FY FAEN!!!

ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: Lizzy_

Er du alene mamma?
Her deler vi på å være hjemme med David når han er syk...


Vi har vært hjemme annenhver gang!
Men nå den siste uka måtte jeg være hjemme.. Jeg har ikke fri i jula/nyttår, og bhg er stengt. Derfor må mannen være hjemme og pga dette har han SYKT mye han må gjøre på jobben..

 
Hmm, jeg ser problemet ditt. Det er bare sånn det er å ha barnehagebarn.
Jeg liker det ikke når jeg gir beskjed til sjefen om at david er syk igjen, men sånn er det! 
 
jeg skjønner at det er utrolig kjipt.
men man må se det fra deres synspunkt også.
om di har ansatte som er mye borte forstår jeg at di bytter di ut.
uansett om grunnen for fraværet er bra så mister di arbeidskraft når folk er borte.

synns det er veldi forståelig!
 
Jeg mener på inegn måte å vere frekk eller noe men hvor mye har du vert borte da? For en må prøve å se det fra deres synspunkt også. at en ansatt tilstadighet er borte pga sykdom,enten deg selv er barn så skaper dette problemer for de andre ansatte enten man liker det eller ei. Jeg kan godt forstå frustrasjon fra arbgiveren din om det hele tiden skjer at du er borte. For det er jo tross alt begrenset hvor mange dager man kan vere borte selvom det er barns sykdom.

Om du er HELT sikker i din sak så skjønner ikke jeg hvorfor du stusser på å gå videre. Joda 6000 kan vere mye penger, men tapt arbeidsinntekt utgjør vel mye mer enn 6000? Jeg hadde aldri stusset om jeg var SIKKER på at jeg hadde rett og de feil!
 
ORIGINAL: *snart2barnsmor*

Jeg mener på inegn måte å vere frekk eller noe men hvor mye har du vert borte da? For en må prøve å se det fra deres synspunkt også. at en ansatt tilstadighet er borte pga sykdom,enten deg selv er barn så skaper dette problemer for de andre ansatte enten man liker det eller ei. Jeg kan godt forstå frustrasjon fra arbgiveren din om det hele tiden skjer at du er borte. For det er jo tross alt begrenset hvor mange dager man kan vere borte selvom det er barns sykdom.

Om du er HELT sikker i din sak så skjønner ikke jeg hvorfor du stusser på å gå videre. Joda 6000 kan vere mye penger, men tapt arbeidsinntekt utgjør vel mye mer enn 6000? Jeg hadde aldri stusset om jeg var SIKKER på at jeg hadde rett og de feil!


Jeg skjønner også arbeidsgiver, ikke noe problemer med det! Har selv vært i samme situasjon som daglig leder og tilstadighet måtte jobbe pga ansatte er syke.. Men: Dette var jeg klar over da jeg tiltrådde i stillingen! Og det er faktisk ikke noen sin feil at noen blir syke..
Og i dette tilfelle så er det ikke mitt fravær i seg selv som er problemet tydeligvis. For som sjefen min sa "når det er 3 andre som allerede er syke, og datteren din også blir syk så har jeg ingen fler å ta av"..
Jeg kan ikke noe for at andre er syke, ei heller kan jeg time vår sykdom så det passer bedre!

Jeg vet jeg har mitt på det rene. Jeg har vært borte ved sykdom, både barns og eget. Men hva skal man gjøre da?
Denne høsten har vært helt sinnsyk.. Vi hadde svineinfluensa, omgangsyke, halsbetennelse og ørebetennelse samt nå hvor de ikke finner årsaken. Det har vært mye sykdom, men igjen.. Hva skal jeg som arbeidstaker gjøre?

Sende ungen i barnehage med 40 i feber og diare?
Sende ungen i barnehage med svineinfluensa....?
Skal jeg ta med meg bøtte på jobben og jobbe med omgangsyke?
 
ORIGINAL: Kranglefanten

For en idiotisk arbeidsplass!

Det hadde jeg klaget på!


Sign! KLAG! Dette går jo ikke ann!
Trøsteklemmer sendt!!!
 
Huff[:(]
Vet hvordan det er.
Mistet selv jobben av samme grunn, eller fikk det redusert fra fulltid til 4 timer i uken.
Så oppdaget jeg at han hadde ansatt en han kjente! Som erstattning.
Hun sa opp en uke etterpå og da kom de å spurte om jeg kunne ta vakter, jeg sa blankt nei og sluttet helt.
Men hvor lenge har du jobbet der? Jeg fikk høre at har man jobbet fast i over 2 år har man visse rettigheter.
 
(Jeg prøver å finne igjen et svar du ga meg på en post, men finner det altså ikke).

Uansett, du nevnte noe om at de ikke kan klage på legitimt fravær. Det er en sannhet med modifikasjoner, og kommer helt ann på stillingen, og hva som er avtalt, og hvor mye fraværet påvirker den avtalte stillingen. Det vil si: De har all rett til å klage / utrykke bekymring rundt legitimt fravær, de har bare ikke lov til å si opp noen grunnet det (å klage og å si opp er to helt forskjellige ting selv om det kan virke forvirrende.)

La oss allikevel gå bort i fra "skjønn" / særskilte situasjoner hvor det er opplagt å klage på legitimt fravær, og gå ut i fra A: Det er ikke lov å advare ang. stilling grunnet legitimt fravær, og B: Ikke lov å si opp grunnet legitimt fravær.

Da har vi to mulige scenarioer:

1: Hvis de har advart om oppsigelse grunnet legitimt fravær tidligere, så har de brutt loven mht. å advare/kreve forbedring med oppsigelse som konsekvens ved legitimt fravær er ulovlig.
2: Hvis de ikke har advart om oppsigelse, men sagt opp grunnet legitimt fravær så har de brutt loven fordi oppsigelse grunnet legitimt fravær er ulovlig.

Ergo, har du rett uansett hvordan man vrir og vender på det og vil vinne en evt. juridisk sak, men:

Du må kunne bevise at deres handling om å "ikke fornye kontrakten" er i realiteten en oppsigelse. Det må bevises ved at du kan dokumentere enten skriftlig eller via vitnesbyrd fra andre ansatte at du ble forespeilet videre stilling eller at det allerede foreligger planlegging av arbeidsoppgaver du har blitt satt opp til i tidsrom som befinner seg etter den originale kontraktsperioden. (Noe jeg vet du kan bevise ut i fra dine tidligere poster i denne tråden). Da blir det ikke "ord mot ord" lenger, og du kan dermed trygt fremlegge påstand om at du har blitt lovet videre stilling.

Da er det heller ikke lenger "Å ikke fornye kontrakten" juridisk å anse som noe annet enn en ren oppsigelse, da grunnet legitimt fravær, noe som er ulovlig og dermed er status "Ugyldig oppsigelse". Legg på at du har fått dette initielt muntlig over tlf. bare, ikke skriftlig, legg til at du ikke har fått noe avklaringsmøte, så blir det mange skjerpende faktorer her.

Kort sagt har du en sterk sak så lenge du legger frem saken i henhold til logikken ovenfor, samt vedlegger dokumentasjonen på at du har allerede fått forespeilet/planlagt videre arbeidsoppgaver/stilling etter kontraktsperioden.

Du må gå videre med saken, print ut dette - og ta det med til advokaten din.
 
Når mannen kommer hjem skal vi snakke litt om det.. 6000,- kroner er mye penger for oss nå før jul, hvertfall med tanke på at jeg antagelig får min siste lønn den 10 desember.

Uansett må jeg jo få dratt til jobben å få snakket med sjefen! Håper hun gir meg noe bogus greier på papiret, så står jeg litt sterkere.
Dessverre er jeg redd de har endret vaktlistene som henger på jobben i dag, og vaktlistene jeg har hjemme vet jeg ikke hvor er.
Klarer jeg ikke finne det så gir jeg rett og slett bare opp..
 
ORIGINAL: Kranglefanten

For en idiotisk arbeidsplass!

Det hadde jeg klaget på!
 
Er du organisert?
Hvis du er det så ta kontakt med tillitsvalgte i forbundet ditt og snakk med den personen.  Hvis du er organisert så kan du ha rett på bistand fra advokat tilknyttet organisasjonen din og det koster ikke noe. Det er i allefall slik i mitt forbund (har blitt hjulpet med fast stilling med hjelp av min organisasjon da jeg var vikar).
Uansett så har organisasjonen folk som vet hvordan du evt går frem og hvilke rettigheter du har.
 
Lykke til [;)]
 
ORIGINAL: ile77

Er du organisert?
Hvis du er det så ta kontakt med tillitsvalgte i forbundet ditt og snakk med den personen.  Hvis du er organisert så kan du ha rett på bistand fra advokat tilknyttet organisasjonen din og det koster ikke noe. Det er i allefall slik i mitt forbund (har blitt hjulpet med fast stilling med hjelp av min organisasjon da jeg var vikar).
Uansett så har organisasjonen folk som vet hvordan du evt går frem og hvilke rettigheter du har.

Lykke til [;)]


Jeg er dessverre ikke organisert.. :(
 
ORIGINAL: Thunderella

Når mannen kommer hjem skal vi snakke litt om det.. 6000,- kroner er mye penger for oss nå før jul, hvertfall med tanke på at jeg antagelig får min siste lønn den 10 desember.

Uansett må jeg jo få dratt til jobben å få snakket med sjefen! Håper hun gir meg noe bogus greier på papiret, så står jeg litt sterkere.
Dessverre er jeg redd de har endret vaktlistene som henger på jobben i dag, og vaktlistene jeg har hjemme vet jeg ikke hvor er.
Klarer jeg ikke finne det så gir jeg rett og slett bare opp..



Ikke gjør det, ha en klagevarsel klart skriftlig når du dukker opp, slik at du leverer den før hun rekker å gi deg noe som helst skriftelig. Skriv og rettskriv den i kveld om nødvendig slik at du har noe på papir hvis du skal på jobb i morgen.
 
Det der var en mildt sagt ulovlig oppsigelse. Kontakt ditt forbund/arbeidstilsynet. 
 
ORIGINAL: arquinne

ORIGINAL: Sicily

Det der var en mildt sagt ulovlig oppsigelse. Kontakt ditt forbund/arbeidstilsynet. 



Det er jo strengt tatt ikke en oppsigelse. Hun får ikke forlenget kontrakten. Dårlig måte å gjøre det på, JA, men er veldig usikker på om det er ulovlig.


Hvorfor har hun bare hatt midertidig ansettelse/tidsbegrenset kontrakt da? Kan godt hende det er ulovlgheter der, ja.
 
ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..

 
Men om du vinner blir vel jobben dømt til å betale dems og dine saksomkostninger..?!
Hjelper kanskje ikke å mye nå før jul,men......
 
ORIGINAL: metherese

Synes du skal ta kontakt med tillitsmann, verneombud eller lignende og finne ut om dette er helt etter rettningslinjene jeg.. Er jaggu ikke sikker, men synes det hørtes ut som en dårlig grunn...[:)]

 
Ja, dette må jo bli sak!
 
ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: arquinne

ORIGINAL: Sicily

Det der var en mildt sagt ulovlig oppsigelse. Kontakt ditt forbund/arbeidstilsynet. 



Det er jo strengt tatt ikke en oppsigelse. Hun får ikke forlenget kontrakten. Dårlig måte å gjøre det på, JA, men er veldig usikker på om det er ulovlig.


Hvorfor har hun bare hatt midertidig ansettelse/tidsbegrenset kontrakt da? Kan godt hende det er ulovlgheter der, ja.
er da fult lov å ha kontralter som går et år av gsangen


Ja, men mange bedrifter misbruker paragrafen om midlertidig ansettelse grovt. Alt det der sjekkes jo før det avgjøres om man evt. har en sak.
 
ORIGINAL: arquinne

Hva jobber du med?

De er i sin fulle rett til å ikke forlenge vikariatet ditt, dersom du ikke har en skriftlig avtale på at du skal få en annen stilling.

Det er slik at alle ledige stillinger skal lyses ut, så du måtte vel uansett ha søkt på vanlig måte?


Nei, de har ikke sin fulle rett.
De har jo da "lurt" meg, for eneste grunnen til at jeg gikk inn i vikariatet var jo fordi jeg visste at jeg skulle få permanent stillingskontrakt 1 desember. En muntlig avtale er faktisk like bindene som en skriftlig, det er bare vanskeligere å bevise..

Og nei, stillingen ble utlyst internt og jeg har/hadde best kvalifikasjoner til å få jobben. Alle stillinger må forresten ikke utlyses..
 
Nå har jeg ikke lset hele tråden, men er det ikke noe om at de heller ikke har lov å ansette en ny i den stillingen som du hadde?? At de ikke har bruk for stillinge er en ting, men har de bruk for den har de ikke lov å gå forbi deg så lenge du har jobbet der lenger enn 6 mnd!?
 
 
Back
Topp