Før, under og etter fødsel huske tips liste!

sirali

Forelsket i forumet
Hei jenter.

Tenkte vi kunne sammarbeide om å lage en tips, kjærringråd, huskeliste over ting som kan være OK å få med seg før fødselen, under fødselen og i tiden rett etter fødselen.

Jeg vet at alle som har født har lært og hørt om forskjellige gode råd. Noe jeg syns at vi bør dele med hverandre. Jeg vil gjerne ha med meg alt som kan være nyttig. Små, store, flaue, nyttige, rare, alvorlige og morsome ting.

Fikk selv mange overraskelser første gangen. Ting ingen tenkte på at det kunne vært greit å vite. Sånn som at det er helt ufarlig og ganske normalt at man kaster opp. Jeg trodde at nå gikk alt galt og ble litt redd. Liten ting som hadde vært OK å vite på forhånd.

Jeg har laget en liste med alt jeg kan komme på i farta. Hvis det er noen som ser at noe mangler (Og det er det nok for jeg er så pass skrudd i hodet at jeg ikke tørr å dra på sykehus å føde, så lista mi er nok litt alternativ.) er det fint om dere legger inn forslagene på samme måte som meg.  Så er det lett for meg å klippe å lime punktene inn på rett plass.

Før fødselen:
-          Smør underlivet med Kobberkrem siste måneden før termin for å unngå revning. Selv begynte jeg i begynnelsen av 3 trimester. Fikk to små rifter første gangen og ingen ting andre gangen. Jeg har fått barn med store hoder!  Bruk gamle truser eller innlegg. Trusene blir stygge av kremen.
- (Trone) Jordnøttolje i begynnelsen av 3 trimester.
-          Drikk bringebærblad te eller spis bringebærblad kapsler for å forberede livmor på fødselen. Bra både før og under (te) fødselen.
-          Tenk på og test ut fødestillinger før fødselen. Kroppen husker det selv om du ikke tenker på det når du er midt oppi det. Får du hjelp til å føde på huk eller stå på knærne får du opp til 4 cm større plass i bekkenet enn hvis du ligger på ryggen eller siden. Bekkenet kan tøyes alle veier. Har prøvd begge deler og likte å sitte på huk best. Får god kontakt med jordmor og hun har full oversikt.
-          Kjøp et korsett (sånne som du får i select katalogen og lignende er supre). Kjempe deilig å ta på etter fødselen når magen er øm og bare henger og slenger som et skinn og det føles som om innvollene svømmer rundt pga av for god plass. Figuren kommer fortere tilbake også.
- (Silje28) Husk å kjøpe store bind å ha hjemme. Du blør ganske masse etter fødsel.
- (Ariana) Ta vare på deg selv, gjør ting du kanskje ikke vil få gjordt så ofte senere, f.eks dra på kino, en kveld på restaurang med din kjære osv.[:)] Men det viktigste av alt, husk HVILE..! Forbered deg på fødselen.
-(Ariana) Bak boller, kaker ol som kan fryses, så slipper du å bli stresset over at det kommer barselbesøk. Da er det bare til å finne frem fra fryseren[:)]
- (Tu) Ikke forvent at babyen kommer til termin, det er VELDIG VANLIG at spesielt førstegangsfødene går over tiden. Dagene over termin blir UENDELIG lange hvis du forventer at babyen skal komme akkurat til termin. Se for deg at det er LENGE til babyen kommer, den kommer når den kommer.
- (Tu) (Henger sammen med det jeg skrev først) Når det nærmer seg termin, og særlig etter (begynner gjerne en måned før termin) begynner folk å vente og spørre når babyen kommer. "Har ikke babyen kommet ennå?" Dette er veldig irriterende. Så hvis du f.eks har termin midt i februar, så kan du jo kanskje si at du har termin omtrent i slutten av måneden.



Sette i gang fødsel:
Ikke mye av dette som hjalp på meg, men man vet jo aldri! På denne linken kan dere finne alle de greiene jeg forsøkte. http://www.krakle.com/ventenett/igangsetting.html
Lakserolje prøvde jeg ikke. Har hørt en del skrekk opplevelser ved feil dosering. Tar man for mye hjelper nok ikke kobberkremen!!!
På meg var det til slutt akupunktur som hjalp.

- (Trone) Ellers med kjerringråd, så vil jeg anbefale å ikke begynne lenge før termin med de. Jeg kommer til å sette i gang med tipsene ikke mer enn 4 dager før termin. De kan rett og slett føre til utrolig maserier/falske rier
- (lita_22) Kjerringrådet jeg likte best som fungerte for å sette i gang fødselen rundt termin er rett å slett å ha sex. Når mannen har tømt seg i deg, ligger du med bein, rompa litt opp og holder på spermen(sorry detaljene) det gjorde vi, tok en halvtime etterpå så startet jeg med veer
- (Silje28) Jeg vil anbefale deg til å ta alle råd med et smil, jeg sier ikke at du ikke skal prøve det ut, men det er ikke sikkert det hjelper fordi om det hjalp på "alle andre".

Under fødselen:
-          Oppskjært frukt er helt nydelig og gir ekstra energi hvis det tar lang tid.
-          Drikk mye
-          Klyster er ikke dumt!
-          Akupunktur
-          Transkutan elektrisk nervestimulering (TENS) http://www.pasienthandboka.no/klikk.asp?mode=document&documentid=2669
-          Under riene kan det hjelpe å kile med fingertuppen rett over venusberget under magen. Få mannen til å gjøre det. Det høres ikke spes hjelpsomt ut, men det funker ganske bra. Det fjerner fokus vekk fra smerten.
- Det er vanlig å kaste opp. Ikke noe å bli redd for, bare litt ubehagelig.
-   (Trone)  Ikke vær redd for å bytte jordmor dersom dere(spes mor) ikke har kjemi med jordmoren!! Det kan ødelegge hele fødselopplevelsen faktisk og man får kanskje ikke helt all hjelp og info som man føler man burde hatt. Vi fødende har faktisk rett til å bytte jordmor dersom vi vil!! Ikke glem det!
- (Trone) Noen fortalte meg en gang at det kan hjelpe på smertene å synge under riene. For å si det sånn, det hjalp ikke mye for min del, hehe! Men klart når man er i smertehelvete så prøver man jo selvfølgelig alt man kan! Heheh! Tydelig at jeg ikke fokuserte nok på sangen, hahahha!!!
- (lita_22) Hvis du ikke liker saft; ha med annen drikke på sykehuset til fødsel. Jeg liker det ikke og fikk ikke vann når jeg ba om det. Så svigermor gikk å kjøpte en flaske til meg. Ble jo kjempe tørst.
- (Trone) På svangerskapskurset så fikk vi beskjed om at " når dere føler dere må på do, så er pressriene i gang".
- (Silje28) Et vondt men effektivt råd er å la hodet til beibien stå litt fast når det nesten er ute. Da tøyer det for resten av kroppen som skal ut og du revner ikke så mye. Det hjalp meg sist, men helt grusomt vondt!!!!!!!!!!!! Fikk dette rådet av en jordmor, hun brukte det hele tiden, og veldi få av hennes fødedamer revnet!!
- (Silje28) Huska at når beibien er født, så skal morkaken ut..ikke alltid en behagelig opplevelse, men ut må den
- (Skorpion77) Prøv å tenke positivt. Tenk at du aldri har vært nærmere til å kunne hilse på det lille nurket. Tenk at når du er ferdig med en ri, er det en ri mindre igjen.
- (*Tone og VildeMari*) jeg fikk et veldig lurt tips da jeg sto med rier. 
Automatisk lukket jeg øynene under riene, Så sa JM att jeg ikke skulle gjøre det... Heller fokusere på noe i rommet... evt teller prikker i gulvet (noe jeg gjorde da jeg sto i prekestol).
Da jeg gjorde dette ble riene mye mer utholdende...[;)]
- (Kjokkabållo) Kan anbefale (for de som liker musikk da) å ha det med. Tror alle føderom har cd spiller.
Sist fødsel tok jeg med en cd som heter Dreams, litt klassisk musikk med noe panfløyte innimellom.
Nydelig å beroligende cd. Den har jeg self klart å miste eller har forlagt en plass nå så jeg må se om jeg finner en ny eller så kjøper jeg en zamfir cd. Bare rolig Panfløyte musikk.
Jeg følte da at jeg hadde noe å fokusere på der.



Etter fødselen:
-          Ta en deilig dusj, ta på rene klær (eller ikke no) og korsettet.
-          Up&Go for voksne er supert og kjempe ugly. Veldig ok de første dagene. (Egentlig for pasienter som tisser på seg.
-          Når jeg skulle ordentlig på do fant jeg ut at det hjalp litt å holde et bind under underlivet. Høres litt dust ut, men da kan man jobbe litt uten at det føles som om alt bare skal ramle ut også hjelper det litt på smertene.
-          Hvis dere kjenner noen fra nord Norge eller bor der bør dere ha fått tak i albuskjell. Eller kjøp de her: http://www.albueskjell.no/default.htm. Supert for å unngå såre brystvorter.
-          Etter rier er vondt, men det går over. Hjelper litt (i alle fall på psyken) med litt masasje på korsryggen)
-          Får dere en jente må dere huske å vaske henne forfra og bakover når dere skifter bleie. Veldig lurt at pappa også får med seg at det er sånn man vasker små pike bebiser.
-          Ta deg tid til å bli kjent med bebisen din. Bruk tid på ammingen, stell, kos mm og ”kast” ut gjestene når du har fått nok. Det er viktig å få tid til deg og bebisen de første dagene.
-          Øv deg på å pakke stelleveska og gjøre dere klare for en tur ut, selv om dere ikke skal noe sted, så slipper du å bli helt tullete i hodet første gangen dere skal ut.
-          Ta vare på deg selv. Ikke la bebisen din bestemme når du skal dusje, spise el. Du blir bare stressa og lei hvis du ikke får gjort sånne hverdagslige ting. (Og stresset ditt overføres til ungen = masse grin) Legg bebisen på et håndkle på gulvet ved dusjen eller dusj sammen. Funker kjempe bra etter få forsøk. Det er veldig kos, også blir de glade i vann.
-          De dør ikke av å grine! Jeg er for masse, masse kos, men det er jeg som bestemmer. (For det meste) [;)]
- (Trone) Etter fødselen så fikk jeg veldig lite info. Så spør og grav!
- (lita_22) Ikke stress med besøk å sånn, den feilen har jeg gjort.. Skal hvile mer denne gangen..
- (lita_22) Kos deg masse med gullungen og bruk tiden du trenger i førsten for å bli kjent! Du og pappaen kjenner babyen deres best, ikke bli gal av tips råd og gjør sånn å sånn i førsten. Det er deres barn!
- (lita_22) Tiss i dusjen, eller bruk dusjen mens du tisser på do om den rekker dit.. Da unngår du sviing når man er sår der nede.
- (lita_22) Husk å la pappaene slippe til... Noen kan ha lyst til å holde ordne med babyen hele tiden.. Men viktig at pappaene får knyttet bånd å:-)
- (lita_22) Ikke stress med amming, det er ikke lært på en dag.. Og går det ikke så går det ikke..
- (lita_22) Husk å gjøre knipeøvelser! http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Trim-og-trening/Generelt/Knipeovelser-for-og-etter-fodselen/
- (silje28) Hemoroider er veldi vanlig å få, pga all pressingen når beibis skal ut. Mange kremer og stikkpiller som hjelper! Et godt tips jeg fikk (visst du synes det er flaut å gå på apoteket) er å smøre aloe vera gel på. Hjelper veldi bra!! 
- (silje28) La beibien sove ute hos barnepleierene på natta så du får sove selv. Jeg vet mange som ikke gjør det fordi de føler seg som dårli mamma om de gjør det. Du er dårligere mamma om du ikke får sove skikkelig på natta og er sur og grinete pga det på dagen. Barnepleierene får betalt for å gjøre dette så kjør beibien inn til de når du skal sove. Det har jeg gjort begge gangene, og sovet veldi bra! De kommer inn til deg med h*n når h*n er sulten!
- (Silje28) Vær flink å si i fra når du er kommet hjem at du ikke orker besøk(om du ikke orker selvf). Det står kø utenfor når dere kommer hjem. Det er bare du som vet hva du orker. Fordelen med å få all besøket på sykehuset er at der har de besøkstid, å når den er over så MÅ besøket gå. Hjemme er det ingen som kaster dem ut om ikke du gjør det. Så tenk på deg selv, å om noen blir såret så får du forklare det siden. Nå er det dine behov som teller. Be folk ta med seg mat om de ønsker noe. Ikke stå på kjøkken å stress med noe! Kanskje lurt å ha noe i frysen på lur i tilfelle. Eller be pappa fixe noe, de har ikke vondt av det!
- (Ariana) et lite tips for å få deg en dusj for deg selv, som faktisk er utrolig deiligt og ikke hverdagskost som mamma, er å ha vippestol til babyen, sett den på badegulvet så lille kan se deg... Den var redningen min sist med en liten frøken med kolikk i 2.5mnd... [:)]
- (Ariana) En form for bæresele kan være til god hjelp om du får baby med kolikk eller en baby som rett og slett må bæres mye på. Bær barnet i bæresele/annet bæretøy menst du feks støvsuger gulvene eller annet husarbeid som er fort gjordt... Husk at de lille ikke skal bæres eller sitte for lenge i vippestoler o.l den første tiden....[;)]
- (Skorpion77) Si nei dersom du ikke vil ha besøk. Eller be besøket ta med mat/boller el.l. dersom du ikke orker å servere noe. Det er jo bare for de å stoppe på nærmeste bakeri.
- (Skorpion77) Det kan være vondt å vaske seg nedentil etter fødsel. Jeg vasket en Olden-flaske med drikketut og blandet grønnsåpevann på den. Så brukte jeg den til å sprute nedentil når jeg dusjet. Grønnsåpe er betennelseshemmende og det svir ikke, selv ikke om du ikke får skylt vekk alle såperestene.
- (Skorpion77) Brystkjold (som selges på apoteket) er fantastisk dersom du får såre brystvorter. Kan gjerne kjøpes inn på forhånd slik at du ikke må haste avgårde på apoteket når nurket er 2,5 dager gammel.
-(Skorpion77) Sov når du kan, selv om huset ser ut deretter.
- (Tu) Vær lenge på sykehuset, der ordner de opp med mat og alt, og du slipper å rydde opp. Alt er lagt til rette for deg og babyen; for vasking og nye klær. Kos deg med denne "luksusen", blir ikke sånn når du kommer hjem.
- (Tu) Når du kommer hjem med nyfødt baby, så tar alt SÅ LANG TID. Noen dager kunne klokka være 14.00 før jeg kom så langt at jeg fikk pusset mine tenner!!
- (Tu) Viktig at Pappaene får delta, dette er jo spesielt nytt for dem. Ikke overstyr alt, Pappaen må finne sin måte å være sammen med babyen på. Dette vil alle tjene på senere.
- (Tu) Tenk langsiktig med hensyn til å innarbeide vaner med babyen, dette er noe dere må leve med hver dag.
- (Caroaj) Skal du ha jentebaby?
Ikke bli redd om det kommer litt blod i bleien til babyn. Jentebabyer kan ofte ha en minimens første tiden etter fødsel.
Min snuppe blødde da hun var en dag gammel og jeg ble litt redd, men ble fort roet ned av jordmor.
De har så mye hormoner i kroppen at det og at det kan komme råmelk fra brystet dems også er normalt.
 
Takker for slike tips!!!
 
Kjempe gode tips. :D
Takk. Skal se om man husker det da, når tiden er inne. :P
 
Skal smøre meg med jordnøttolje jeg fra begynnelsen av tredje trimester. Jeg sprakk hinsides med snuppa, og det er ikke det at jeg tror oljen garanterer ingen sprekk, men jeg takker ja til den fuktigheten og tøyningen som jeg kan få jeg, hehe!

Mitt desidert beste tips under fødselen er: Ikke vær redd for å by jordmor dersom dere(spes mor) ikke har kjemi med jordmoren!! Det kan ødelegge hele fødselopplevelsen faktisk og man får kanskje ikke helt all hjelp og info som man føler man burde hatt.
Under fødselen til snuppa så var det vaktbytte og den største %/(#/%=# fra en annen verden var med under hele fødselen. Min daværende samboer og faren til snuppa hadde så god kjemi med jordmoren at han ikke ville bytte henne ut.. Skal ikke si noe mer om den saken, men det er alfaomega at den fødende moren og jordmoren har kjemi!!! Heldigvis har jeg en super samboer nå som har skjønt min forrige fødelhistorie, så han skal gjøre alt han kan for å bytte jordmor dersom jeg føler for det.
Vi fødende har faktisk rett til å bytte jordmor dersom vi vil!! Ikke glem det!

Etter fødselen så fikk jeg veldig lite info. Så spør og grav, selv om de ansatte ser på deg med ett teit blikk. De får tross alt lønn for å gjøre jobben sin og en del av jobben de sin er å gi info og hjelp. Jeg ba om at snuppa mi skulle ligge ute med de andre babyene så jeg fik sove litt første natten og få henne inn når hun skulle ha mat. Noe som ikke ble gjort. I det hele tatt. Etter en fødsel så er man ganske sårbar, og det kan være vanskelig å si i fra. I alle fall hadde jeg det sånn. Denne gangen skal jeg stå på mitt så det holder etter! Jeg vet nå hva jeg har krav på og ikke, så jeg lar meg ikke bli prellet på nesen en gang til, hehe!!
 
Kjempeflotte tips [;)] tror nok at jeg kommer til og skrive ut og ha med meg på sykehuset.. [:D]
 
Lakserolje har de jo funnet ut for en del år siden at kan være farlig. Så det kommer jeg til å holde meg unna.

Ellers med kjerringråd, så vil jeg anbefale å ikke begynne lenge før termin med de. Jeg kommer til å sette i gang med tipsene ikke mer enn 4 dager før termin. De kan rett og slett føre til utrolig maserier/falske rier, og det er for det første ikke behagelig og det gjør kroppen sliten før selve fødselen. Så jeg tar ikke sjansen på det igjen. [:'(]

Noen fortalte meg en gang at det kan hjelpe på smertene å synge under riene. For å si det sånn, det hjalp ikke mye for min del, hehe! Men klart når man er i smertehelvete så prøver man jo selvfølgelig alt man kan! Heheh! Tydelig at jeg ikke fokuserte nok på sangen, hahahha!!!
 
Kjerringrådet jeg likte best som fungerte for å sette i gang fødselen rundt termin er rett å slett å ha sex. Når mannen har tømt seg i deg, ligger du med bein, rompa litt opp og holder på spermen(sorry detaljene) det gjorde vi, tok en halvtime etterpå så startet jeg med veer.

Hvis du ikke liker saft; ha med annen drikke på sykehuset til fødsel. Jeg liker det ikke og fikk ikke vann når jeg ba om det. Så svigermor gikk å kjøpte en flaske til meg. Ble jo kjempe tørst.

Ikke stress med besøk å sånn, den feilen har jeg gjort.. Skal hvile mer denne gangen..

Kos deg masse med gullungen og bruk tiden du trenger i førsten for å bli kjent! Du og pappaen kjenner babyen deres best, ikke bli gal av tips råd og gjør sånn å sånn i førsten. Det er deres barn!

Tiss i dusjen, eller bruk dusjen mens du tisser på do om den rekker dit.. Da unngår du sviing når man er sår der nede.

Husk å la pappaene slippe til... Noen kan ha lyst til å holde ordne med babyen hele tiden.. Men viktig at pappaene får knyttet bånd å:-)

Ikke stress med amming, det er ikke lært på en dag.. Og går det ikke så går det ikke..

Husk å gjøre knipeøvelser!

Skriver mer om jeg kommer på noe :-) kjempe flott tråd:-) man kan lære masse av andre! Jeg fant mange bra tips over her:-)
 
Åh! En ting jeg kom på nå!! *ler*

På svangerskapskurset så fikk vi beskjed om at " når dere føler dere må på do, så er pressriene i gang".
Dette husket jeg på under riene på sykehuset. Så plutselig så måtte jeg så på do!! Så jeg sa i fra at jeg måtte gå på do og tømme meg.. Men neida det fikk jeg jo ikke for nå måtte jeg jo presse! Og jeg fikk jo helt panikk!! For jeg kunne jo ikke det! "Joda press i vei" Så jeg sa/skrek jo at jeg som voksent menneske ikke kunne bæsje i senga! Hahahah!!! Det var jo DEN do-følelsen vi hadde hørt om på kurset... Dumme meg tenkte jo at do-følelse var den følelsen man har når man må tisse.. *flau*
Hahahahah!!!!!!!!!!

Så ikke gå i samme fella som meg, hahahahah!!! Følte meg relativt teit etterpå, hihih!!! [:D][:D]
 
"Noen fortalte meg en gang at det kan hjelpe på smertene å synge under riene. For å si det sånn, det hjalp ikke mye for min del, hehe! Men klart når man er i smertehelvete så prøver man jo selvfølgelig alt man kan! Heheh! Tydelig at jeg ikke fokuserte nok på sangen, hahahha!!!"
 
Dette er nok fordi når du synger så puster du rett...så det var sikkert derfor det skulle hjelpe.
Jeg vil bare si, at alle kjerringråd om hvordan sette i gang fødsel ikke alltid hjelper!!! Jeg var på spinning på termin, halvveis opp ett ganske stort fjell i snø to dager etter termin, sex hver dag på overtid, spiste tung mat...INGENTING hjalp på meg!! beibien kommer når den er klar uansett... Jeg gikk 14dg overtid sist...
Jeg vil anbefale deg til å ta alle råd med et smil, jeg sier ikke at du ikke skal prøve det ut, men det er ikke sikkert det hjelper fordi om det hjalp på "alle andre".
 
En annen ting som kommer opp når det nermer seg slutten er at "alle" spør om ikke du er lei, er du her ennå bla bla...veldig kjedeli å få spørsmålet av alle! Men de mener vel...selv om det er UTROLIG irriterende!!
 
Et vondt men effektivt råd er å la hodet til beibien stå litt fast når det nesten er ute. Da tøyer det for resten av kroppen som skal ut og du revner ikke så mye. Det hjalp meg sist, men helt grusomt vondt!!!!!!!!!!!! Fikk dette rådet av en jordmor, hun brukte det hele tiden, og veldi få av hennes fødedamer revnet!!
 
Huska at når beibien er født, så skal morkaken ut..ikke alltid en behagelig opplevelse, men ut må den.
 
Hemoroider er veldi vanlig å få, pga all pressingen når beibis skal ut. Mange kremer og stikkpiller som hjelper! Et godt tips jeg fikk (visst du synes det er flaut å gå på apoteket) er å smøre aloe vera gel på. Hjelper veldi bra!! 

Husk å kjøpe store bind å ha hjemme. Du blør ganske masse etter fødsel.
 
La beibien sove ute hos barnepleierene på natta så du får sove selv. Jeg vet mange som ikke gjør det fordi de føler seg som dårli mamma om de gjør det. Du er dårligere mamma om du ikke får sove skikkelig på natta og er sur og grinete pga det på dagen. Barnepleierene får betalt for å gjøre dette så kjør beibien inn til de når du skal sove. Det har jeg gjort begge gangene, og sovet veldi bra! De kommer inn til deg med h*n når h*n er sulten!
 
Vær flink å si i fra når du er kommet hjem at du ikke orker besøk(om du ikke orker selvf). Det står kø utenfor når dere kommer hjem. Det er bare du som vet hva du orker. Fordelen med å få all besøket på sykehuset er at der har de besøkstid, å når den er over så MÅ besøket gå. Hjemme er det ingen som kaster dem ut om ikke du gjør det. Så tenk på deg selv, å om noen blir såret så får du forklare det siden. Nå er det dine behov som teller. Be folk ta med seg mat om de ønsker noe. Ikke stå på kjøkken å stress med noe! Kanskje lurt å ha noe i frysen på lur i tilfelle. Eller be pappa fixe noe, de har ikke vondt av det!
 
kan godt hende det kommer mer, men det var det jeg kom på nå....[;)]


 
Etter fødselen:
-et lite tips for å få deg en dusj for deg selv, som faktisk er utrolig deiligt og ikke hverdagskost som mamma, er å ha vippestol til babyen, sett den på badegulvet så lille kan se deg... Den var redningen min sist med en liten frøken med kolikk i 2.5mnd... [:)]
-En form for bæresele kan være til god hjelp om du får baby med kolikk eller en baby som rett og slett må bæres mye på. Bær barnet i bæresele/annet bæretøy menst du feks støvsuger gulvene eller annet husarbeid som er fort gjordt... Husk at de lille ikke skal bæres eller sitte for lenge i vippestoler o.l den første tiden....[;)]
 
Før fødselen:
-Ta vare på deg selv, gjør ting du kanskje ikke vil få gjordt så ofte senere, f.eks dra på kino, en kveld på restaurang med din kjære osv.[:)] Men det viktigste av alt, husk HVILE..! Forbered deg på fødselen.
-Bak boller, kaker ol som kan fryses, så slipper du å bli stresset over at det kommer barselbesøk. Da er det bare til å finne frem fra fryseren[:)]
 
Under fødselen:
-Prøv å tenke positivt. Tenk at du aldri har vært nærmere til å kunne hilse på det lille nurket. Tenk at når du er ferdig med en ri, er det en ri mindre igjen.

Etter fødselen:
-Si nei dersom du ikke vil ha besøk. Eller be besøket ta med mat/boller el.l. dersom du ikke orker å servere noe. Det er jo bare for de å stoppe på nærmeste bakeri.
-Det kan være vondt å vaske seg nedentil etter fødsel. Jeg vasket en Olden-flaske med drikketut og blandet grønnsåpevann på den. Så brukte jeg den til å sprute nedentil når jeg dusjet. Grønnsåpe er betennelseshemmende og det svir ikke, selv ikke om du ikke får skylt vekk alle såperestene.
-Brystkjold (som selges på apoteket) er fantastisk dersom du får såre brystvorter. Kan gjerne kjøpes inn på forhånd slik at du ikke må haste avgårde på apoteket når nurket er 2,5 dager gammel.
-Sov når du kan, selv om huset ser ut deretter.
 
ORIGINAL: GripDagen

Flott med slike tråder altså. [:)] Har ikke så mye å bidra med selv, men sluker tips med takk.


Signerer denne!!
Det er supert med dette forumet hvor alle kan få tips og råd - hadde ikke klart meg uten!
såfall hadde jeg nok vært halvt psykotisk og superstressa, redd og konstant på gråten[8D]
 
ORIGINAL: Nikkiline

ORIGINAL: GripDagen

Flott med slike tråder altså. [:)] Har ikke så mye å bidra med selv, men sluker tips med takk.


Signerer denne!!
Det er supert med dette forumet hvor alle kan få tips og råd - hadde ikke klart meg uten!
såfall hadde jeg nok vært halvt psykotisk og superstressa, redd og konstant på gråten[8D]
 
Ikke forvent at babyen kommer til termin, det er VELDIG VANLIG at spesielt førstegangsfødene går over tiden. Dagene over termin blir UENDELIG lange hvis du forventer at babyen skal komme akkurat til termin. Se for deg at det er LENGE til babyen kommer, den kommer når den kommer.

(Henger sammen med det jeg skrev først) Når det nærmer seg termin, og særlig etter (begynner gjerne en måned før termin) begynner folk å vente og spørre når babyen kommer. "Har ikke babyen kommet ennå?" Dette er veldig irriterende. Så hvis du f.eks har termin midt i februar, så kan du jo kanskje si at du har termin omtrent i slutten av måneden.

Vær lenge på sykehuset, der ordner de opp med mat og alt, og du slipper å rydde opp. Alt er lagt til rette for deg og babyen; for vasking og nye klær. Kos deg med denne "luksusen", blir ikke sånn når du kommer hjem.

Når du kommer hjem med nyfødt baby, så tar alt SÅ LANG TID. Noen dager kunne klokka være 14.00 før jeg kom så langt at jeg fikk pusset mine tenner!!

Viktig at Pappaene får delta, dette er jo spesielt nytt for dem. Ikke overstyr alt, Pappaen må finne sin måte å være sammen med babyen på. Dette vil alle tjene på senere.

Tenk langsiktig med hensyn til å innarbeide vaner med babyen, dette er noe dere må leve med hver dag.
 
Det begynner å bli en lang liste med gode råd nå! [:D]
 
Jeg legger alle inn med "avsender" og i den rekkefølgen de kom. Noen er litt like, men vi har ikke vondt av repetisjon håper jeg!
 
Kjempe hyggelig at dere likte tråden. [:D]
 
Ser at noen har begynt å se etter kjærringråd for å få satt igang fødsel. Samlet sammen noen tips for en stund siden. Kommer dere på fler er det bare å legge de til!
[;)]
 
Jeg lurer...dette med å drikke mye under fødselen, har hørt at det ikke er 'lov', i tilfelle man må ta keisersnitt? Eller var det før i tiden det?? Ble man lagt i narkose før, når man tok keisersnitt?
 
ORIGINAL: Ymi

Jeg lurer...dette med å drikke mye under fødselen, har hørt at det ikke er 'lov', i tilfelle man må ta keisersnitt? Eller var det før i tiden det?? Ble man lagt i narkose før, når man tok keisersnitt?


Hvis de har veldig dårlig tid blir man lagt i full narkose nå også. Men man må ha i seg væske under fødselen. De setter sikkert et kateter hvis de mener at man må ta keisersnitt og mamman har drukket for mye. De har nok en løsning eller prosedyre på det.
 
Back
Topp