FY FAEN!!!

ORIGINAL: arquinne

ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: arquinne

Hva jobber du med?

De er i sin fulle rett til å ikke forlenge vikariatet ditt, dersom du ikke har en skriftlig avtale på at du skal få en annen stilling.

Det er slik at alle ledige stillinger skal lyses ut, så du måtte vel uansett ha søkt på vanlig måte?


Nei, de har ikke sin fulle rett.
De har jo da "lurt" meg, for eneste grunnen til at jeg gikk inn i vikariatet var jo fordi jeg visste at jeg skulle få permanent stillingskontrakt 1 desember. En muntlig avtale er faktisk like bindene som en skriftlig, det er bare vanskeligere å bevise..

Og nei, stillingen ble utlyst internt og jeg har/hadde best kvalifikasjoner til å få jobben. Alle stillinger må forresten ikke utlyses..


Dersom du jobber i kommune/stat er hovedregel at alle stillinger skal lyses ut eksternt.

Greit at du opplever de har lurt deg, men hvorfor krevde du ikke å få en skriftlig avtale med det samme? De er ikke forpliktet til å gi deg videre kontrakt. Når det gjelder at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig så er dette litt vanskelig å bevise.  HAr du vitner som har hørt at du har fått denne lovnaden?

Veldig synd du ikke fikk jobben. Rart de ikke gir deg den dersom de er fornøyd med deg på alle andre punkter. Mange arbeidsgivere skyr å ansette folk med mye sykefravær, noe man på et vis kan forstå.

Hva jobber du med? Regner nesten med det er innen helse, siden det er så uryddige forhold. [;)]


Grunnen til at jeg var så "naiv" er fordi jeg aldri hadde sett for meg at noe slikt skulle skje!
Har jobbet ved samme bedrift i tilsammen 4.5 år, så følte meg jo "trygg" da jeg begynte igjen nå. Gikk jo tilbake til samme gamle hvis du skjønner..

Og absolutt alle visste at jeg skulle inn i den stilligen jeg hadde. Men som sagt over her et sted, så var det en annen ansatt som var ute i permisjon.. Vi kunne ikke skrive kontrakt på stillingen hans før han hadde levert endelig oppsigelse. Men vi visste jo at han ikke kom tilbake, så jeg signerte jo den midlertidige kontrakta i påvente av ny kontrakt 1 desember.
(Han sistuasjon skulle være endelig avklart innen 01.12)
 
ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..

 
Hva er 6000 kr med tanke på hva du kan få i lønn når du er i en fast jobb?
 
ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..


Hva er 6000 kr med tanke på hva du kan få i lønn når du er i en fast jobb?


Hvor skal jeg ta de pengene fra når jeg ikke har de?
 
ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..


Hva er 6000 kr med tanke på hva du kan få i lønn når du er i en fast jobb?


Hvor skal jeg ta de pengene fra når jeg ikke har de?

 
Du har ikke foreldre som kan hjelpe deg?
Evt få delt opp beløpet i flere småregninger?
Du kan også ringe fagforbundet, noen ganger hjelper de "ikke-medlemmer" også (vet om noen som fikk hjelp siden saken var så spesiell).
 
Har du kontroll over hvor mye du har vært borte?
Hvor mange dager?
 
De har ikke lov å sparke deg pga syke barn[;)]
 
som arbeidsgiver har eg kun en ting og si!!!!gå videre med dette!!!!å få "sparken" i dag eller det og siopp folk er ikkje så lett,fordi det skal ligge veldig gode saklige gode grunner bak!!man skal ha skriftlige advarsler på forhånd osv....tror du har en god sak her![;)]
lykke til iallefall[:)]
 
Det er vel fullt lovlig å ikke forlenge en kontrakt. Er det ikke derfor man har arbeidskontrakter da, som går på tid? Kommer oikke på de fancy ordene, så håper dere skjønne rhva jeg mener [8D]
Om man ikke passer til å ha den jobben man harm altså, at mye fravær skal gå utover andre, kanskje det bare er bst å bytte jobb da... bare en tanke....
 
Det er nok ikke ulovlig å ikke forlenge en kontrakt, men det er jo utrolig dårlig av de å plutselig bestemme seg for at du ikke skal få fortsett der. Særlig når de har satt deg opp på vakter og alt mulig etter at kontrakten din egentlig hadde gått ut. En utrolig vanskelig sak dette, særlig siden du ikke har noe skriftlig. Syns også at de kunne sagt fra for en god stund siden, ikke 1 uke etter at kontrakten gikk ut.

Men uansett lykke til, håper det ordner seg [:)]
 
Jeg ser andre har spurt uten at det har kommet noe svar, men har du oversikt over hvor mange dager du har vært borte?? Altså, jeg kan da på ingen måte forstå at de kan ta fra deg en stilling du har blitt lovet grunnet sykefravær..
 
Misforstå meg rett her, men arbeidsgiver har faktisk sin rett til ikke å forlenge en kontrakt dersom det foreligger noe som gjør at de ikke ønsker det.. Hvem arbeidsgiver ønsker stort fravær?? Selv om det pga syke barn.. Selvfølgelig en kjempe dårlig måte det hele ble gjort på!!!! Da man virkelig ser hvor viktig det faktisk er med skriftlige avtaler... (etterpåklokskap lenge leve...[:'(])
 
Og forresten, alle stillinger MÅ lyses ut, selv om den allerede er gitt internt.[:)] 
 
ORIGINAL: arquinne

ORIGINAL: slinsie

Tjah.. Gå til avisa kanskje?


Tror ikke arbeidsgiver setter så veldig stor pris på det. Og tror ikke det forbedrer sjansene for å få en ny jobb.... Selv om det er fristende.


Sign! Å gå til pressen er å skyte seg selv i foten!
 
ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: arquinne

Hva jobber du med?

De er i sin fulle rett til å ikke forlenge vikariatet ditt, dersom du ikke har en skriftlig avtale på at du skal få en annen stilling.

Det er slik at alle ledige stillinger skal lyses ut, så du måtte vel uansett ha søkt på vanlig måte?


Nei, de har ikke sin fulle rett.
De har jo da "lurt" meg, for eneste grunnen til at jeg gikk inn i vikariatet var jo fordi jeg visste at jeg skulle få permanent stillingskontrakt 1 desember. En muntlig avtale er faktisk like bindene som en skriftlig, det er bare vanskeligere å bevise..

Og nei, stillingen ble utlyst internt og jeg har/hadde best kvalifikasjoner til å få jobben. Alle stillinger må forresten ikke utlyses..


1.lovbrudd, mangel på skriftlig avtale og brudd på muntlg avtale.
2.lovbrudd, ALLE stilinger SKAL utlyses, selv om de allerede har noen i kikkerten internt.

Hvis du er organisert, har du rett til gratis juridisk bistand gjennom forbundet. Koster deg ikke et øre å kjøre saken hvis de mener du har noe å gå videre med.
 
ORIGINAL: S_C

ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..


Hvor bor du??
Kan sende på pm om du heller vil..
Jeg har brukt en advokat som er veldig behjelpelig med henhold til fri rettshjelp nemlig..
Kan forklare nærmere om det er ønskelig.
Jeg bor i Bergen..[:)]


Jeg kan ikke se at du har svart, om du ikke bor i Bergen er det ikke mye jeg kan hjelpe med.
Men om du bor i Bergen har jeg nettopp brukt en advokat som HELT sikkert kan hjelpe deg også.
Jeg vant nettopp min sak mot arbeidsgiver.
Vil ikke legge mer ut her nå om det ikke er vits i.
Men jeg og advokaten laget en ordning sammen siden jeg ikke hadde inntekt når jeg hyret han inn, det endte med at jeg heller ikke hadde rett på frirettshjelp, men fikk alle utgifter dekket av arbeidsgiver..
 
så lenge du ikke har noe skriftlig på at dere har avtale om ny kontrakt så tror jeg faktisk de kan gjør akkurat hva de vil med deg når kontrakten går ut[:'(]

kjipt å få sånn spes før jul å så uventet[&:] tror folk glemmer ut hvordan d er å ha barn noen ganger
 
Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Jeg synes fortsatt det er dårlig gjort, da vi hadde en avtale de valgte å bryte på et meget diskriminerende grunnlag!
I følge Arbeidsrettadvokaten, så er det de har gjort ulovlig.. Men siden vi ikke har så mye bevis, så blir det nok bare ord mot ord! Dessverre.

Håper det ordner seg og at jeg finner en ny jobb ganske fort..
 
Back
Topp