Glukosebelastning - kan man drikke vann før test?

CyanC

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
Hei!
Noen her som har tatt glukosebelastningstest? Står at jeg skal faste fra midnatt kvelden før, men kan jeg drikke vann? Eller kan jeg ikke det heller? Står også at jeg ikke skal drikke brus o.l. Kvelden før, betyr det ikke ting med sukker som godteri etc?
 
Du skal helst ikke drikke,eller spise etter 12.Så du skal helst ikke drikke vann heller desverre :(
 
Spurte så pent etter jeg hadde drukket sukkervannet om jeg kunne skylle ned med vann, men det fikk jeg ikke. Dessverre. Tror de fleste hadde klart testen bedre med litt vann, men kan hende at det ødelegger for resultatet :(
 
Denne er ikke spesielt for gravide (andre referanseintervaller for oss...) http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/glukosebelastning-2974.html Jeg fikk beskjed om at et glass vann om morgenen var ok, i følge denne kilden skal nok det også gå fint...

Forberedelse til prøven 1
  • Ingen spesielle kostrestriksjoner de siste 3 dagene før prøven
  • Faste de siste 8-14 timer, men kan drikke vann i fasteperioden
  • Unngå uvanlig høy fysisk aktivitet
  • Ikke ha interkurrent sykdom i prøveperioden
  • Eventuelle medikamenter som benyttes, må noteres
Gjennomføring av prøven 1
  • Det tas fastende blodprøve for bestemmelse av glukose i plasma eller serum
    • Hvis verdien er over 7,0 mmol/L, er det ingen grunn til å fortsette med undersøkelsen, da pasienten med stor sannsynlighet har diabetes
  • Pasienten drikker 75 g glukose løst opp i 250-300 ml vann
  • Barn skal ha 1,75 g glukose per kg kroppsvekt, opp til 75 g
    • Det anbefales å løse glukosen i litt lunkent vann først og deretter fylle på med kaldt vann
  • Konsentrat av lettsaft, ev. litt sitronsaft, kan tilsettes for å forbedre smaken
  • Væskemengden bør inntas i løpet av 5 minutter
  • Pasienten skal være i ro (sitte eller ligge) de to timene testen varer
  • Det er ikke lov å røyke under testen
  • Ny blodprøve tas nøyaktig 2 timer (± 5 minutter) etter glukoseinntaket
 
OK, våkner ofte og er tørst på natta, men får klare å la det være. Gleder meg til det er over!!
 
Fra Unilabsprøvehåndtering bok
Glukosebelastning - link

Bakgrunn
Ved glukosebelastning tilføres glukose til en pasient under standardiserte forhold. Glukosekonsentrasjonen i plasma eller serum måles før og etter glukoseinntaket.

Indikasjon
Diagnostikk og screening av svangerskapsdiabetes. Diagnostikk av diabetes mellitus hvis diagnosen er usikker. Diagnosen er sikker og glukosebelastning unødvendig hvis man i minst to ulike prøver har fastende glukosekonsentrasjon i venøst plasma ≥7,0 mmol/L. Hvis ikke-fastende glukose i venøst plasma er >11,0 mmol/L er diagnosen sannsynlig og bekreftes hvis etterfølgende fastende plasma-glukose er ≥7,0 mmol/L. Hvis etterfølgende fastende plasma-glukose er <7,0 mmol/L bør imidlertid glukosebelastning utføres. Diabetes mellitus er usannsynlig og glukosebelastning unødvendig hvis ikke-fastende glukose i venøst plasma er under 5,5 mmol/L. Diabetes hos barn debuterer ofte med alvorlige symptomer som svært høye blodglukoseverdier, svær glukosuri og ketonuri. Hos de fleste barn blir diagnosen bekreftet uten forsinkelser ut fra blodglukosemålinger, og behandling starter umiddelbart. Glukosebelastning i slike situasjoner er hverken nødvendig eller ønskelig.

Prøvetakingsrutiner
Pasientforberedelse:
Pasienten møter om morgenen, etter 10-16 timers faste, der drikke av vann er tillatt. De siste 3 døgn må pasienten ha inntatt normal kost (minimum 150 g karbohydrater per døgn), ha utvist normal fysisk aktivitet og ikke vært akutt syk.

Prøvetaking:
Plasma (alternativt serum, se nærmere forklaring nedenfor). Etter prøvetaking for bestemmelse av fastende glukosekonsentrasjon gis 75 g glukose oppløst i 250-300 mL vann som skal drikkes i løpet av 5 minutter. Til barn bør dosen være 1,75 g glukose/kg kroppsvekt, maksimalt 75 g (vannmengden reduseres tilsvarende, slik at konsentrasjonen av glukose i løsningen blir som for voksne). To timer etter inntak tas ny prøve til analyse av glukosekonsentrasjon. Pasienten må være i ro under prøveperioden og ikke røyke.

For diagnostikk av diabetes mellitus anbefales analyse av glukose i venøst plasma, og prøven bør analyseres ved et medisinsk biokjemisk laboratorium. Kapillærblod og analyse av glukose på småinstrumenter er ikke anbefalt. Det er viktig at man unngår nedbrytning av glukose in vitro (glykolyse) for å unngå falskt lave analyseresultater.

Referanseområde
Her benyttes bare beslutningsgrenser (se under Tolkning)

Tolkning
I følge anbefaling fra Verdens Helseorganisasjon (1999), tiltrådt av norsk faggruppe (Tidsskr Nor Lægeforen 2000;120:1876-77):

Nedsatt glukosetoleranse
(Begge kriterier må være til stede)

Fastende verdi:
< 7,0 mmol/L

2-timers verdi:
7,8 – 11,0 mmol/L

Svangerskapsdiabetes
2-timers verdi:
>7,8 mmol/L

* NB! Ovennevnte diagnosekriterier refererer til målinger i venøst plasma (Li-heparin-plasma eller Fluorid-heparin-plasma). Tilsvarende diagnostiske kriterier er ikke utarbeidet for serum. Det nordiske referanseintervallprosjektet (NORIP) har vist at referanseområdet for glukose i serum er litt lavere enn i plasma. Dette må det tas hensyn til ved tolkning av analyseresultatene dersom undersøkelsen gjøres i serum.

Så vann skal nok være greit...
 
Jeg drakk vann før testen, ikke mye, men bare for jeg var så tørr i munnen .. Det sa dem ikke var noe problem..
Drakk ingenting i ventetiden..
 
Men hva med å f.eks suge på en isbit eller noe da? Det må vel være lov, da får du jo minimalt med vann i deg likevel, men det hjelper gjerne litt på tørsten og tørr munn :)
 
Jeg våkner også om natten og må drikke litt, så det gjorde jeg natten før testen også. Drakk også litt vann om morningen etter tannpuss. Fikk et lite glass med vann etter at jeg hadde drukket sukkervannet. Sykepleieren og legen min sa det gikk helt fint. Mulig de ikke er like strenge alle steder. Resultatet mitt var hvertfall helt fint. Lykke til :)
 
Spurte legen om jeg kunne drikke vann før test, null problem sa de! Men fikk ikke lov å drikke noe de 2 timene mellom blodprøvene og glokosedrikkingen.
Hadde seriøst dødd om jeg ikke hadde kunnet drikke vann fra jeg sto opp til jeg tok testen altså.
 
Spurte legen om jeg kunne drikke vann før test, null problem sa de! Men fikk ikke lov å drikke noe de 2 timene mellom blodprøvene og glokosedrikkingen.
Hadde seriøst dødd om jeg ikke hadde kunnet drikke vann fra jeg sto opp til jeg tok testen altså.
Det er det jeg også føler!! Får prøve å drikke minst mulig.
 
Jeg fikk et glass vann etter å ha drukket glukosen. Legen mente det var helt uproblematisk.
 
Jeg drakk vann, det burde ikke ha noe å si for testen. Står også i et utdrag over her at man kan drikke vann i fasteperioden.
 
Dette har jeg og lurt på. Skal ta i morgen, gruer meg! Våkner og på natten og er tørst, blir dårlig om jeg ikke drikker i løpet av natten.
 
Jeg fikk ikke drikke vann underveis, det ødela for konsentrasjonen i blodet vistnok.
 
Drakk masse vann før testen, men fikk ikke drikke noe i testperioden.
 
Back
Topp