Frp foreslår å fjerne barnetrygden for par som tilsammen tjener over kr 925.000,-

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Frp foreslår å fjerne barnetrygden for par som tilsammen tjener over kr 925.000,-.
https://www.nrk.no/norge/frp-foreslar-a-fjerne-barnetrygd-for-mange-1.13308967

Hva mener dere om det?

Jeg personlig mener det er litt lite gjennomtenkt.
Man vet der bor flere høytlønnede familier nær, eller i storbyene hvor boligprisene også er mye høyere, enn ute på bygda.
Av den grunn så har ikke de med høy inntekt nødvendigvis bedre råd enn de med lavere inntekt.

Dersom man skal innføre et slik skille mener jeg man
1. Må se på inntekten etter fradrag er trukket fra da det vil veie opp for høyere boutgifter siden renteutgifter gir fradrag.
2. Må har en delvis nedtrapping av barnetrygden, ikke en enten eller. Dersom man har en enten eller situasjon kan for eksempel en familie med 3 barn komme i situasjonen det fagforeningen sloss for at de skal få kr 500,- mer å rutte med i måneden ende opp med at de i tillegg mister barnetrygden på grunn av et lønnsoppgjør og dermed heller tape kr 2.410,-.
3. Grensen må ikke være flat, men justeres årlig i henhold til lønnsveksten i forhold til prisveksten

Barnetrygden ble også i sin tid innført for å jevne ut forskjellene mellom de med og de uten barn og hadde i utgangspunktet ikke noe med inntekt å gjøre
 
Frp foreslår å fjerne barnetrygden for par som tilsammen tjener over kr 925.000,-.
https://www.nrk.no/norge/frp-foreslar-a-fjerne-barnetrygd-for-mange-1.13308967

Hva mener dere om det?

Jeg personlig mener det er litt lite gjennomtenkt.
Man vet der bor flere høytlønnede familier nær, eller i storbyene hvor boligprisene også er mye høyere, enn ute på bygda.
Av den grunn så har ikke de med høy inntekt nødvendigvis bedre råd enn de med lavere inntekt.

Dersom man skal innføre et slik skille mener jeg man
1. Må se på inntekten etter fradrag er trukket fra da det vil veie opp for høyere boutgifter siden renteutgifter gir fradrag.
2. Må har en delvis nedtrapping av barnetrygden, ikke en enten eller. Dersom man har en enten eller situasjon kan for eksempel en familie med 3 barn komme i situasjonen det fagforeningen sloss for at de skal få kr 500,- mer å rutte med i måneden ende opp med at de i tillegg mister barnetrygden på grunn av et lønnsoppgjør og dermed heller tape kr 2.410,-.
3. Grensen må ikke være flat, men justeres årlig i henhold til lønnsveksten i forhold til prisveksten

Barnetrygden ble også i sin tid innført for å jevne ut forskjellene mellom de med og de uten barn og hadde i utgangspunktet ikke noe med inntekt å gjøre
Helt enig med deg :)
 
Frp foreslår å fjerne barnetrygden for par som tilsammen tjener over kr 925.000,-.
https://www.nrk.no/norge/frp-foreslar-a-fjerne-barnetrygd-for-mange-1.13308967

Hva mener dere om det?

Jeg personlig mener det er litt lite gjennomtenkt.
Man vet der bor flere høytlønnede familier nær, eller i storbyene hvor boligprisene også er mye høyere, enn ute på bygda.
Av den grunn så har ikke de med høy inntekt nødvendigvis bedre råd enn de med lavere inntekt.

Dersom man skal innføre et slik skille mener jeg man
1. Må se på inntekten etter fradrag er trukket fra da det vil veie opp for høyere boutgifter siden renteutgifter gir fradrag.
2. Må har en delvis nedtrapping av barnetrygden, ikke en enten eller. Dersom man har en enten eller situasjon kan for eksempel en familie med 3 barn komme i situasjonen det fagforeningen sloss for at de skal få kr 500,- mer å rutte med i måneden ende opp med at de i tillegg mister barnetrygden på grunn av et lønnsoppgjør og dermed heller tape kr 2.410,-.
3. Grensen må ikke være flat, men justeres årlig i henhold til lønnsveksten i forhold til prisveksten

Barnetrygden ble også i sin tid innført for å jevne ut forskjellene mellom de med og de uten barn og hadde i utgangspunktet ikke noe med inntekt å gjøre

Syns det høres ut som en fin ide :) at noen velger sted med høy boligpris skal jo ikke være statens "problem" :) syns det blir litt høl i hue om 2 familier, med samme inntekt skal bli behandlet forskjellig fordi en av familiene har vært "smart" og får mer bolig for pengene på en annen kant av landet :)
 
Syns det høres ut som en fin ide :) at noen velger sted med høy boligpris skal jo ikke være statens "problem" :) syns det blir litt høl i hue om 2 familier, med samme inntekt skal bli behandlet forskjellig fordi en av familiene har vært "smart" og får mer bolig for pengene på en annen kant av landet :)
Problemet er at de fleste jobbene med høy lønn er i områder med høye boligpriser, det henger litt sammen.
Prisen du får et stort hus for ett sted får man bare en liten leilighet med 1-2 soverom et annet.
En samlet inntekt på kr 925.000,- (som er der de ønsker å legge grensen) er ikke høyt dersom man må ut med 5 mill. for å få plass til barna..
 
Problemet er at de fleste jobbene med høy lønn er i områder med høye boligpriser, det henger litt sammen.
Prisen du får et stort hus for ett sted får man bare en liten leilighet med 1-2 soverom et annet.
En samlet inntekt på kr 925.000,- (som er der de ønsker å legge grensen) er ikke høyt dersom man må ut med 5 mill. for å få plass til barna..

Vi bor ca 35-40min fra oslo, kan fint jobbe i oslo om vi vil med den avstanden, vi har gode kollektivtilbud også :) men vi jobber i nærheten, vi har ca 1mill samlet i inntekt og har betalt 3mill for huset våres, man trenger ikke dra til oslo for å få jobb, man trenger heller ikke bo i byen for å jobbe der ;) så poenget mitt er at om man selv velger å bo dyrt, så må man betale prisen for det, ikke regne med at staten skal ta hensyn til valgene man tar. En med 1mill i lønn skal ikke stille likt som en med halvparten bare fordi de har tatt andre valg ;)
 
Problemet er at de fleste jobbene med høy lønn er i områder med høye boligpriser, det henger litt sammen.
Prisen du får et stort hus for ett sted får man bare en liten leilighet med 1-2 soverom et annet.
En samlet inntekt på kr 925.000,- (som er der de ønsker å legge grensen) er ikke høyt dersom man må ut med 5 mill. for å få plass til barna..

Njææ.. jeg bor skikkelig på bygda, og folk tjener godt her. At noen velger å bosette seg dyrere steder enn meg er ikke min skyld.
 
Tenker at om man har litt høy inntekt og er så avhengig av de få kronene, så burde man kanskje se over sitt eget forbruk. Så klart er det dyrere å bo enkelte steder, men de aller fleste med den inntekten klarer vel å forminske forbruket sitt, om de føler det er et så stort tap. Mange setter det bare av til sparing, hvorfor skal staten stå for sparekontoen til noen barn, når andre er avhengig av de ekstra pengene for å få kjøpt mat/klær/utstyr?
 
Jeg synes det er dumt å skulle fjerne en av få goder som ikke blir behovsprøvd her i Norge. Alt skal behovsprøves ihjel, pengene går til slutt til behovsprøving og ikke til dem som faktisk har bruk for pengene fordi det ikke er noe igjen etter behovsprøving. Og skal man måtte søke om det på nytt om man går ned i lønn? Hvis man ligger akkurat på grensa, må man søke fra mnd til mnd når man kanskje tjener det og kanskje ikke?
 
Jeg har lenge ment at barnetrygden burde behovsprøves. For når en familie har råd til å spare den i sin helhet hver mnd, er den ikke et behov. Det er da ikke statens ansvar å spare opp en full konto til landets 18-åringer. Når det gjelder boligpris syns jeg ærlig talt markedet burde reguleres litt, spesielt når det gjelder utleie. Tror ærlig talt det kan være et bedre tiltak for å jevne ut sosioøkonomiske forskjeller i samfunnet, når enkelte aldri vil ha råd til å kjøpe en bolig, mens utleieprisene er sykt drøye så mange steder...
 
Så viss noen har utdannet seg bedre enn andre og gjern har høyere studielån osv, så skal ikke de få det samme som alle andre?
Alltid syting fra de som har jobber med dårligere betaling!
Vi tjener over denne summen vi. Begge har fagbrev og ikke lang utdannelse.
Men er jo helt idiotisk at det ikke skal være likt for alle!
Nei, dette er et forslag jeg ikke støtter!
Skal alltid straffes for å jobbe og stå på i dette landet.
 
Jeg har lenge ment at barnetrygden burde behovsprøves. For når en familie har råd til å spare den i sin helhet hver mnd, er den ikke et behov. Det er da ikke statens ansvar å spare opp en full konto til landets 18-åringer. Når det gjelder boligpris syns jeg ærlig talt markedet burde reguleres litt, spesielt når det gjelder utleie. Tror ærlig talt det kan være et bedre tiltak for å jevne ut sosioøkonomiske forskjeller i samfunnet, når enkelte aldri vil ha råd til å kjøpe en bolig, mens utleieprisene er sykt drøye så mange steder...
Enig i at for mange er den ikke et behov. Hos oss f.eks blir det spart 1000,- i måneden. Dette hadde blitt spart uansett. Men synes ikke det er rett at noen skal ha og noen ikke.
Hvilken jobb folk har valgt skal ikke avgjøre hva en får synes jeg.
 
Enig i at for mange er den ikke et behov. Hos oss f.eks blir det spart 1000,- i måneden. Dette hadde blitt spart uansett. Men synes ikke det er rett at noen skal ha og noen ikke.
Hvilken jobb folk har valgt skal ikke avgjøre hva en får synes jeg.

Nåja, sånn er det jo. :) Velferdssamfunnet betaler mer til de som trenger det. Noen trenger mer i perioder av livet, mens andre av ulike årsaker trenger i større grad eller lengre grad enn andre. Jeg syns det er unødvendig å gi masse penger til folk som ikke trenger det, bare fordi det er "urettferdig". Og forskjellen kan handle om så langt mer enn valg man har tatt.

a9cc05dd2aa534d465efbf99d164289b.jpg
 
Nåja, sånn er det jo. :) Velferdssamfunnet betaler mer til de som trenger det. Noen trenger mer i perioder av livet, mens andre av ulike årsaker trenger i større grad eller lengre grad enn andre. Jeg syns det er unødvendig å gi masse penger til folk som ikke trenger det, bare fordi det er "urettferdig". Og forskjellen kan handle om så langt mer enn valg man har tatt.

a9cc05dd2aa534d465efbf99d164289b.jpg
Dette kan jo ha med at noen jobber og står på mens andre ikke gidder. Sier ikke at det gjelder alle. Nå er jo dette beløpet som er nå et fillebeløp uansett men..
De som da jobber og står på skal ikke "straffes" for det. Viss du henger med meg nå?
 
Dette kan jo ha med at noen jobber og står på mens andre ikke gidder. Sier ikke at det gjelder alle. Nå er jo dette beløpet som er nå et fillebeløp uansett men..
De som da jobber og står på skal ikke "straffes" for det. Viss du henger med meg nå?

Jeg er med, men du gjør på en måte poenget mitt samtidig, når du kaller det er fillebeløp. For andre er det et betydelig bidrag til økonomien. Hvis de som "står på og jobber" ikke merker pengene engang, er det da rett å bruke offentlige midler på dem? Er det virkelig en straff å fjerne et tilskudd som ikke trengs?

Og så blir jeg litt svett når du poengterer at man står på eller at det går på hvilket yrke man velger. Det er jo ikke så enkelt som at man ikke gidder eller man jobber hardt. Man kan være aleneforelder, syk, arbeidsledig, under utdanning, tvunger til å ta den jobbmuligheten som fantes eller som man faktisk mestrer/kan klare... tipper fåtallet bare valgte å ikke jobbe hardt så de kunne slippe å ha dårlig råd, liksom.
 
Jeg er med, men du gjør på en måte poenget mitt samtidig, når du kaller det er fillebeløp. For andre er det et betydelig bidrag til økonomien. Hvis de som "står på og jobber" ikke merker pengene engang, er det da rett å bruke offentlige midler på dem? Er det virkelig en straff å fjerne et tilskudd som ikke trengs?

Og så blir jeg litt svett når du poengterer at man står på eller at det går på hvilket yrke man velger. Det er jo ikke så enkelt som at man ikke gidder eller man jobber hardt. Man kan være aleneforelder, syk, arbeidsledig, under utdanning, tvunger til å ta den jobbmuligheten som fantes eller som man faktisk mestrer/kan klare... tipper fåtallet bare valgte å ikke jobbe hardt så de kunne slippe å ha dårlig råd, liksom.
Derfor jeg skrev at det ikke gjaldt alle ;)
Men noen jobber faktisk mer enn andre uansett. La oss si f.eks fordi de vil pusse opp. Da skal de ikke få de pengene kun pga det. Det blir feil for meg.
Skulle jeg hatt en mening om barnetrygden, så må det være det med gratis barnehage og sfo. Vi skal få kjenne på det når vi har et barn som skal gå på sfo og et i bhg. Blir en god del mer penger ut når det er to barn..
 
Syns den bør være der, uansett inntekt, men kunne tenkt meg småbarnstillegg for samlet inntekt under så å så mye jeg - ikke bare aleneforeldre. Så ønsker meg omvendt ;) Glad de gir redusert betaling for barnehage ved lav inntekt.
 
Syns det høres ut som en fin ide :) at noen velger sted med høy boligpris skal jo ikke være statens "problem" :) syns det blir litt høl i hue om 2 familier, med samme inntekt skal bli behandlet forskjellig fordi en av familiene har vært "smart" og får mer bolig for pengene på en annen kant av landet :)
Enig med deg
 
Så viss noen har utdannet seg bedre enn andre og gjern har høyere studielån osv, så skal ikke de få det samme som alle andre?
Alltid syting fra de som har jobber med dårligere betaling!
Vi tjener over denne summen vi. Begge har fagbrev og ikke lang utdannelse.
Men er jo helt idiotisk at det ikke skal være likt for alle!
Nei, dette er et forslag jeg ikke støtter!
Skal alltid straffes for å jobbe og stå på i dette landet.
Jeg er helt enig med deg!!
 
Altså egenlig enig at enten alle eller ingen.

Skal de som jobber og tar lengre utdanning ikke få noe igjen? De skatter så at de som er mindre heldige skal ha noe å falle på. Egenlig er verden laget for at de sterkeste skal klare seg.

Men i Norge har vi vært heldig med oljepenger og at vi har et skattesystem som gjør at alle kan overleve mer eller mindre bra.

( i enkle drag)

Ingen liker å bli forskjellsbehandlet om de er fattige eller rike. ...


Uansett FRP sine synspunkter kan man egenlig ta med et klype salt i mange tilfeller.
 
Jeg syns det er flott dette blir behovsprøvd. Vi vipper akkurat over denne grensen, og har høy boligpris. Likevel vil vi klare oss fint uten. Jeg mener dette bør være sosialhjelp til de familiene som virkelig trenger det.
 
Back
Topp