Glukose test

Mitt langtidsblodsukker var fint, det var kun den belastninga som slo ut, og såklart om jeg spiste mye raske karbohydrater. Noen har bare annlegg for å få sv.dia!
Ja, samme her. Kunne godt vært foruten [emoji14] Men forsåvidt kjekt med ekstra oppfølging og UL :)
 
Ja, etter 2 timer, hvis under 7,8 så ingenting. Men det sto lenger opp på siden at hvis man hadde fastende over 7.0 så regnet det, men jeg fikk ikke med hele siden på bildet :)
Ja, stemmer det, det sa de på legekontoret hos meg også - er visst ikke så vanlig når det er testing mot svskapsdiabetes, mest når det blir gjort pga mistanke.
 
Så rart at man operer med ulike verdier, i retningslinjene fra Helsedirektoratet som kom i mai står det at svangerskapsdiabetes defineres som

Fastende serumglukose:
≥ 5,3-6,9 mmol/l,
eller
2-timers verdi etter glukosebelastning:
≥ 9,0-11,0 mmol/l


Mine verdier var på 3,7 og 6,5.
 
Last edited:
Jeg hadde 8,0 og fikk beskjed om at 7,8 var grensen.
Men legen sa også at jeg skulle henvises til sykehuset og få en liten innføring i hva man må tenke på og få tildelt måleapparat. Fikk time i slutten av september, og da er det jo under en måned til termin :S syns det var litt rart. Har dere andre fått noe oppfølging?
 
Jeg hadde 8,0 og fikk beskjed om at 7,8 var grensen.
Men legen sa også at jeg skulle henvises til sykehuset og få en liten innføring i hva man må tenke på og få tildelt måleapparat. Fikk time i slutten av september, og da er det jo under en måned til termin :S syns det var litt rart. Har dere andre fått noe oppfølging?
Det hørtes veldig rart ut! Jeg fikk time på Diabetespoliklinikken uka etter testen.
 
Jeg startet på 5,1 i dag men fikk ikke vite svaret så må ringe til legen i morgen :)
 
Hadde 5,4 i går før og fikk beskjed om at jeg hadde 8,9 etter to timer. Fikk beskjed om å passe kosten og mosjonere og ta ny test om to uker så da blir det den smale sti resten av svangerskapet da så får vi se hvordan det går :)
 
Hadde 5.3 før og 5.1 etterpå. Godt noe er som det skal med denne kroppen [emoji4]
 
Jeg tok i dag, men fikk ingen beskjed der og da om verdier? :p Ikke tenkte jeg på å spørre heller, regnet med at hun sa noe dersom det var noe å bekymre seg for, særlig fordi hun fortalte en mindre koselig historie om ei venninne av henne som hadde uoppdaget sv.diabetes..
 
Glukosebelastningen på mandag viste 5,6 fastende og 8,9 etter to timer. Var på legekontoret i dag og tok i fingeren. Hadde spist to skiver med ost og ett glass med melk til frokost. Fikk 5,4 på blodsukker og 5,3 på langtids sukker. Jeg vet ikke men det er jo ganske stor forskjell fra mandag til i dag.
 
6,9 etter to timer
 
Back
Topp