Fødetråd for augustbabyene 2018

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
I lys av siste fødsel (og forhåpentligvis siste på en god stund ennå) er det jo på plass med en fødetråd vi kan feste på toppen. Kopier teksten under og fyll inn det du selv ønsker å fylle inn :)


Navn på barnet:
Kjønn:
Uke + dag:
Dato født:
Klokken:
Fødested:
Vekt:
Lengde:
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode:
Annet du vil fortelle:
Bilde:
 
Last edited:
Navn på barnet: Rolf - etter sin avdøde farfar som var overlege på nyfødtintensiv.

Kjønn:[emoji170]
Uke + dag: 26+1 (26+0 registrert på nyfødtintensiv)
Dato født: 28.04.18
Klokken: 02.38
Fødested: KK Haukeland
Vekt: 810g
Lengde: 33 cm
Hodeomkrets: 25 cm
Forløsningsmetode: Hastesnitt i narkose
Annet du vil fortelle:
På femte dagen med det som ble tolket som kynnere uten påvirkning av livmorhalsen, tok intensiteten på vondtene seg opp. I løpet av et par timer ble det klart at en prematur fødsel var uungåelig, og at lille ville bli født over 14 uker for tidlig. Det ble startet riestoppere, lungemodning, k-vitamin og magnesium for å skaffe lille parasitten best mulig utgangspunkt. Vi fikk samtale med barneleger og god informasjon. På 7 cm åpning turde ikke legene vente lenger, da lille satt med rompa ned og navlesnoren under seg, og hjertefrekvensen sank faretruende mye på hver rie. 15 min senere var han ute. Et team på tre nyfødtleger pluss pappaen stod klare. Nå venter minst tre måneder på nyfødtintensiv, og vi krysser fingrene for at Rolf er sterk og med stor livsvilje (han er tross alt en tyr).

Bilde:
IMG_3998.jpeg
 
Last edited:
Navn på barnet: Leah
Kjønn: Jente
Uke + dag: 27+3
Dato født: 7. mai 2018
Klokken: 20:00
Fødested: Rikshospitalet, Oslo
Vekt: 1182 gram
Lengde: 36 cm
Hodeomkrets: 25,3 cm
Forløsningsmetode: Akutt KS etter intense rier fra rundt 18:45 samme kveld. Hadde hatt sterke mensmurringer og plager i ryggen hele dagen uten at blant annet adalat hjalp.

Annet du vil fortelle: Premature rier fra 26+4. Fikk drypp og lungemodning 26+5 og 26+6. Roet seg så ned, men gikk med murringer hele mandagen og plutselig kom riene veldig akutt med åpning. På kontroll noen timer før var åpningen helt lukket. Alt går foreløpig veldig bra med henne, nå snart 1 1/2 dag gammel.

Bilde:

DBE9E8DB-4008-45FB-AF2E-B3112A32184A.jpeg 94C1FBC8-F0DD-426F-B5B0-41E68B020C5F.jpeg A14F7AD2-9232-4E3A-9E1E-5B0BEA17BAC5.jpeg
 
Opp med denne!
 
Navn på barnet: Frida Marie
Kjønn: Jente
Uke + dag: 36+1
Dato født: 8/7/18
Klokken: 15.07
Fødested: Førde
Vekt: 3190
Lengde: 49
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel med amniotomi
Annet du vil fortelle: Premature rier fra uke 27 men etter de barna som var veldig premature her i gruppa ble jeg så pass skremt som jeg trengte så har forholdt meg slavisk til alle restriksjoner. Men i uke 33 startet. Fødselen og hun var klar, stoppet av seg selv på tidlig stadium. Klarte å ta rekord med å gå to uker lenger dette svangerskapet.

En Perfekt liten skapning som tross fin fødselsvekt er en del preget av å være prematur, men ikke mer enn vi takler.

Nyfødtutslett
Gulsott
Lavt blodsukker
Manglende sugerefleks
Overfladisk pust
Kvalme
Slapphet
Og veldig rask vektnedgang (400 g på 3 døgn)

For de som ønsker å se bilde blir dette av meg kun lagt ut på skjult :)


Endelig er ventetiden over og prinsessa vår er klar for den store vide verden :D
 
Navn på barnet: Bjørn Johan
Kjønn: Gutt:Heartblue
Uke + dag: 38+2
Dato født: 18.07.18
Klokken: 19:32
Fødested: Drammen
Vekt: 3798g
Lengde: 51cm
Hodeomkrets: 36cm
Forløsningsmetode: Satt i gang/ vaginalt.
Annet du vil fortelle: Forteller litt mere senere :)
Bilde:PicsArt_07-19-02.26.06.jpg
 
Last edited by a moderator:
Navn på barnet: Noah Andreas
Kjønn: gutt
Uke + dag: 38+3
Dato født: 25.7.18
Klokken: 02.48
Fødested: Nordlandssykehuset avd. Bodø
Vekt: 3595kg
Lengde: 53cm
Forløsningsmetode: igangsettelse pga svangerskapsdiabetes.
Annet du vil fortelle: det var en tung fødsel som til slutt endte opp med at lille gutt måtte ha hjelp med sugekopp for å komme seg ut, han var ikke helt enig med oss, men alt gikk bare bra og lillegutt har det som plommen i egget nå :)
Bilde: får desverre ikke lastet opp bilde :(
 
IMG_2367.JPG Navn på barnet: Sandra
Kjønn: Jente
Uke + dag: 38+6
Dato født: 22.07.18
Klokken: 09.24
Fødested: Gjøvik
Vekt: 3148 gr
Lengde: 49 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Pks
Annet du vil fortelle: Skulle ha pks 26 juli, men med vannavgang og rier 22 juli måtte det fremskyndes :)
Bilde:
 
Last edited:
BDF304ED-E48D-4AED-87F0-4672AC1BCB08.jpeg Navn på barnet: Mathias ❤️
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 36+0
Dato født: 23.07.18
Klokken: 02:10
Fødested: SUS
Vekt:2008g
Lengde:42
Hodeomkrets:32
Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt.
Annet du vil fortelle: Ringte føden etter å ha kjent lite bevegelser i et par dager.
Kom inn til sjekk, låg i 2 timer på ctg.
Fikk deretter ultralyd som viste lite vekst på lille mann. Blei lagt inn. Fikk beskjed om flere sjekker dagen etter. Men før jeg fikk kommet opp på rommet kl 01:10 så kom det en lege og sa at han må ut nå, så det blir akutt keisersnitt. Så det tok altså nøyaktig 1 time fra beskjed om dette til han var ute. Litt skremmende opplevelse. Men vi blei tatt såå godt vare på :) Ut kom det en liten men sprek gutt. Vi ligger fortsatt på intensiven, men det er framgang, og håper det ikke er lenge til hjemreise❤️❤️
Bilde:
 
Navn på barnet: Isabella
Kjønn: Jente
Uke + dag: 39+2
Dato født: 27.07.18
Klokken: 09:08
Fødested: FSS
Vekt: 3280 g
Lengde: 49 cm
Hodeomkrets: 37 cm
Forløsningsmetode: PKS pga leie.
Annet du vil fortelle: Planlagt ks, tverrleie kvelden før ks, hodeleie om morgonen, valgte å gjennomføre ks likevel. ingen store komplikasjonar, heime etter 2 dagar.
 

Vedlegg

  • 495CDEAA-DC7B-44B5-95AA-FA68A202CD03.jpeg
    495CDEAA-DC7B-44B5-95AA-FA68A202CD03.jpeg
    188 KB · Visninger: 942
Navn på barnet: Tvilling 1
Kjønn: Jente
Uke + dag: 33+4
Dato født: 1. juli 2018
Klokken: 08.57
Vekt: 1734 g
Lengde: 42 cm
Hodeomkrets: 29 cm
Forløsningsmetode: Vaginal

Navn på barnet: Tvilling 2
Kjønn: Jente
Uke + dag: 33+4
Dato født: 1. juli 2018
Klokken: 09.22
Vekt: 1950 g
Lengde: 42 cm
Hodeomkrets: 29 cm
Forløsningsmetode: Vaginal

Annet du vil fortelle:
Slimproppen gikk kl. 02.10. Murringer startet med det samme. Første skikkelige rie kom da vi stod utenfor sykehuset kl. 02.40. Kl. 02.55 gikk vannet. Tv1 fikk pulsfall når jeg hadde rie, men de var ikke bekymret for det siden pulsen gikk fort opp igjen. De hadde god og ekstra overvåkning med elektrode på hodet hennes. Riene kom veldig tett fra første stund, og fikk ikke mye pause. Utrolig vondt i rygg og høyre lyske, i tillegg til strekksmertene jeg hadde hatt en stund under ribbeina på høyre side. Fikk epidural ganske fort pga tvillinger. Hadde god effekt i ca 30 min før det tok seg skikkelig opp igjen med smertene. Herfra ble det bare altfor intenst og ingen pauser. Anestesilegen sa epiduralen kunne økes opp dersom jeg trengte det, men jordmødrene mente det ikke hadde hjulpet siden jeg allerede var kommet så langt i fødselen. Prøvde lystgass, men tror ikke det hadde noe effekt. Ble sjekket for åpning to ganger. 2-3 cm kl. 04, og full åpning kl. 08. Mange folk på fødestuen, men de ble nesten som skikkelser da jeg omtrent ikke enset andre enn de flinke jordmødrene som jobbet med meg.

Tv1 skreik når hun kom ut og var sprek og fin. Tv2 måtte ha litt stimulering for å komme igang, men var fort veldig sprek hun også (er visst vanlig med nr 2 siden hun får større plass i magen osv).

Alt i alt kan jeg ikke klage, en fin fødsel som gikk raskt selv om riene var utrolig intense når det stod på!
 
Navn på barnet: Emily
Kjønn: Jente
Uke + dag: 39+6
Dato født: 29.07.18
Klokken: 21.39
Fødested: SSK
Vekt: 3330
Lengde: 50
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du vil fortelle:
28.07 - Inne på kontroll på føden pga lite liv og mistanke om vannavgang. Resultat av undersøkelse og ul var veldig lite fostervann og for lite bevegelse fra baby.
Ble prøvd satt i gang lørdag kveld med tabeletter. Da det ikke ga rier, fikk jeg sove til dagen etter. Hadde en del maserier men de var mere som vonde kynnere. Dagen etter ble jeg undersøkt og de ønsket og avvente tabeletter, da de mente det skjedde ting, 2 cm og helt avflatet. Etter et par timer og at jeg fortsatt mente jeg ikke hadde (merkbare) rier fikk jeg ny tabelett ca kl 13. Og da begynte de endelig å ta seg opp etterhvert. Etter en gå tur rundt sykehuset syns jeg riene var såpass jevne og de føltes som rier. Fikk jm til å sjekke da vi kom opp og da var det 4 cm og jeg fikk flytte opp på fødestua.
Fikk fødestue kl 17. Etter det gikk det fort til 6 cm kl 19 og ca 30 min etter var det 9! Vi avventet her trykketrang og den siste cm. Jeg var helt borte i lystgass[emoji85]. Den siste cm kom kjapt men det gjorde ikke trykketrangen. Oh lord sier jeg bare. Jeg var sliten og ungen ble sliten så da var det å presse ut ungen uten pressrier. Dvs jeg hadde nesten ikke rier igjen. Etter en stund ble det spurt (legen?)etter drypp, men nei vi kunne vente 30 min til[emoji27]!! Da mente jm at nå måtte ungen ut så da var det å presse ungen ut for egen maskin kun med hjelp fra hendene til jm som begge dro der nede for å hjelpe ungen ut. Det er noe av det verste jeg har opplevd!! Men ut kom hun 21.39 og jeg fikk ikke et pyntesting en gang. Jeg var vist heldig siden dette var 4 barn og man dermed kunne gjøre dette. Men allikevel. Fy f... glad nr 3 banet vei med sine 37.5 rundt
Bilde:
 
Navn på barnet: Laurits + et eller annet mellomnavn ikke bestemt enda.
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 38+4
Dato født: 29/7
Klokken: 17.58
Fødested: Ahus
Vekt: 3790 g
Lengde: 54 cm
Hodeomkrets: 35 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Hadde (tydeligvis) veldig håndterbare åpningsrier fra jeg våknet om morgenen. Rundt klokka 16.00 fant jeg ut at det begynte å bli jevnt 5 min mellom riene og kanskje på tide å komme seg til sykehuset. I bilen ble det brått mindre enn 3 min mellom riene. Vel fremme på undersøkelsesbenken ca. 17.15 før første sjekk gikk vannet på første rie. Vannet var misfarget, elektrode måtte settes på babyens hode. Men alt tydet på at babyen hadde det bra. Var allerede 10 cm åpning og klart for å presse. 17.58 var han ute! Vondt og effektivt, uten rifter. Alt i alt veldig fornøyd!
Bilde:PicsArt_07-31-05.11.30.jpg
 
Navn på barnet: Einar
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 41+0
Dato født: 1.august
Klokken: 06.13
Fødested: FSS
Vekt: 4482 gram
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 37 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Langdryg fødsel, 24 t jobbing frå vi kom inn med 3 cm, endte tilslutt endte med epidural og drypp. Men no er han i armkroken, eg heng fortsatt i hop, pappaen er i lett sjokk og lykkerus, og vi nyter vi vesle, store gut :Heartred
 
Navn på barnet: Lyder
Kjønn: Gutt
Uke + dag: 40+4
Dato født: 02.08.2018
Klokken: 08:48
Fødested: KK, Haukeland
Vekt: 3865
Lengde: 54
Hodeomkrets: 38
Forløsningsmetode: Amniotomi, vakuum
Annet du vil fortelle: Fødselshistoria ligger i egen tråd på skjult, men kan fortelle at det var en vaginal fødsel etter tidligere keisersnitt.
Bilde:
IMG_2672.JPG
 
Last edited:
Navn på barnet: Matilda
Kjønn: Jente
Uke + dag: 40+0
Dato født: 2. august
Klokken: 16:23
Fødested: St.Olav
Vekt: 3585 g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt
Annet du vil fortelle: Tok kontakt med føden på St. Olav onsdag formiddag for kjente lite liv. Var på CTG og ultralyd, og fikk beskjed om at jeg ville bli satt i gang med ballong samme ettermiddag. Etter to timer falt ballongen ut av seg selv. Startet da å få gelé hver 6. time (pga tidligere keisersnitt) Fikk
3 runder, men da det viste seg at babyen ble stresset hver gang jeg fikk en sammentrekning ble det brått bestemt hastekeisersnitt, og en time senere var hun ute. Hadde like fin og grei opplevelse med KS sist som nå, og er lykkelig for at lille M er frisk og rask:rolleyes:
 
Navn på barnet: Tuva
Kjønn: jent3
Uke + dag: 40+3
Dato født: 04.08
Klokken: 11.11
Fødested: Stord
Vekt: 3719
Lengde: 49
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du vil fortelle: til tross for styrtfødsel sist så tok denne lang tid. Når pressrier kom trengtes det bare 2 press før hun var ute :)
 
Back
Topp