Gikk du mye ned i vekt når du ammet ?

Vektnedgang er enkelt; du må forbrenne mer enn inntaket. Amming tilsvarer ca 4-500 kcal pr dag. (Ikke så mye mer enn et par knekkebrød). Men ofte så øker man jo matinntaket når man ammer fordi man blir mer sulten. Jeg begynte ikke å gå ned før jeg ble bevisst på hva jeg spiste.
 
Jeg delammer.. Og spiser som om jeg fullammer:p så her går man heller opp enn ned.
 
At man går ned i vekt når man ammer er nok en sannhet med noen modifikasjoner. Om man spiser like mye som før man ble gravid og vekten var stabil, er det helt logisk at man går ned når man ammer siden babyen tar energi fra deg via melka.

Men veldig mange får økt appetit mens de ammer. Er nok kroppens måte å sikkre nok næring i en tid som tar mye av en både via ammingen og den nye situasjonen man er i som mor og "arbeidsoppgavene" som kommer med.

Personlig gikk jeg opp. MYE :woot:;)
 
Føyer meg til de som nevner kalorier inn og kalori ut, der kalori ut inkluderer amming. Jeg har gått ned men har langt fra spist så mye som jeg skulle. Ca 5kg etter jeg kom fra sykehuset for 3mnd siden. Har det travelt pluss litt dårlig matlyst som sikkert skyldes stress og innskrumpet magesekk som stammer fra kvalmen i sv.skapet (baby led absolutt ikke av det :p ). Går nok opp til vanlig vekt når jeg begynner å trene igjen og får tilbake muskler.

Jeg har lest at fullamming krever 4kg kroppsvekt. Usikker på lenge de mener, men med ca 500kcl om dagen, som jeg også har lest, skulle tilsvare i ca 2mnd. Men dette krever at man ikke spiser 500kcl ekstra, som man nok gjør om man blir ekstra sulten av amming.

Bøndene foret opp kyrne før kaving for at de ikke skal tape kroppsmasse.
 
Gikk ikke ned noe særlig mer enn de 10-15 kiloene som forsvant de første ukene. Hadde gått opp ca 20, mye vann. De siste kiloene jobber jeg hardt med nå som det er slutt på amminga. Jeg hadde enorm apetitt som ammende, særlig de første 5-6 mnd, og spiste når jeg var sulten ;-)
 
Gikk opp 8 kilo under graviditeten, vet ikke helt når de forsvant igjen, men nå etter et år veier jeg 4 kilo mindre enn før graviditeten. Ganske komisk, for det er kilo som jeg har strevd med å bli kvitt i mange år uten å lykkes, og jeg måtte jo bli kvitt dem for å få normal BMI og bli mer fertil! Så ble det altså omvendt, først baby og så bort med kiloene.
Jeg har delammet hele veien.
 
Gikk ned en del ja, men gikk ikke ned noe mer enn det jeg la på meg i svangerskapet. Og kiloene raste ikke av fort.
 
Jeg går ned i vekt av å amme, men jeg "passer" på kostholde. Spiser normalt, utenom at jeg ikke spiser hvete for hun reagerer på det så er bare grovt brød, grove hjemmelaget baguetter osv.. Byttet brus ut med vatn/saft/juice og prøver å ikke spise sjokolade hver dag :p
 
La egentlig ikke på meg igjennom graviditeten annet en hva som er normalt men har tatt av meg 6 kg siden fødselen for 3 uker siden. Spiser da drastisk mindre og ikke på natten, jeg pumper og ammer ikke lengre.
 
Sist gang gikk jeg opp fra 64 kg til 78 kg, og to måneder etter fødsel var jeg tilbake på 64 kg. Fortsatte å gå ned, og var vel 58 kg på det minste (da var mini over 6 mnd, så hun fikk jo fast føde i tillegg til amming). Kom meg aldri opp på 64 kg igjen, men endte med en vekt på 61 kg :)

Denne gangen gikk jeg opp til 79 kg, og 2 uker etter fødsel veide jeg 68. Har ikke vekt hjemme, så får egentlig ikke sjekka, men stresser ikke :) Trenger ikke å komme under 60 kg, det syns jeg er litt lite :-/
 
Med første gikk jeg ca 15 kilo på to mnd, så holdt det seg stabilt en stund før jeg begynte gå opp et par kilo igjen :p 5 uker siden fødsel nu og har ikke veid meg ennu, siden vi ikke har badevekt selv...
 
I løpet av to uker veide jeg mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid, så ja, amming og null tid til mat gjør "underverker." :p
 
Forrige gang la jeg på meg 10 kg og gikk ned 15. Følte ammingen sugde alt liv ut av meg.
 
Gikk ned 9kg etter fødsel, men det var på 3 dager liksom. Siden har vekta stått still, og jeg ammer fortsatt (19mnd)...... Spiser riktignok som en gris da :p
 
Gikk opp 10 kg ila graviditeten, og gikk ned 15kg de tre første månedene (ammet i 7mnd). Hadde enorm appetitt da jeg ammet, så hvis jeg ikke hadde spist alt jeg kom over, hadde jeg nok gått enda mer ned i vekt.
 
Gikk opp 14 kg i svangerskapet. Etter seks måneder var jeg gått ned 19 kg, så -5 kg i forhold til startvekt. Spiste som en hest, men sleit med overproduksjon av melk. Gikk ikke opp til startvekt før fem måneder etter jeg sluttet å amme, og så ble jeg gravid igjen.
 
Back
Topp