Full kasko.. eller delkasko?

Hvis du er avhengig av bilen, og ikke har råd til å punge ut på dagen for å kjøpe ny, tilsvarende bil, så velger du full kasko.
 
ORIGINAL: Fridasinmamma

Dette svarte selgeren meg nå.. når jeg sendte han en meldig og fortalte om min usikkerhet vedr full og delkasko..

Hva tenker dere når han svarer dette?

Ja, jeg skjønner at du er usikker, men for å si litt om mattematikken bak så kan du vurdere ut i fra det.

Om du skulle ha full kasko og ha en ulykke så ville du fallt fra 70% bonus til 40% bonus. Premiedifferansen for deg for å ta igjen det den tapte bonusen vil være på ca 10.000,- + egenandelen på 4000,-. i tilegg til dette differansen (ca. 2580,- pr år) som du betaler for full kasko isteden for delkasko.
Du må også tenke at det ikke er alle ulykker der det er økonomisk lønnsomt å bruke kasko forsikringen din. Men ja, det er riktig som det sies.... Om du totalvraker bilen din og det er din skyld får du ikke noe igjen annet enn vrakpanten.

Jeg tror han er ærlig.
Som jeg skrev lenger oppe, så kræsja jeg for en stund siden. Jeg trodde det ble min feil, men pga veiens bredde og siktforhold på stedet (og at motparten antakeligvis ikke holdt siden sin..) så ble det avgjort i dag faktisk, at det ble skylddeling.
Vi hadde fullkasko, og 70% bonus.
Vi har to biler, så når vi kjøper ny bil skal vi bare flytte bonusen så vi får 70% på den nye igjen og lav på den gamle.
(ikke at det spiller noen rolle for deg, men et tips til andre... forsikringsselskapene opplyser ikke om denne muligheten for å flytte bonus..)
Vi kjørte på verkstedet som forsikringa sa vi skulle bruke, og fikk en takst på skaden.
Da vi var der, sier han at siden vi har leiebilavtale kunne vi bare ta leiebil med oss, og han kunne fikse vår bil med en gang.
Han ringte selskapet for å sjekke hvordan det ble i forholdt til bonustap og sånn, og vår totale utgift fra i dag til vi er oppe på 70% bonus igjen, blir rett over 8000 (økt premie) + egenandelen som i utgangspunktet var på 8000.
Skadene på vår bil beløp seg til mye mer enn disse 16000, så for oss er det bare en fordel å få reparert bilen, da vi ikke har økonomi til å kjøpe oss en ny bil NÅ, og ikke har vi mulighet til å klare oss så lenge uten 2 biler. Dessuten ville vi solgt bilen for en slikk og en ingenting om vi ikke reparerte den. Nå har vi faktisk mulighet til å få inn endel når vi selger den.

Forøvrig ang egenandel, så har vi gjensidige, og gubben mener bestemt at det kun er hos dem man får egenandelsfordel av å ha medlemsskap i naf. Da reduseres nemlig egenandelen med 50% så vi kom ned på 4000.
Dette betalte vi da vi hentet ut bilen. Siden det ble skylddeling, trodde vi at vi skulle få tilbakeført 2000. Men neida. De tok utgangspunkt i 8000, delte dette på 2, og så trakk de fra de 4000 vi fikk i rabatt. Så vi fikk igjen 4000 i dag. [:D]

Iallefall, er du avhengig av bilen din, har du ikke råd til å kjøpe deg en ny bil om det skulle skje noe - så invester de ekstra pengene i fullkasko. [:)]
 
Ja, jeg er jo veldig avhengig av bilen min.. bruker den hver dag til jobb osv..

Men ble litt skremt av det regnestykke der jeg da.. om jeg kræsjer.. og min skyld.. så taper jeg bonus fra 70 til 40.. pluss mye annet jeg ikke skjønte.. hehe

og når en selger.. som faktisk skal selge meg en forsikring.. ikke anbefaler meg full kasko.. så blir jeg jo usikker..

Men samtidig så er det jo logisk som dere sier andre veien også.. at jeg stiller jo kanskje sterkere i en kollisjon om det er min feil.. men samtidig så synes jeg det høres ut som om han selgeren motsier dette...

Jeg blir ikke klok[8D][:)]
 
Har en BMW 97-modell, vet ikke helt hva den står i pris, 40-50 000 kanskje.. Har delkasko!
 
Back
Topp