FY FAEN!!!

Thunderella

Gift med forumet
Beklager ufint språk men..

I dag ringte sjefen min meg og vet dere hva?
Jeg mistet jobben!!
Med begrunnelse i at jeg var for ustabil arbeidstaker fordi jeg var så mye borte pga sykt barn!!

Hva faen?

Jeg ble ansatt i et vikariat i påvente av at en permitert ansatt skulle komme med oppsigelsen sin.. Jeg var lovet hans stilling! Han kommer ikke tilbake igjen, så stilligen er jo "min"..
Men siden jeg har vært så mye borte pga sykt barn så valgte de å ikke gi med forlengelse av kontrakten!

Har de virkelig lov å diskriminere meg på den måten??
Altså, stillingen er jo MIN!
De er superfornøyde med meg på jobben, men pga at jeg har en datter som har hatt/har en tøff høst mistet jeg altså stillingen..

Tårene bare triller her, for dette hadde jeg virkelig ikke trodd.. :(
 
For en idiotisk arbeidsplass!

Det hadde jeg klaget på!
 
Synes du skal ta kontakt med tillitsmann, verneombud eller lignende og finne ut om dette er helt etter rettningslinjene jeg.. Er jaggu ikke sikker, men synes det hørtes ut som en dårlig grunn...[:)]
 
Svært urettferdig!!!![:(][:@]
 
Syns du skal ta kontakt med fagforening av et slag, for slik skal man ikke bli behandla på en særiøs arbeidsplass!!
 
Vet om en som fikk mindre timer på grunn av mye sykdom.. De gikk tilbake til det hun opprinnelig hadde på kontrakten..
Så de har vel lov å ikke gi deg jobben..
 
Er du organisert??
 
Hva jobber du med?
 
Å herregud... Dette fortjente du virkelig ikke!!! Jeg blir målløs[:'(][:@]

 
A: En oppsigelse må være skriftlig, ikke muntlig over tlf. Du er også berettiget b.la muntlig/skriftlig advarsel hvis arbeidsgiver er misfornøyd med en situasjon over tid. Du er også berettiget til et møte ang. forlengelse av kontrakt / avklaring før slike avgjørelser tas.

B: Har han forespeilet deg en stilling / lovet deg en stilling muntlig, så er det juridisk bindende.

C: Å benytte det å "unngå å forlenge" en kontrakt er en av de vanligste og feigeste måtene å gi noen "sparken" på uten å "egentlig" ha gjort det. Dvs. tror de fleste, kan du bevise at det er nettopp det han har gjort, helgardert seg slik, og dokumentere at du har gjort en god jobb, at kollegaer er fornøyd med arbeidsinnsatsen din, og hvis du har godkjente sykemeldinger for fraværet så er det en skjerpende faktor i hans disfavør.

Kontakt en advokat eller noen som kan bistå deg, og bygg en dokumentasjon / klagesak / juridisk sak.
 
ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: mamma050308

Beklager å være så kynisk, men de har faktisk lov. Så lenge du ikke har kontrakt på at den jobben er din når det blir en fast stilling har de lov å la være å forlenge vikariatet ditt og å gi deg jobben, selv om du var lovet den.

Trist at det skjer, føler med deg og håper at du finner en annen jobb som du trives i.


Ser den, men å si at hun ikke har mer jobb pga hun har et barn som er mye sykt, det er litt den jeg reagerer på..Er det lov å bruke som grunn?


den reagerer jeg også på.. hun har da sykt-barn dager,og kan da ikke bli straffet for å bruke dem når det sterkt er behov for det!! ARGH!!![:@]
 
ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: mamma050308

Beklager å være så kynisk, men de har faktisk lov. Så lenge du ikke har kontrakt på at den jobben er din når det blir en fast stilling har de lov å la være å forlenge vikariatet ditt og å gi deg jobben, selv om du var lovet den.

Trist at det skjer, føler med deg og håper at du finner en annen jobb som du trives i.


Ser den, men å si at hun ikke har mer jobb pga hun har et barn som er mye sykt, det er litt den jeg reagerer på..
Er det lov å bruke som grunn?


Nei, ikke hvis hun ikke har fått muntlig/skriftlig krav/advarsel tidligere om at en slik situasjon må forbedres. Da er det per. definisjon underliggende hensikt. (f.eks diskriminasjon), hvorpå hensikten fra arbeidsgivers ståsted aldri har vært å gi arbeidstaker mulighet for bedring av situasjonen.
 
ORIGINAL: mamma050308

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: mamma050308

Beklager å være så kynisk, men de har faktisk lov. Så lenge du ikke har kontrakt på at den jobben er din når det blir en fast stilling har de lov å la være å forlenge vikariatet ditt og å gi deg jobben, selv om du var lovet den.

Trist at det skjer, føler med deg og håper at du finner en annen jobb som du trives i.


Ser den, men å si at hun ikke har mer jobb pga hun har et barn som er mye sykt, det er litt den jeg reagerer på..
Er det lov å bruke som grunn?


Så lenge det kun er vikariat trengs ikke grunn oppgis for at ikke vikariatet blir forlenget. At hun har et mye sykt barn kan brukes mot en ja. Helt feil i mine ører også, jeg har full medfølelse for henne, men slik er det. Arbeidsgiver vil ha en som er på jobb og ikke hjemme med sykt barn.

Har ei på jobben i samme situasjon som TS, så vet hvor sårt det er for den det gjelder.


Å unnlate å advare om et problem, noe som da viser underliggende hensikt for så da å unngå å forlenge kontrakt på bakgrunn av nettopp det problemet man aldri advarte om - er ikke lov enten man er vikar eller ikke. Det er per definisjon undeliggende hensikt, hvor arbeidsgiver har hatt all mulighet til å innsette krav/skriftlige advarsler om at situasjonen må bedres. Har ikke slike advarsler blitt ytret kan arbeidsgiver tas på det.

Det er faktisk lover, regler og forpliktelser en arbeidsgiver har ovenfor vikariatstillinger også. Det virker nesten som om hele Norge tror på myter om at en arbeidsgiver stort sett gjøre som man vil ved vikariat.
 
Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..
 
ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: mamma050308

Beklager å være så kynisk, men de har faktisk lov. Så lenge du ikke har kontrakt på at den jobben er din når det blir en fast stilling har de lov å la være å forlenge vikariatet ditt og å gi deg jobben, selv om du var lovet den.

Trist at det skjer, føler med deg og håper at du finner en annen jobb som du trives i.


Ser den, men å si at hun ikke har mer jobb pga hun har et barn som er mye sykt, det er litt den jeg reagerer på..
Er det lov å bruke som grunn?


Nei, ikke hvis hun ikke har fått muntlig/skriftlig krav/advarsel tidligere om at en slik situasjon må forbedres. Da er det per. definisjon underliggende hensikt. (f.eks diskriminasjon), hvorpå hensikten fra arbeidsgivers ståsted aldri har vært å gi arbeidstaker mulighet for bedring av situasjonen.


Sykdom er en legitim fraværsgrunn som arbeidsgiver ikke lovlig kan stille krav om utbedring til. I mitt tilfelle vet jeg at de er fornøyd med jobben jeg gjorde på arbeidsplassen, det er sykefraværet i seg selv som er et problem.
 
ORIGINAL: Thunderella

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: mamma050308

Beklager å være så kynisk, men de har faktisk lov. Så lenge du ikke har kontrakt på at den jobben er din når det blir en fast stilling har de lov å la være å forlenge vikariatet ditt og å gi deg jobben, selv om du var lovet den.

Trist at det skjer, føler med deg og håper at du finner en annen jobb som du trives i.

 
men hvis du har en samboer, deler dere ikke på å være hjemme med sykt barn?

Ser den, men å si at hun ikke har mer jobb pga hun har et barn som er mye sykt, det er litt den jeg reagerer på..
Er det lov å bruke som grunn?


Nei, ikke hvis hun ikke har fått muntlig/skriftlig krav/advarsel tidligere om at en slik situasjon må forbedres. Da er det per. definisjon underliggende hensikt. (f.eks diskriminasjon), hvorpå hensikten fra arbeidsgivers ståsted aldri har vært å gi arbeidstaker mulighet for bedring av situasjonen.


Sykdom er en legitim fraværsgrunn som arbeidsgiver ikke lovlig kan stille krav om utbedring til. I mitt tilfelle vet jeg at de er fornøyd med jobben jeg gjorde på arbeidsplassen, det er sykefraværet i seg selv som er et problem.
 
Er du alene mamma?
Her deler vi på å være hjemme med David når han er syk...
 
ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..


Hvor bor du??
Kan sende på pm om du heller vil..
Jeg har brukt en advokat som er veldig behjelpelig med henhold til fri rettshjelp nemlig..
 Kan forklare nærmere om det er ønskelig.
Jeg bor i Bergen..[:)]
 
ORIGINAL: Thunderella

Nå har jeg nettopp snakket med Arbeidsrett Advokaten, og nei.. De har ikke lov å begrunne noe som helst med fravær knyttet til sykdom. Hverken egen eller barns..

At jeg var muntlig lovet en stilling er like juridisk bindende som om vi hadde hatt det svart på hvitt. Men dessverre er det ikke like lett å bevise, da slike saker ofte ender i ord mot ord..

I mitt tilfelle valgte de å si rett ut at jeg ikke fikk fortsette pga sykt barn, og at mitt fravær gjorde arbeidsdagene til min sjef lenger. Javel, men dette er en risiko alle arbeidsgivere løper!

Jeg er satt opp på timelistene så langt timelistene rekker, altså lenge etter at mitt vikariat utløp. I flere skriftlige saker på arbeidsplassen står jeg oppført og nevnt, selv i saker som skal skje/ligger langt utenfor tidrommet for vikariatet. Dette kan "bevise" at jeg var lovet en stilling etter vikariatets utløp, om de da bestemmer seg for å kjøre ord mot ord vil jeg stille sterkere med tanke på at jeg har "bevis"..

Men: Fri rettshjelp dekker ikke dette, og det koster meg 6000,- og gå videre med dette. Jeg vet ærlig talt ikke om det er verdt det eller ikke, da 6000,- er mye penger for en arbeidsledig smpbarnsmor rett før jul..


Gå videre med det. Det er verdt det uansett utfall det å ikke la seg tråkke på. Les postene jeg skrev ovenfor, det er mer de har gjort som ikke er lov ut i fra det jeg vet. Du må gjøre en av to ting: Enten varsle juridisk sak. Eller varsle kompensajonskrav med juridisk sak om eneste alternative løsning.

Det ene kan sørge for at du får jobbe der videre (muligens noe du ikke vil etter dette), det andre kan sørge for at du for kompensasjon i lønn 100% via arbeidsgiver i stedet for NAV (eller sluttpakke, f.eks 6-12 mnd. lønn) til du finner deg annen jobb. Vanlig å kreve at du ikke er møtepliktig i oppsigelsesperioden, og samtidig får utbetalt lønn for f.eks 6 mnd + feriepenger.
 
Uff, jeg skjønner det er leit..[&:]
Sender deg en klem!
 
Er du organisert da? Du har rett på hjelp fra forbundet om du er det.. og da koster det ingenting, de blir med deg på møter osv.
 
Skjønner 6000 er mye... men tror du ikka t du kanskje vil angre om du ikke tar opp kampen..?
Ser du for deg at du vil trives med å jobbe der ETTER alt dette er over?
Hvis ikke ( og det er jo forståelig ) så er det jo ingen grunn til å ta opp kampen. Men hvis du vet du vil trives videre og har lyst til å være der så syns jeg du skal kjøre på[:)]
 
ORIGINAL: Lizzy_

Er du alene mamma?
Her deler vi på å være hjemme med David når han er syk...


Vi har vært hjemme annenhver gang!
Men nå den siste uka måtte jeg være hjemme.. Jeg har ikke fri i jula/nyttår, og bhg er stengt. Derfor må mannen være hjemme og pga dette har han SYKT mye han må gjøre på jobben..
 
Back
Topp