Fryse babymat?

2barnsmammæ

Forelsket i forumet
Går det an å fryse ferdig babymat? Mini her spiser bare noen skjeer middagsmat,så mye blir kastet. Er ikke gjerrig,men synes bare det er så unødvendig å kaste så mye mat. Går det an å fryse det i mindre posjoner?
 
Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å fryse det. Jeg tar ut det jeg antar han vil spise og setter resten inn i kjøleskapet, åpnet holder glasset seg i 2 døgn (avhengig av innhold), så vi har ett glass til tre påfølgende middager nå. Men jeg tenker å prøve å lage opp litt selv, da kan jeg fryse i egnet porsjoner og ha mulighet til å variere litt mer :)
 
Her lager jeg selv og fryser ned. Billigere og bedre enn glass! :)
Men tror det går fint å fryse glassmaten vist du ønsker det. Men den holder jo fint i kjøleskapet også i noen dager vist man skrur godt på lokket ;)
 
holder jo seg i 2 døgn i kjøleskap :) Og blir jo fort mer spising, her spiser han som regel et glass hver dag :p
 
Ellas sier på sine hjemmesider at de ikke anbefaler å fryse posene som inneholder kjøtt/fisk, men vil tro det går greit å fryse glass. Jeg ville i så fall ha porsjonert i mindre, tette beholdere og fryst med en gang glasset er åpent. Dvs ikke server med skje rett fra glasset og frys/spar resten, for da kommer det spytt og bakterier i glasset som forringer kvaliteten.
Jeg lager gjerne grønnsaksmos i en stor batch en gang i uken og fryser, det er billig og så får du passelig små porsjoner :)
 
Ellas sier på sine hjemmesider at de ikke anbefaler å fryse posene som inneholder kjøtt/fisk, men vil tro det går greit å fryse glass. Jeg ville i så fall ha porsjonert i mindre, tette beholdere og fryst med en gang glasset er åpent. Dvs ikke server med skje rett fra glasset og frys/spar resten, for da kommer det spytt og bakterier i glasset som forringer kvaliteten.
Jeg lager gjerne grønnsaksmos i en stor batch en gang i uken og fryser, det er billig og så får du passelig små porsjoner :)
Jeg har laget grønnsaksmoser og fryst ned ;) Men har også kjøpt noen glass for å variere. Jeg tenkte å fryse ned med en gang jeg åpner glasset ja. Jeg tenkte det kunne være greit å fryse ned spesielt hvis hun ikke liker det,så kan vi prøve igjen senere uten å kjøpe ny hele tiden.
 
Jeg har laget grønnsaksmoser og fryst ned ;) Men har også kjøpt noen glass for å variere. Jeg tenkte å fryse ned med en gang jeg åpner glasset ja. Jeg tenkte det kunne være greit å fryse ned spesielt hvis hun ikke liker det,så kan vi prøve igjen senere uten å kjøpe ny hele tiden.
Enig. Jeg prøvde en middagsrett fra Ellas for et par uker siden og den falt IKKE i smak kan du si. Endte opp med å prøve på nytt dagen etter siden det stod at de ikke anbefalte å fryse posene, men det var bare grimaser og han spyttet ut alt. Fint å variere litt ja og det er ikke alltid man har tid til å lage selv eller har rukket å få tint noe fra frysa, så greit å ha et par glass/poser på lur ;)
 
Til dere som vil lage barnematen selv så kan jeg anbefale boken "Lettlaget barnemat" skrevet av Margit Vea.

Der finner man oppskrifter fra barnet er 6 mnd til 3 år. Det står hva de skal ha når, hvordan man lager maten osv.
Der står det feks litt om hvor lang holdbarhet maten har i fryseren:
Lam- og storfekjøtt: kokt, 4 mnd
Svinekjøtt: kokt, 1 mnd
Høns- og kyllingkjøtt: kokt, 3 mnd
Fisk: kokt, 2 mnd
Grønnsakspureer: kokt 1-2 mnd
Fruktpureer: 1 år

ImageUploadedByBV Forum1428419559.944844.jpg
 
Jeg har fryst ned deler av Middagsglass mange ganger. Tenker at så lenge innholdet er nyåpnet og "ubesudlet" er det ingen grunn til at det ikke skal gå an. Passer på å bruke det innen et par ukerSnuppa mi spiser ca 1/3 glass nå, og for at hun skal slippe samme middag tre dager på rad synes jeg det er greit å gjøre det sånn :) Har laget hjemmelaget grønnsaks- og Kyllingmos, men det ble så seigt på konsistens og var ikke populært :-(
 
Til dere som vil lage barnematen selv så kan jeg anbefale boken "Lettlaget barnemat" skrevet av Margit Vea.

Der finner man oppskrifter fra barnet er 6 mnd til 3 år. Det står hva de skal ha når, hvordan man lager maten osv.
Der står det feks litt om hvor lang holdbarhet maten har i fryseren:
Lam- og storfekjøtt: kokt, 4 mnd
Svinekjøtt: kokt, 1 mnd
Høns- og kyllingkjøtt: kokt, 3 mnd
Fisk: kokt, 2 mnd
Grønnsakspureer: kokt 1-2 mnd
Fruktpureer: 1 år

Vis vedlegget 111304
Takk for tipset!!! :) Den må jeg ha!
Jeg lager mye mat selv. Gjort det til alle tre. Men hender jeg går litt tom for ideer, da er jo denne boka super!!
 
Takk for tipset!!! :) Den må jeg ha!
Jeg lager mye mat selv. Gjort det til alle tre. Men hender jeg går litt tom for ideer, da er jo denne boka super!!

Vi er hvertfall veldig fornøyde! :D Fikk den i gave fra to venninner som også har brukt den mye! :D Er masse spennende inni den. :)
 
Til dere som vil lage barnematen selv så kan jeg anbefale boken "Lettlaget barnemat" skrevet av Margit Vea.

Der finner man oppskrifter fra barnet er 6 mnd til 3 år. Det står hva de skal ha når, hvordan man lager maten osv.
Der står det feks litt om hvor lang holdbarhet maten har i fryseren:
Lam- og storfekjøtt: kokt, 4 mnd
Svinekjøtt: kokt, 1 mnd
Høns- og kyllingkjøtt: kokt, 3 mnd
Fisk: kokt, 2 mnd
Grønnsakspureer: kokt 1-2 mnd
Fruktpureer: 1 år

Vis vedlegget 111304

Jeg har Mat for barn av Margit Vea. Veldig grei bok og lett forklart :)

Jeg hadde heller åpnet glasset og gitt to porsjoner med middag den dagen :) Gi en porsjon, vente to timer og gi en porsjon til :) Hoppet over en melk/amming og heller gitt middag to ganger på rad.
 
Back
Topp