Gastric bypass

Princess Fiona

Andre møte med forumet
Jeg klarer ikke å uttale det på riktig måte engang, men dog er det det eneste jeg tenker på.
Det er det første jeg tenker på når jeg våkner og det siste jeg tenker på når jeg sovner, jeg har bestemt meg.

Er det noen her som har utført denne operasjonen ? Jeg er nysgjerrig av natur og er spent på hvordan livet etter blir.
Hvordan ser hverdagen ut for dere nå, mange måltider, hvor ofte ?
Hva spiser dere og hvor mye har dere gått ned i vekt ?

Lest skrekkhistorier om å miste håret, leve resten av livet med diarè og det som verre er.

Vil dere dele erfaringer med meg ?
Jeg teller dager til jeg skal på kontroll før operasjon. Håper på operasjon allerede neste mnd, bmi`n min har tippet over til å bli 43.
Nå klarer jeg ikke mere, jeg vil ut av denne kroppen - ser ingen fremtid slik det er nå.
 
Har du fått innvilget operasjon? Jeg er ikke operert selv, men har en søster som er inne i den prossessen akkurat nå.. Hun skal opereres rett over sommeren.. Det jeg iallefall vet at det er en lang vei å gå - både for å få innvilget operasjon og tiden etterpå... Tror nok neppe du kan regne med en veldig kjapp operasjon om du får den dekket av det offentlige, ofte vil de jo at du skal ned en del i vekt før operasjonen også.. Det er uansett viktig at du tenker gjennom motivasjonen for operasjonen, og setter deg grundig inn i de komplikasjonenen som kan komme under og etter en slik operasjon.. Dette er absolutt ikke en lett vei ut - det blir knallhard jobbing og du må nok jobbe mye med deg selv og din holdning til deg selv og til mat for å komme ut en lettere person på slutten.. Og da snakker jeg ikke om etter 2 år, men etter 5-10 år.. Dessverre så er det en del vektopererte som ikke klarer legge fra seg gamle vaner og som etter å ha gått drastisk ned i vekt legger på seg masse igjen.. Uansett, lykke til - håper det går godt slik du ønsker!
 
Jeg skal ta operasjonen privat, koster mye penger, men jeg føler jeg ikke har noe valg dersom jeg skal fungere i hverdagen.
Jeg har bestemt meg for å gjøre det og vet at veien blir lang, men er veldig spent på hvordan ting blir etter operasjon.

Livet er for kort til å gjemme seg bak store sorte klær og holde seg unna all aktivitet/sammenkomster.
Jeg har vært på en evig slanking og kan ikke huske hvordan livet var uten å telle kallorier og se på fettinnhold.
Jeg har gått opp og gått ned, denne jojo slankingen jeg har holdt på med de siste 15 årene har tært både på humøret og kreftene.
Gleder meg veldig til dette, men som sagt ; jeg er fryktelig spent.

Håper flere ser tråden og kanskje kan fortelle litt mere om hvordan hverdagen er for de nå, etter operasjonen.
 
Hei :)

Jeg tok GBP for 2 år siden og er kjempe fornøyd....
operasjonsdagen var BMI på 45, idag ligger jeg og vipper på 30. Har gått ned 55 kg og livet er blitt helt annerledes :)
Jeg orker å trene 2-4 dager i uken og alt er blitt så mye lettere.
Jeg sier ikke at det er en lettvint, for det er det ikke.. men mye av dagen går til planlegging. Jeg spiser 5-8 måltider hver dag (et måltid består av ca 2 knekkebrød og til middag en liten porsjon). Blir endel planlegging på hva jeg skal spise og jeg går alltid med wasa knekkebrød eller andre nøtteposer i veska. Har mistet helt metthets og sulthetsfølelsen (vel, det er kommet tilbake nå som jeg har blitt gravid :) ) men jeg har måtte spise etter kl i nå to år. Sliter ikke med diare, det er det mange med gastric sleeve operasjonen som gjør.
Jeg har fått melkeintoleranse, kan ikke drikke ren melk, får veldig vondt i magen, men kan ha melk i maten. Kan spise hva som helst egentlig, men kommer helt an på dagsformen og hvor flink jeg har vært til å spise løpet avdagen, om jeg får dumpinger eller ikke. (dumpinger er kaldsvetting, magekramper, ja noen ganger diare og kaste opp av mat du kanskje kan ha tålt før og som du kanskje tåler igjen imorgen).

Vel er det noe mer, bare spør, så skal jeg svare så godt jeg kan...
det dere skal vite er at det er like mange reaksjoner på denne operasjonen som det er personer som opereres.
Ønsker alle som vil ha operasjonen lykke til :)
livet blir helt annerledes :)
 
ORIGINAL: Niita76

Hei :)

Jeg tok GBP for 2 år siden og er kjempe fornøyd....
operasjonsdagen var BMI på 45, idag ligger jeg og vipper på 30. Har gått ned 55 kg og livet er blitt helt annerledes :)
Jeg orker å trene 2-4 dager i uken og alt er blitt så mye lettere.
Jeg sier ikke at det er en lettvint, for det er det ikke.. men mye av dagen går til planlegging. Jeg spiser 5-8 måltider hver dag (et måltid består av ca 2 knekkebrød og til middag en liten porsjon). Blir endel planlegging på hva jeg skal spise og jeg går alltid med wasa knekkebrød eller andre nøtteposer i veska. Har mistet helt metthets og sulthetsfølelsen (vel, det er kommet tilbake nå som jeg har blitt gravid :) ) men jeg har måtte spise etter kl i nå to år. Sliter ikke med diare, det er det mange med gastric sleeve operasjonen som gjør.
Jeg har fått melkeintoleranse, kan ikke drikke ren melk, får veldig vondt i magen, men kan ha melk i maten. Kan spise hva som helst egentlig, men kommer helt an på dagsformen og hvor flink jeg har vært til å spise løpet avdagen, om jeg får dumpinger eller ikke. (dumpinger er kaldsvetting, magekramper, ja noen ganger diare og kaste opp av mat du kanskje kan ha tålt før og som du kanskje tåler igjen imorgen).

Vel er det noe mer, bare spør, så skal jeg svare så godt jeg kan...
det dere skal vite er at det er like mange reaksjoner på denne operasjonen som det er personer som opereres.
Ønsker alle som vil ha operasjonen lykke til :)
livet blir helt annerledes :)



Tusen takk for svar, hvordan er det med brus/alkohol/kaffe etter operasjon ? Er det ting du overhodet ikke kan spise i dag, utenom ren melk ?
Må du ha minst 5 måltider eller flere om dagen ? Når var du tilbake på jobb etter operasjonen ? Jeg har to små på under 5 år og det eneste jeg gruer meg til er jo tiden rett etter operasjonen mht de. Og dette er jo permanent, hva er tankene dine rundt det siden dette er en skikkelig helomvendig for oss som er vant til å spise mye og kanskje ikke så ofte pr dag. Hva syns du har vært vanskeligst ? Hva ville du ha gjort anderledes ? Kom gjerne med alt det negative, så jeg kan forbrede meg på det verste, bestemt meg for operasjonen har jeg jo allerede gjort uansett [;)]

Hvor mye gikk du ned første året ? Hadde jeg fått en bmi på 30 hadde jeg vært strålende fornøyd.
 
Det er 2.5 år siden jeg ble operert. Veien har vært lang inne i mellom. Men nå i dag lever jeg som før, bare at jeg er 55 kg lettere. Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil, men i mindre mengder. Jeg dumper av for mye sukker, men det er jeg bare glad for. Tåler litt, men må ikke overdrive. Tåler ikke veldig godt melkemat, men det gjorde jeg ikke før heller.
Det eneste jeg ikke var obs på, det er at det er fortsatt veldig vanskelig å holde vekten nede
 
Jeg tok GBP for 2 år siden, tok det på privatklinikk å betalte det selv. Det er den beste innvisteringen jeg har gjort i livet mitt. Jeg er nå normalvektig, kan stortsett spise det jeg vil, med måte. Tåler ikke fett så bra, å sukker kan jeg få dumping av...MEN livet er ikke over[;)] Man kan kose seg på resturant osv...ettervert.

Den første tiden var en vanskelig tid, flytende kost var vanskelig. men det ER virkelig verdt det. Jeg har fått ett helt nytt liv.
Mistet litt hår, men ikke mer enn etter svangerskapet med snuppa. Jeg er aktiv, kan være litt slapp innimellom, men det kan da folk som ikke har tatt gbp og være.

Har også tatt bukplastikk, har fått innvilget å fjerne løshud på innsiden av lårene samt jeg har fått innvilget ny bukplastikk pga dårlig utført arbeid på den første. men må vente til bebissen e kommet...[8D]

Bare spør om det er mere du lurer på:)
 
Tusen takk for mere informasjon, jeg sluker alt her og leser innleggene deres flere ganger.
Dere snakker om denne dumpingen, noen som vil fortelle hva det er og hva det vil si å dumpe? Når dumper dere og er dumping veldig vondt ?
Må alle utføre en bukplastikk etter gastric bypass ?

Skikkert litt teite spørsmål, men jeg vil så gjerne vite så mye som mulig.

Ingen av dere som vil vise oss før og etter bilder da ?
 
www.vektoperasjon.no


Her kan du finne mye om operasjonen GBP- Møtested for folk som har gjennomgått en sånn operasjon/folk som venter på tur til Gbp /ds etc. .. og andre type nødvendig fakta og info.. [:)]

Ønsker deg lykke til...[:)]
 
Er masse masse bilder inne på www.vektoperasjon.no

Står selv på vent, skal begynne startkurs i januar.
 
Back
Topp