de som fikk dårlige resultater første gang som måtte ta på nytt? Tar jeg helt feil?
 
Jeg fikk beskjed om at det er nye retningslinjer om at de tar glukosebelastning skal ta det to ganger i løpet av svangerskapet. Så jeg hadde også kjempefine verdier, men skal ta det på nytt. Jordmora jeg har var litt sånn "jeg tror jo de verdiene dine er helt fine, men vi må vel bare sjekke d da".. gruer meg litt til å ta den igjen. For sist var jeg uvel hele dagen siden jeg da ikke hadde fått spist jevnt.
 
Det var da rart. Du er vel såpass langt på vei nå? Jeg tok en ca 13 uker på vei, og regner med at jeg skal ta den på nytt igjen snart. Jeg er nå 30+1.
 
Jeg fikk beskjed om at det er nye retningslinjer om at de tar glukosebelastning skal ta det to ganger i løpet av svangerskapet. Så jeg hadde også kjempefine verdier, men skal ta det på nytt. Jordmora jeg har var litt sånn "jeg tror jo de verdiene dine er helt fine, men vi må vel bare sjekke d da".. gruer meg litt til å ta den igjen. For sist var jeg uvel hele dagen siden jeg da ikke hadde fått spist jevnt.

Fikk også beskjed av jordmora om at det er nye retningslinjer på dette. Gruer meg veldig, spydde og var dårlig i flere dager etterpå[emoji20] Men nå skal det sies at jeg har slitt med ekstrem svangerskapskvalme
 
Jeg har ikke tatt den i det hele tatt jeg, trodde man kun tok den om det var sukker i urinen..? [emoji15]
 
Jeg har tatt 2 ganger og heldigvis var begge testene fine. Jeg er 41 år og høyere bmi. Jeg tok test i uke 17 og nå i uke 28. I tillegg sjekker jordmor for sukker i urinen hver gang jeg er der. Jeg har veldig god og tett oppfølging, og det betrygger meg veldig. Men Gud hvor letter jeg er for å kunne nyte lørdagsgodtet mitt [emoji7][emoji38]
 
Jeg har ikke tatt den i det hele tatt jeg, trodde man kun tok den om det var sukker i urinen..? [emoji15]

Man kan ta den ved bla. høy bmi, sukker i urinen eller om noe i sykdomshistorien tilsier at man har høyere risiko for å få svangerskapsdiabetes :)
 
Da har du nok hatt sukker i urinen, og hun vil være på den sikre siden.
Det er jo bare fint det, så de får fanget opp avvik så tidlig som mulig. :)
 
Fikk også beskjed av jordmora om at det er nye retningslinjer på dette. Gruer meg veldig, spydde og var dårlig i flere dager etterpå[emoji20] Men nå skal det sies at jeg har slitt med ekstrem svangerskapskvalme

Jeg var nok ikke så dårlig men var kvalm og spydde en gang. Og var rett og slett bare helt utafor resten av dagen. Gruer meg til å ta den igjen. Skal ta den i slutten av denne uka... og har et viktig møte på jobb senere den dagen. Spent på det.
 
Man kan ta den ved bla. høy bmi, sukker i urinen eller om noe i sykdomshistorien tilsier at man har høyere risiko for å få svangerskapsdiabetes :)
Jeg har ikke hatt sukker i urinen, eller noe sykdomshistorikk som skulle tilsi at jeg er i risikosonen for svangerskapsdiabetes, men jeg har ikke akkurat lav BMI, så da er det rart at jeg ikke har tatt den eller? Er bare glad til, livredd for nåler, så jo mindre jo bedre :p
 
Jeg har ikke hatt sukker i urinen, eller noe sykdomshistorikk som skulle tilsi at jeg er i risikosonen for svangerskapsdiabetes, men jeg har ikke akkurat lav BMI, så da er det rart at jeg ikke har tatt den eller? Er bare glad til, livredd for nåler, så jo mindre jo bedre :p

Ikke alle er like oppdatert dessverre. Legen min visste ikke om det før jeg sa det selv :rolleyes:
 
Da har du nok hatt sukker i urinen, og hun vil være på den sikre siden.
Det er jo bare fint det, så de får fanget opp avvik så tidlig som mulig. :)
Nei jeg har ikke hatt sukker i urinen, alle urinprøvene jeg har tatt har også vært fine[emoji4] Legen min mener også at det er unødvendig å ta den på nytt, spesielt siden jeg sliter med hyperemesis og ekstrem svimmelhet (noe som forverres dersom jeg ikke spiser og drikker som jeg burde) og det var grunnen til at jeg måtte vente helt til uke 24 før jeg tok det. Egentlig skal man vel ta den mellom uke 14-18 eller noe sånt. Men jeg må vel bare høre på jordmor å ta den uansett.
 
Back
Topp