Går det an å få til ammingen igjen ?

Nicolive

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg er litt skuffet/ overrasket/ hva skjedde ! Med de 2 tidligere strevde jeg med å få nok melk og delammet til de var 3 mnd gamle. Denne gangen håpet jeg virkelig å få det til, får tydeligvis igang melkeproduksjonen seint. Så vi måtte ty til 4x 60ml mme i døgnet fra første uken og det klarte vi å holde til hun var ca 7 uker. Så måtte vi øke litt på flaskene og mengden, dette da vi var på ferie og ikke følte vi fikk tid nok til amming( noen ganger måtte vi bytte ut pupp mot flaske:( ).Så plutselig da vi var kommet hjem, ville hun ikke ta pupp, det ble vanskeligere og vanskeligere å legge henne til, og vi endte opp med kun morgenpupp. Gav beskjed på helsestasjonen, og spurte om råd. Det eneste de sa var at du må ikke slite deg ut med ammingen. Jeg kjøpte meg håndpumpe og pumpet så godt jeg kunne hver 2 time, men fikk ikke ut nok til at flasken kunne erstattes. Så en dag så ville hun ikke ha pupp til noen av måltidene. Pumpen har sluttet å få ut en dråpe med melk, så nå bare hånd melker jeg. Men det er ikke lett alltid og går ofte mange timer mellom hver gang spes når vi er ute på farten, føler ikke jeg kan håndmelke over alt. Jeg har prøvd nærkontakt, tilby pupp før, etter flaske, i mørkt stille rom, jeg har t.o.m smurt puppen inn med sukkerlake uten at det hjalp. Kan det hende hun vil ta pupp om jeg kjøper brystskjold, kan det hjelpe ? Noen som har gode råd til å få til amming igjen. P.d.d så får jeg vel ut 60 ml totalt pr døgn med hånd melking :(
 
Jeg vet at det er mulig, men jeg har ingen erfaring med det selv. Spør på Amming og ernæring, det kan hende du får gode svar der. Jeg mener at jeg har sett noen snakke om det der.
 
Hvis du vil få det til, så må du sette av tid og prioritere kun dette noen dager. Bli i sengen med baby en helg, ligg hud mot hud. Tilby pupp først, og hvis du må gi noe ekstra (enten pumpet mm eller mme) vil jeg anbefale deg å gi dette i hjelpebryst. Det et helt gull! Da stimulerer du produksjonen og baby forbinder pupp med mat igjen.
Spis og drikk godt, havregrøt er bra :)
Skjold kan gjøre det vanskelig å øke produksjonen, og også være vanskelig å venne av baby etterpå.
Ta kontakt med ammehjelper på sykehuset, og meld deg inn i gruppen "ammehjelpen" på fb.
Må bare si det igjen : Hjelpebryst er fantastisk!
 
Du kan pumpe opp produksjonen igjen. Det er litt av en jobb, så avlys alt av avtaler - dette blir en fulltidsjobb en stund. Hvis morgenen er den beste tiden å amme, så tilby brystet da. Ha ro rundt deg og babyen, og mye hud til hud kontakt.

Det kan være flere grunner til at hun ikke vil ha pupp. Brystnekt kan komme av at babyen nå foretrekker flaske siden melka renner raskere og baby ikke er tålmodig nok til å vente på utdrivningen. Her kan det hjelpe å få resept på syntocinon nesepray, og praktisere langsom flaskemating.

Eller så kan det være sugeforvirring. Da kan det hjelpe med skjold. Det har jeg erfart selv. Jeg har sluttet helt med skjold nå, så det er mulig. Og hvis det er eneste måte baby tar brystet vil jeg absolutt anbefale det.

Selv om det ikke kommer ut noe når du pumper vil pumping føre til økt produksjon. Hvis du pumper 20 min hver 2. time vil du nok merke bedring om ikke så altfor mange dager. Om natten bør du pumpe et par ganger også, for det er da du produserer mest.

Les på ammehjelpen.no og kontakt en ammehjelper der om du lurer på noe.
 
Last edited:
Vil absolutt anbefale hjelpebryst så hun kan forbinde puppen med mat igjen! Og gradvis redusere mengden mme hun får i hjelpebryster. Det er en del knoting men når man finner ut hvor man skal tape fast sondene og slikt blir det en automatikk i det. Det kommer nok til å bli en del arbeid men hvis du er villig til å investere tid/arbeid så tror jeg deg er fult mulig!
 
Back
Topp