Glukose i urinen men ikke svangerskapsdiabetes

Wipsie

Blir kjent med forumet
Jeg har hatt utslag på sukker i urinen hele svangerskapet. Var på glukosebelastning i uke 12, 21 og 32. Alle var negativ med henholdsvis 2 timersverdi på 4,5 - 3,6 og 4,7. Så ikke påvist svangerskapsdiabetes. Nå sist kontroll var det glukose igjen i urinen og legen vil ha meg inn på enda en glukosebelastning på 6 ukers kontrollen. Hun sier at jeg er i risikosonen for diabetes type 2. Kan ikke skjønne at den også vil være negativ og hva er da poenget? Dere som har hatt glukose i urinen, måtte dere ta ny glukosebelastning etter at babyen var ute?
 
Ikke tatt glukosebelastning etter babyen var ute. Men var jeg ikke forsiktig med sukker i dagene før svangerskapsktr så hadde jeg glukose i urinen. Har du prøvd å ikke spise sukker og for så å ta en stix?
For hvis du er forsiktig med sukker og får negativ stix kan du si det til legen og kanskje slippe unne :)
 
Ikke tatt glukosebelastning etter babyen var ute. Men var jeg ikke forsiktig med sukker i dagene før svangerskapsktr så hadde jeg glukose i urinen. Har du prøvd å ikke spise sukker og for så å ta en stix?
For hvis du er forsiktig med sukker og får negativ stix kan du si det til legen og kanskje slippe unne :)

Har vært relativt forsiktig med sukker gjennom hele svangerskapet, men allikevel fått utslag. Legen sier at nyrene ikke skal lekke glukose og at det er symptom på diabetes og hun virker helt overbevist om at det er det jeg har. Jeg har BMI på 28 og kunne trengt å gå ned noen kilo, men jeg synes det er feil måte å gå frem på. Tvinge meg gjennom enda en glukosebelastning med en nyfødt som skal ammes på natt.. Testen vil jo være negativ og vil ikke gi oss noen flere svar, annet enn å nok en gang diskutere mitt kosthold og vekt hos legen. Hun synes tydeligvis jeg trenger å slanke meg og det er jeg helt enig i med BMI på 28 og glad i mat som jeg er, men direkte usunn er jeg ikke. Men hva sier egentlig retningslinjene er det jeg lurer på og andres erfaringer.. Holder det ikke med jevnlig blodprøve av langtidsblodsukkeret da?
 
Altså hvis hba1c er 6,5% eller lavere syns jeg du skal la det bero en stund eller kreve at hun evt henviser deg for videre utredning.

Alternativt kan hun la deg måle blodsukkeret selv 2x2 ganger for dagen (før og 2 timer etter frokost og før og 2 timer etter middag) annenhver dag i to uker. Hvis de resultatene er bra så tyder jo ting på at alt er bra.

jeg er enig med henne i at sukker i urinen er uvanlig hvis du ikke har diabetes, men nå kan du kanskje få en pause?
 
Man skiller ikke ut glukose i urinen med mindre blodsukkeret er over 10. Hvis du ikke ønsker glukosebelastningstest ville jeg foreslått for legen at du måler blodsukkeret 2-3 x daglig i noen uker.
 
Man skiller ikke ut glukose i urinen med mindre blodsukkeret er over 10. Hvis du ikke ønsker glukosebelastningstest ville jeg foreslått for legen at du måler blodsukkeret 2-3 x daglig i noen uker.

Trodde det var sånn at når man er gravid så kan det hende nyrene lekker glukose uten at det nødvendigvis er snakk om diabetes?
 
Man skiller ikke ut glukose i urinen med mindre blodsukkeret er over 10. Hvis du ikke ønsker glukosebelastningstest ville jeg foreslått for legen at du måler blodsukkeret 2-3 x daglig i noen uker.

Stikk i fingeren 2-3 ganger daglig i noen uker? Neitakk, da tar jeg heller glukosebelastning. Synes faktisk det er mindre vondt med blodprøve i armen enn stikk i fingeren jeg.
 
Stikk i fingeren 2-3 ganger daglig i noen uker? Neitakk, da tar jeg heller glukosebelastning. Synes faktisk det er mindre vondt med blodprøve i armen enn stikk i fingeren jeg.

Uff da er vi helt motsatt. Den gugga vil jeg unngå for enhver pris nesten
 
Trodde det var sånn at når man er gravid så kan det hende nyrene lekker glukose uten at det nødvendigvis er snakk om diabetes?

Nei, det samme gjelder om man er gravid eller ei. Nyrene skal ikke skille ut glukose med mindre blodsukkeret er alt for høyt.
 
Nei, det samme gjelder om man er gravid eller ei. Nyrene skal ikke skille ut glukose med mindre blodsukkeret er alt for høyt.

Hentet fra nhi.no

Under svangerskap kan det hos noen påvises sukker i urinen. Dette skyldes som regel at terskelen for utskillelse av sukker blir lavere i svangerskap, det vil si at det kan komme sukker i urinen uten at det er for mye sukker i blodet. Det samme finnes også hos en del personer uavhengig av graviditet. En kaller dette fenomenet at vedkommende har senket nyreterskel, og det medfører ikke økt risiko for utvikling av diabetes.
 
Du sier hva verdien er to timer etter testen, men hva er den før sukkerlaken?
 
Du sier hva verdien er to timer etter testen, men hva er den før sukkerlaken?

O verdiene var 4,7 - 3,6 og 4,6. Så de er også ‘innafor’.

Nå var jeg på kontroll på Rikshospitalet i dag og igjen var det utslag på sukker i urinen. Spurte legen om retningslinjene rundt dette og hun sa at det holder med en hba1c blodprøve 12 uker etter. I og med alle glukosebelastningene har vært fine, så har jeg ikke svangerskapsdiabetes og dermed så holder det. [emoji4]
 
O verdiene var 4,7 - 3,6 og 4,6. Så de er også ‘innafor’.

Nå var jeg på kontroll på Rikshospitalet i dag og igjen var det utslag på sukker i urinen. Spurte legen om retningslinjene rundt dette og hun sa at det holder med en hba1c blodprøve 12 uker etter. I og med alle glukosebelastningene har vært fine, så har jeg ikke svangerskapsdiabetes og dermed så holder det. [emoji4]
Nei du har verken svangerskapsdiabetes eller nedsatt glukosetoleranse med de verdiene der :)
 
Back
Topp