Glukolosebelastning

Babyivente

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2018
så, har hørt det er nye regler? Alle over 25 år må ta denne, jeg tenker å ikke ta den - fler?
Jeg har aldri trengt å ta den før, også har jeg ikke hatt svangerskapsdiabetes før heller. Vet at de har satt BMI såpass lavt at de fleste må ta den uansett om du ikke er SUPER DUPER tynn!
Spørsmålet er egentlig, er det fler enn meg som ikke skal ta den? Hahah..
 
Man har vel rett på å velge å ikke ta den mener jeg jordmor fortalte meg, og at bmi grensen var på 35 så ikke satt så veldig lavt men at de har begynt å anbefale alle å ta den. Svangerskapsdiabetes kan vel utvikles selv om man er kjempetynn?

Jeg skal ta den fordi jeg selv er overvektig, men om du ikke vil ta den så tenker jeg at det er din fulle rett å avstå fra [emoji4]
 
Man har vel rett på å velge å ikke ta den mener jeg jordmor fortalte meg, og at bmi grensen var på 35 så ikke satt så veldig lavt men at de har begynt å anbefale alle å ta den. Svangerskapsdiabetes kan vel utvikles selv om man er kjempetynn?

Jeg skal ta den fordi jeg selv er overvektig, men om du ikke vil ta den så tenker jeg at det er din fulle rett å avstå fra [emoji4]


Ja, jeg har høyere BMI det har jeg... Og jeg Hmm er 163 og veier nå per dags dato 85 kilo(!!) så er litt overvektig selv. Men jeg har på en måte alltid vært litt slik også da, selv i mine 2 tidligere svangerskap. Hmm
 
Er rundt 161 og veide ca 78 ved juletider. Veide meg nå og nåla stoppa på 82 (10+1):nailbiting: Er førstegangs og over 25, så tenker jeg tar den.
 
Ja, jeg har høyere BMI det har jeg... Og jeg Hmm er 163 og veier nå per dags dato 85 kilo(!!) så er litt overvektig selv. Men jeg har på en måte alltid vært litt slik også da, selv i mine 2 tidligere svangerskap. Hmm

Jeg er førstegangsgravid så jeg vil ta den for å være på den sikre siden [emoji4] kjedelig å sitte på legekontoret i flere timer, men da kan jeg i alle fall utelukke diabetes siden jeg er i risikogruppen fra før [emoji1]

Av nysgjerrighet kan jeg spørre om hvorfor du velger å ikke ta den?
 
Jeg er førstegangsgravid så jeg vil ta den for å være på den sikre siden [emoji4] kjedelig å sitte på legekontoret i flere timer, men da kan jeg i alle fall utelukke diabetes siden jeg er i risikogruppen fra før [emoji1]

Av nysgjerrighet kan jeg spørre om hvorfor du velger å ikke ta den?

Ser den :) ! Egentlig så er det ikke noe sånn veldig spesiell grunn, er bare fordi jeg føler ikke behovet da jeg aldri har trengt det tidligere hvis du skjønner :)
 
Det er vel bmi over 25 som står i retningslinjene, sammen med endel andre kriterier :/ tenker jeg drøfter dette med jordmor, om han mener at jeg bør, så tror jeg at jeg følger rådet hans... selv om jeg ikke faller inn under de kriteriene som retningslinjene angir.
 
Det er vel bmi over 25 som står i retningslinjene, sammen med endel andre kriterier :/ tenker jeg drøfter dette med jordmor, om han mener at jeg bør, så tror jeg at jeg følger rådet hans... selv om jeg ikke faller inn under de kriteriene som retningslinjene angir.


Jada, hvis lege og jordmor ber meg gjøre det - da gjør jeg det selvfølgelig. Men de har ikke sagt at jeg blir regnet som ett risiko svangerskap så da håper jeg på å slippe :)
 
Det er vel alle førstegangsgravide over 25 år, ikke alle gravide over[emoji848]

Selv har jeg bmi over 25 (som vel er en annen grense for å «måtte»/kunne ta den), så tar den med glede om det kommer opp. Men nå synes jo jeg det smaker godt, så gjør meg overhodet ingen ting å ta den[emoji23] Tok den forrige svangerskap pga jeg vare med i PregMet studien, og hadde ingen tegn til sv.dia da, men tar den som sagt gjerne igjen, man vet jo aldri om man plutselig får det denne gangen[emoji51]
 
Jeg har pcos, og måtte derfor ta testen i forrige svangerskap. Må ta den denne gangen også, mest fordi jeg måtte ta den sist. Verdiene mine var helt i grenseland forrige gang, så det er nok godt å få sjekket nå også. Men jeg gleder meg ikke til selve testen, ble veldig dårlig[emoji17] Krysser fingrene for at det går bedre denne gangen!

Men regner med det er en grunn til at de har kommet med nye regler, slik at man kan følges opp og få tidlig behandling dersom man skulle få sv.diabetes.
Bedre å sjekke seg en gang for mye.. [emoji4]
 
Jeg tror jeg tok den da jeg var førstegangs over 25 år [emoji848] Nå er jeg 3.gangs og skal ta den fordi pappa har utviklet diabetes 2 (?) med alderen. Alt som kan testes på en ufarlig måte er helt topp, synes jeg [emoji1360]
 
Jeg skal ta den, tok den sist og pga bmi. Den eneste jeg kjenner som har fått svangerskapsdiabetes er syltynn, så man må ikke være tjukk for å få det liksom.
 
Jeg skal ta den, tok den sist og pga bmi. Den eneste jeg kjenner som har fått svangerskapsdiabetes er syltynn, så man må ikke være tjukk for å få det liksom.

Eneste jeg kjenner som har fått svangerskapsdiabetes er også tynn. Tror det er litt misforstått dette med vekt og svangerskapsdiabetes.
 
Jeg er førstegangsfødende over 25 så da regner jeg med at de vil jeg skal ta den? Ser ikke noen grunn til å la være, er jo best å være på den sikre siden [emoji4]
 
Men det står også at dem kan se om du har det i urinen din? Den urinprøven du gir hver svangerskapskontroll..
 
Tok glukosebelastning forrige gang, ikke pga pcos'en, men hadde plutselig stor økning i sukker i urinen.. det viste seg at jeg spiste for mye frukt. :smiley-ashamed005 får se om det er ønsket at jeg tar en ny denne gangen da. :) gjør jo det om det blir spørsmål liksom, men spør ikke etter det.. :knegg:
 
Back
Topp