Fra når BØR man kjenne liv?

fgme85

Glad i forumet
Julibarna2014
Nå er det så mange år siden sist at jeg husker rett og slett ikke igjen dette.. Men når er det VANLIG å kjenne liv og fra når er det man BØR kjenne babyen hver dag?
 
Noen kjenner spark allerede i uke 12, andre i uke 22, det fins ingen fasit på når det er vanlig å kjenne spark :)
Men sånn som jeg husker fra førstemann så skulle man kjenne spark hver dag etter uke 24 :)
 
Når det er vanlig å kjenne liv er jo veldig individuelt. Men er vel personer som ikke kjenner liv før ut i uke 18-19. Også er det de som kjenner liv i uke 9-10... Er jo alt etter hvor morkaka er plassert..
Er veldig usikker på når en bør kjenne babyen hver dag. Uke 20- ett eller annet. 21 eller 24 tror jeg det var jeg fikk beskjed om sist.
 
Er det ikke vanlig og kjenne jevnt fra ca. uke 21 eller noe slikt?
 
ingen fasit svar på dette :) kjem an på kor babyen ligger, kor morkaka er plassert, din kroppsfasong osv osv :) viktig å ikkje stresse :) ( noke eg bør sei til meg sjølv og ;) 
 
Når du har begynt å kjenne liv kvær dag, skal du kjenne kvær dag til fødsel.. Ulikt kor tid me bjynne å kjenne daglig liv då.... Om du merker stor forskjell i aktiviteten tenker eg..
 
veldig varierende. jeg har mine tre svangerskap på litt over 4 år. Å første gang var jeg i uke 19 når jeg kjente spark, 2 gang i uke 18, å denne gangen ante jeg i uke 16, men kjente de i uke 17.
Noen kjenner ikke før etter uke 20, å andre påstår de kjenner ned til uke 12, selv om det ikke er store kraften i det bittebitte lille barnet. Men på ul - spør de ofte om du kjenner når du har født før, før normalt sett så kjenner de fleste små spark rundt ul-tider, men det trenger ikke være så. Å når man da ser liv, så tenker man ikke særlig stort på de sparkene heller.
 
Tror ikke det er noe fasit her nei...
Første barnet mitt kjente jeg det ikke før uke 23 og denne gangen i uke 12.
Dem sier vel at f.o.m uke 28 skal man kjenne liv hverdag, men det var jo noen dager jeg ikke kjente det etter uke 28, og det er normalt det å.
 
Hovedregelen er daglig etter uke 24, men det kan jo være årsaker som gjør at man ikke kjenner det etter dette også! :) Men kjenner man det ikke innen da bør man nok få en utredning på hvorfor.. ;)
 
Jeg kjente liv i går kveld. Er bare uke 15 + 4 med første:) Men jeg har kjent veldig godt etter i flere uker nå, og lagt meg ned helt stille, leeenge. Har flere ganger kjent noe, men har ikke kunnet vært helt sikker før i går. Da var det ikke snakk om noe luftbobler eller noe annet. Kilte nesten litt, og beveget seg opp og ned. Veldg rar og uvant, men fantastisk følelse :) Jeg er ganske slank,og leste på nettet at tynne mennesker ofte kjenner det før de som har litt ekstra. Vet ikke hvorfor, og det stemmer sikkert ikke i alle tilfeller heller :)
 
Back
Topp