Gjeld

G

Gjeldsfrue

Guest
Vi har så utrolig høy kredittlån og jeg føler vi aldri kommer til å få det vekk. Kjenner det gjør meg skikkelig deppa. Vet vi er skyld i dette selv og at vi har gjort masse dårlige valg opp igjennom.

Noen som har noen tips og råd om hva vi kan gjøre? Vet man må betale men om det er noe annet vi kan gjøre for å få det raskere vekk.

Skulle egentlig hatt oss ny bil og større hus men er nok mange år til vi kan få det så lenge vi har så høy gjeld :(
 
Jeg ville tatt kontakt med en økonomisk rådgiver som kan hjelpe dere sette opp en plan på dette, eventuelt flytte gjelden til et mer gunstig lån med bedre betingelser.
 
Jeg ville tatt kontakt med en økonomisk rådgiver som kan hjelpe dere sette opp en plan på dette, eventuelt flytte gjelden til et mer gunstig lån med bedre betingelser.

Tror vi har ganske god rente der vi har lån nå, sånn i forhold til at det er kredittlån.

Vet du om man kan kontakte en økonomisk rådgivning anonymt på mail? Syns det er så flaut at vi har denne gjelden :(
 
Tror vi har ganske god rente der vi har lån nå, sånn i forhold til at det er kredittlån.

Vet du om man kan kontakte en økonomisk rådgivning anonymt på mail? Syns det er så flaut at vi har denne gjelden :(

Jeg vil tro du må gi de innsyn i din økonomiske situasjon, og i så måte at det blir vanskelig å gjøre det anonymt.
Jeg vil anta at de fleste banker gir økonomisk veiledning, og at de stort sett sannsynligvis har sett verre tilfeller enn ditt. Det sier jeg ikke for å bagatellisere din situasjon, som helt sikkert er vanskelig og lei - men fordi jeg antar at de opptrer profesjonelt og ikke tenker at du er et håpløst tilfelle. Det er kjedelig og dumt å ha havnet i en slik situasjon, men ved å oppsøke en veileder viser du jo at du er villig til å gjøre noe med saken. Det viser styrke, ikke svakhet. Ikke være flau for å spørre om hjelp, å vente/nøle med det gjør bare saken verre. Renter løper dag etter dag, så gjelden vil fortsette å øke frem til noen grep gjøres. Du kan få GOD hjelp til å ordne på dette bare ved å be om det - det er jeg sikker på! :)

Masse lykke til!
 
Banken må få vite navnet ditt ja, men det er ikke noe de tenker over, du er ikke den første, og ikke den siste som kontakter dem.
De kan hjelpe dere med å finne gode rutiner, få så gunstige betingelser som mulig, og hjelpe dere med å ta gode valg i fremtiden. :)
 
Kommunen din skal ha en gjeldsrådgiver.

Dere bør ha en oversikt over hva dere skylde og hvor mange kreditorer før dere tar kontakt. Dere bør vel også sette opp et budsjett og se hvor dere evt kan kutte utgifter.

Dere bør prøve å få til en gjeldsordning.
 
Her har du fått mange gode tips! [emoji106] Vil også legge til at det viser godt initiativ å ta kontakt med bank/rådgiver når man har høy kredittgjeld som man ønsker å bli kvitt! :)
 
Ta kontakt med luksusfellen - de kan hjelpe til med gode ordninger
 
Kommunen, luksusfellen og nav. Disse kan hjelpe til med sånt. Men man må desverre gi dem både navn og alt av personlige lønninger osv.
 
Du har fått mange gode råd:) det er alltid håp!
Vil bare si at å gjemme seg, fortrenge eller skamme seg, det gjør ikke noe godt. Bortsett fra å kanskje forhindre dere fra å ta opp unødvendige kredittlån:) ta kontakt med banker, be om hjelp, vær ærlige og ikke gi opp selv om det er tungt. Lykke til<3

Obs mannen min fikk hjelp av et firma til å rydde opp i sin økonomi (a la luksusfellen), og de hadde glemt enkelte krav og gikk etterhvert konkurs selv. Så det kan gå galt det også:) men det ordnet seg heldigvis for oss!
 
De som havner i luksusfellen får stort sett rentefri avtale så akkurat det gjør det egentlig verdt å delta. Man blir fortere rentefri og lærer kanskje en del på veien. Det er blitt mer og mer normalt at folk havner i gjeldskrisen, så det er ikke noe å være så flau over.
 
Vi har så utrolig høy kredittlån og jeg føler vi aldri kommer til å få det vekk. Kjenner det gjør meg skikkelig deppa. Vet vi er skyld i dette selv og at vi har gjort masse dårlige valg opp igjennom.

Noen som har noen tips og råd om hva vi kan gjøre? Vet man må betale men om det er noe annet vi kan gjøre for å få det raskere vekk.

Skulle egentlig hatt oss ny bil og større hus men er nok mange år til vi kan få det så lenge vi har så høy gjeld :(

Hei. Ser det er en stund siden du har skrevet dette, men slenger inn en kommentar og håper jeg kan være til hjelp.

Jobber selv innen finans så har kanskje noen tips å komme med:)

Nå kjenner jeg jo ikke til deres spesefikke situasjon men kan gi generelle råd.

Jeg vil anbefale:
1. Skaff full oversikt over alle inntekter, utgifter og gjeld.
2. Kutt unødvendige kostnader dersom dere har det, planlegg matinnkjøp og kutt Streameabonomenter, bladabonomenter etc for eksempel. Og sett opp budsjett.
3. Er det noe som kan selges for å få betalt ned noe raskere på gjelden ville jeg vudert det.
4. Har dere flere kredittkort og forbrukslån burde dere undersøke muligheten til å slå sammen mest mulig av gjelden, enten i et samlet forbrukslån med totalt lavere rente og gebyrer eller dere kan undersøke muligheten av å refinansiere i et boliglån( det er ikke altid mulig, det kommer litt ann på størrelse lån/sikkerhet i bolig) men husk å avslutte kredittkort fullstendig så de er ute av verden, det hjelper ikke bare å betale ned på de om fristelsen blir stor for å bruke de igjen.

5. Dere får gratis økonomisk hjelp/rådgiving av banken deres, nav har gratis gjeldsrådgivningstjeneste og man kan snakke med kommunen.

Det finnes egne aktører som driver gjeldsrådgivningstjeneste, men de vet også å ta seg godt betalt og det er slettes ikke altid de er til noe hjelp, da ender man ofte opp med en stor regning uten å ha kommet noe vei. Vil derfor anbefale dere å først og fremst bruke de tilbudene dere har i bank, nav og kommune til å søke hjelp. Forstår at dette kan oppleves som flaut og vanskelig, men dere er slettes ikke de første eller de siste som går igjennom dette så bank, nav eller kommune vil Ikke dømme dere, men heller prøve å hjelpe og det at dere søker hjelp er kjempe positivt.

Lykke til videre!:)
 
Back
Topp