Fullpumping og såre brystvorter

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Grunnet en veldig prematur frøken kommer jeg nå de kommende ukene til å fullpumpe så fremt det går fint. Ønsker jo så klart til slutt å få ammet henne, så pumping disse ukene/månedene fremover blir jo viktige for å få det til. Får bare foreløpig ut rundt 20 ml totalt hver økt, men øker heldigvis dag for dag.

Men så er det disse brystvortene. Syns de rimelig fort etter hver økt med pumping blir såre/ømme. Er dette normalt? Og hva kan jeg eventuelt gjøre annerledes for å hjelpe? Gjør ikke vondt når jeg pumper (elektrisk madela), og slik jeg forstår det har jeg riktig størrelse på skjoldet også.

Tenkte be om samtale med ammehjelp om de har det her på Ullevål bare for å få fagkyndig til å se på, men de er jo ikke tilgjengelig før tidligst mandagen.
 
Jeg har ingen erfaring med fullpumping, men mye erfaring med amming. Tenker sånn umiddelbart at fullpumping kan være vel så heftig for "uherdede" brystvorter som amming er i starten, og at ømhet ikke er helt til å unngå, særlig om du har riktig størrelse på skjoldet. Så lenge du ikke får sår og sprekker, tror jeg det vil bli gradvis bedre etterhvert som brystvortene blir vant til en helt annen behandling enn de har vært utsatt for til nå. Salver og evt melkeoppsamlere kan bidra til økt komfort mellom pumpingene da.
 
Jeg har ingen erfaring med fullpumping, men mye erfaring med amming. Tenker sånn umiddelbart at fullpumping kan være vel så heftig for "uherdede" brystvorter som amming er i starten, og at ømhet ikke er helt til å unngå, særlig om du har riktig størrelse på skjoldet. Så lenge du ikke får sår og sprekker, tror jeg det vil bli gradvis bedre etterhvert som brystvortene blir vant til en helt annen behandling enn de har vært utsatt for til nå. Salver og evt melkeoppsamlere kan bidra til økt komfort mellom pumpingene da.

Så det høres veldig normalt ut slik jeg har det nå? Ingen sprekker eller sår heldigvis. Det er jo dét og brystbetennelse jeg er redd for. Men da bare ser jeg det an frem til praten med ammehjelpen jeg :)

Takk for svar ❤️
 
Så det høres veldig normalt ut slik jeg har det nå? Ingen sprekker eller sår heldigvis. Det er jo dét og brystbetennelse jeg er redd for. Men da bare ser jeg det an frem til praten med ammehjelpen jeg :)

Takk for svar ❤️

Det høres i hvert fall ut som nøyaktig det samme som å komme i gang med amming. Tøffe tak for brystvorter som vanligvis ikke blir behandlet slik. :knegg: Så lenge det ikke er sprekker eller sår, men bare ømhet, tror jeg ikke det er noen fare. Selvfølgelig alltid lurt med tips og triks fra profesjonelle uansett.

Gratulerer med lilleprinsessa forresten, har sneket i tråden din mange ganger. :Heartred
 
Jeg pumpet mye hver dag i 5 uker, fra 3 dager etter fødsel, og ble ikke sår av det. Jeg ble sår av ammingen de første dagene. Men det er sikkert individuelt.

Ja, kanskje det. Nå er jo hele kroppen sår her etter keisersnittet også :p
 
Jeg ble sår da jeg fullpumpet ja, og det etter å ha fullammet i 5 uker uten å merke noe.

Syns deg hjalp å variere litt mellom pumping og håndmelking, så jeg fikk litt pause. Prøvde også forskjellige str, og syntes det hjalp litt å gå en str opp selv om "standard" str mulig var riktig. Følte mer jeg var litt midt imellom.

Også fikk jeg god nytte av den purelan tuben jeg kjøpte før eldste kom og aldri brukte under amming :)
 
Jeg full-pumpet i begynnelsen da hun var for svak til å spise.

Fikk ikke vondt av pumpen, men brystvortene mistrivdes for å si det sånn. Brukte også elektrisk Medela.

Det som hjalp litt var å smøre godt på med Purelan brystvortesalve før og etter pumping (den skal være ufarlig og smaksfri) + kjøpte en størrelse større skjold. De store skjoldene gjorde underverker, slik at brystvortene mine ikke ble like steinharde som de gjorde i starten.

Lykke til!
 
Back
Topp