Fullammer og flaske.

Litt anonym :)

Blir kjent med forumet
Jeg har en sønn på 5 uker som jeg fullammer. Han bruker smokk og takler dette fint iforhold til sugeteknikk.

Hvordan er dette med flaske? Jeg har så lyst til at far kan gi litt mat en gang i ny og ne.
Har pumpet litt som er fryst ned.

Hvordan er deres erfaringer med og gi flaske noen få ganger i uken? Vil han bli forvirret? Vil ikke ødelegge ammingen.
 
Vi har gitt flaske av og til til vår gutt på 12 uker. Har gått helt fint det. Han bruker omtrent samme sugeteknikk på flaska har jeg sett
 
Ok. Godt og høre. Redd det skal være lettere og ta flaske og at han ikke tar brystet så lett etterpå :) men da må vi nok prøve en dag.
 
Ok. Godt og høre. Redd det skal være lettere og ta flaske og at han ikke tar brystet så lett etterpå :) men da må vi nok prøve en dag.
Gjør det ;) Her var det i hvertfall suksess! Det eneste problemet er å få tid og nok melk til å få fylt opp den flaska :p
 
Hvor mye er ca et måltid? 150 ml? Jeg har pumpet et bryst annenhver dag. Fikk da ut 120 ml på begge. Brukte ca 15 min. Han ligger til brystet ca 15 min før han er mett. Og hvis han får ut mer enn pumpeb klarer. Syntes det hørtes mye ut men :)
 
Hvor mye er ca et måltid? 150 ml? Jeg har pumpet et bryst annenhver dag. Fikk da ut 120 ml på begge. Brukte ca 15 min. Han ligger til brystet ca 15 min før han er mett. Og hvis han får ut mer enn pumpeb klarer. Syntes det hørtes mye ut men :)
Jeg pumper som regel ut ca 80 ml pr. Bryst. Når jeg ammer får han som regel bare fra det ene brystet, så da er vel 80 ml ett måltid hos meg i hvertfall :p
 
Jeg ammer og gir mme på flaske i tillegg. Går helt fint, og de gangene han ikke vil ta bryst så bare pumper jeg ut og gir på flaske. Men tror barnet blir vant til begge deler, dessuten finnes det jo flasker som etterligner brystet :)
 
Da ville jeg kjøpt flasker som etterligner brystet, feks medela. Der de må jobbe for maten som med brystet.

Man vet aldri om babyen blir sugeforvirret eller ikke.
Og han er enda så liten at det fort kan skje.

Eller, det er i grunnen ikke sugeteknikken som er forvirrende, det er det at med brystet så må barnet jobbe for føden, med flaska kommer det uten særlig innsats. Mange barn foretrekker da flaska.

Så hvis du vil amme så ville jeg ikke gjort det.
 
Jeg pumper som regel ut ca 80 ml pr. Bryst. Når jeg ammer får han som regel bare fra det ene brystet, så da er vel 80 ml ett måltid hos meg i hvertfall :p
Han får garantert ut mye mer enn 80 ml pr bryst ;-)

Pumpe er nr tre med tanke på å få ut melk, barnet på en suveren 1.plass ;-)

Jeg kunne feks pumpe ut 80 ml pr bryst, og hvis jeg da fortsatte å håndmelke kunne det fint komme 20 ml til. Og barnet får enda mer ut enn håndmelking også, så du har mer melk enn du tror ;-)
 
Ok. Godt og høre. Redd det skal være lettere og ta flaske og at han ikke tar brystet så lett etterpå :) men da må vi nok prøve en dag.
Det skjedde med min første, så jeg har ikke turt å gi flaske enda. Er 2,5 mnd nå...
 
For meg var det ikke et alternativ å ikke gi flaske ved siden av ammingen innimellom. Tanken på å skulle være "låst" sammen med babyen døgnet rundt i 6 mnd var for meg helt uutholdelig (og jeg er sikker på at det ville gjort meg til en mye dårligere mor). At babyen tok flaske ga meg muligheten til litt alenetid, samtidig som hun ble knyttet til pappaen sin. Han syntes dessuten det var fint å se at han uten problemer mestret å ta seg av babyen alene :) Vi ga ikke flaske så ofte, i snitt kanskje et par ganger i uken fra 3 ukers alder. Kommer til å gjøre nøyaktig det samme nå med nr 2. Fikk beskjed av helsesøsteren at så lenge vi ikke ga flaske mange ganger etter hverandre uten å amme mellom i starten, var det veldig lite sannsynlig at babyen ville foretrekke flasken.

Kjenner mange som har slitt med å få babyene til å ta flaske fordi de var redde for å prøve i starten og ikke ga flaske jevnlig. Da ville babyene kun ha puppen.
 
Vi har gitt flaske fra dagen vi kom hjem fra sykehuset. Ikke vært noe problem å bytte mellom flaske og pupp :)
 
Back
Topp