Fotball og barn

men synes du det er riktig at de som feks aldri møter på trening akal få lik spilletid som de som nesten alltid er der
Nei, det synes jeg ikke. Men nå er jo gutten min på 99% av alle treninger.. mange som ikke er så ofte på trening, men som får maks spilletid fordi de er god.. så det blir ikke et argument det heller
 
Nei, det synes jeg ikke. Men nå er jo gutten min på 99% av alle treninger.. mange som ikke er så ofte på trening, men som får maks spilletid fordi de er god.. så det blir ikke et argument det heller
neida ser det for din gutt
Det høres ut som det ikke gjøres riktig på deres lag
Dårlug for det er klare regler på det
 
neida ser det for din gutt
Det høres ut som det ikke gjøres riktig på deres lag
Dårlug for det er klare regler på det
Enig!! Kjenner Mammahjertet skriker av frustrasjon.. å se at et barn sitte på benken og ikke være god nok er ikke greit. De blir tidsnok ungdommer der de blir vurdert med karakterer og nok press.. en 12 åring skal ha selvtillit og føle at livet er topp!
 
I klubben der min gutt spiller og jeg er trener har vi fokusert mye på dette med omtrent lik spilletid for alle barn. Vi har riktignok ulikt tilbud og ulike lag, rett og slett fordi en del av guttene er svært ivrige og dyktige samt at det er nivådelt seriesystem. De ivrigste trener mye oftere enn "hovedgruppen" vår, de får aldri nok trening, de spiller seriekamper og cuper på øverste nivå og minst én årsklasse over sin egen, men disse treningene er IKKE lukket for de andre. Alle kan fritt melde seg på og delta. Det handler om lyst og interesse. Jeg er altså ikke trener for eget barn, bare så det er sagt, nettopp fordi jeg synes den rollen er vanskelig. Jeg ville nemlig vært mye "strengere" mot eget barn, ikke villet rose og ikke villet latt ham spille mer selv om han var i flytsonen fordi jeg hadde vært redd for at de andre spillerne og foreldrene skulle mene akkurat det du nå gjør; at treneren pusher sitt barn fremfor de andre.

Vi har nivådelt seriesystem og følgelig også laginndeling hos oss. Det har vi hatt de tre siste årene. På den måten får guttene spille kamper der de opplever mestring og glede, alle deltar i spillet (hvilket lett kan være et problem dersom man blander spillere på svært ulike modenhetsnivåer, de "beste" har da en tendens til å ikke sentre så mye til dem som kanskje ikke er fullt så "gode") og alle ivaretas. Vet det ikke er slik overalt ellers, rett og slett fordi det ikke er så mange lag i seriespillet. Det viktige er uansett at alle sees og ivaretas, at alle skal ha de samme muligheter utifra sine ønsker og behov. Jeg har selv ansvaret for én av gruppene med spillere som kanskje ikke er fullt så ivrige, som trenger ulik stimulering, lek og moro, men der alle spillerne er like viktige og får spille omtrent like mye i hver kamp. Jeg står altså ikke med stopppeklokke under kamper. Det er vanskelig og heller ikke ønskelig. Derfor kan det selvsagt hende at ett barn får noe mindre spilletid i én kamp. Da forsøker jeg å la vedkommende få noe mer i neste runde. Helt likt vil det aldri bli og innimellom er det også av stor betydning at det ene barnet som virkelig har dagen faktisk får litt mer spilletid. Neste gang kan det være et helt annet barn.

Poenget er at hos oss er det nivådelt, men det er det kretsen som legger opp til. Klubbene må da følge opp dette internt. Alle våre treninger er åpne for alle, ingen forfordeles ut ifra hvem vedkommende er sønn av. Når barna plasseres på lag med omtrent jevngode lagkompiser, ser vi også at mange av dem blomstrer opp og har det supermoro. Dermed må vi si at systemet fungerer etter hensikten. Dette forutsetter imidlertid en klubb av en viss størrelse. I mindre klubber er dette vanskeligere. Ingen skal likevel gjentatte ganger oppleve at de får mindre spilletid enn de andre på laget, spesielt ikke dersom dette skjer over tid. Da må man gå videre med saken. Har dere et styre for yngres avdeling i klubben, altså ikke kun en øverste leder? I såfall kan h*n være rette vedkommende å kontakte. Eventuelt er det kretsen du kan kontakte. Ikke sikkert det er så mye hjelp å få derfra heller, men verdt et forsøk. Tror du det kun er du/ditt barn som opplever dette med ulik/lite spilletid? Kan det være en idé å forsøke å snakke med andre foreldre? Aner ikke om du kjenner de andre foreldrene eller noe om klubben sønnen din spiller i, så det er vanskelig å si noe mer. Husker du har skrevet om dette tidligere også. Synd du opplever det på denne måten. Slik skal det jo ikke være.
Vi snakker sammen vi foreldrene og kjenner hverandre. De som har barn som får spille mye er fornøyde og ser ikke problemet. Nå er det 4 trenere tilsammen, og 4 gutter som får maks spilletid.. har snakket med foreldrene til de som har lite spilletid. 2 av de har sluttet på fotball pga av dette. Å reise bort ei helg på cup, der foreldre betaler for hotellopphold osv for å se barnet sitte skuffet på benken, ble dråpen over for ei mor. Gutten sluttet. Han var kjempe ivrig, men alikevel ikke god nok. Trenerene er flinke i fotball, men er ikke flinke med barn om du skjønner. De er ikke pedagogiske, og de kan ikke jobbe med barn på den måten som en skulle ønske. Det er et fåtall av de guttene som havner på eliten eller i engelsk fotball som kan leve av fotballen.. i 15 års alderen vil nok en god del droppe ut uansett. Jeg har spilt håndball og fotball hele barne og ungdomstiden, det jeg husker er cuper, samhold, flinke og morsomme trenere. Ikke at vi vant en kamp når vi var 13 år. Poenget er at dette er barneidrett. Få barna bort fra nettbrett og data, komme seg ut og være sosial og trene. Ha gode opplevelser sammen og gjøre sitt beste. Trivsel og selvtillit må ligge i bunn..
 
Vi snakker sammen vi foreldrene og kjenner hverandre. De som har barn som får spille mye er fornøyde og ser ikke problemet. Nå er det 4 trenere tilsammen, og 4 gutter som får maks spilletid.. har snakket med foreldrene til de som har lite spilletid. 2 av de har sluttet på fotball pga av dette. Å reise bort ei helg på cup, der foreldre betaler for hotellopphold osv for å se barnet sitte skuffet på benken, ble dråpen over for ei mor. Gutten sluttet. Han var kjempe ivrig, men alikevel ikke god nok. Trenerene er flinke i fotball, men er ikke flinke med barn om du skjønner. De er ikke pedagogiske, og de kan ikke jobbe med barn på den måten som en skulle ønske. Det er et fåtall av de guttene som havner på eliten eller i engelsk fotball som kan leve av fotballen.. i 15 års alderen vil nok en god del droppe ut uansett. Jeg har spilt håndball og fotball hele barne og ungdomstiden, det jeg husker er cuper, samhold, flinke og morsomme trenere. Ikke at vi vant en kamp når vi var 13 år. Poenget er at dette er barneidrett. Få barna bort fra nettbrett og data, komme seg ut og være sosial og trene. Ha gode opplevelser sammen og gjøre sitt beste. Trivsel og selvtillit må ligge i bunn..

Fryktelig trist når det blir på denne måten! Vi har nok et helt annet system hos oss rett og slett fordi vi er en stor klubb og spiller i en stor krets. Det gjør mulighetene for tilpasning enklere og bedre. Som jeg skrev, laget jeg er lagleder og trener for er ikke av de ivrigste/"flinkeste", men det spiller ingen rolle. Hos meg er alle like viktige på sin måte og gjennom sesongen tror jeg spilletiden vil være svært jevnt fordelt mellom alle sammen. Det kan variere litt fra kamp til kamp, men det er snakk om få minutters forskjell og uansett er det ikke de samme som får ekstra spilletid fra kamp til kamp. På den måten opplever hver enkelt gutt at hans sees fordi jeg kan la én gutt spille litt ekstra i en kamp dersom han virkelig har dagen og er i flytsonen. Neste gang er det kanskje kompisen hans som opplever det samme. Jeg mener dette er det aller viktigste: at ALLE skal sees og oppleve at de er viktige for laget. Da kommer de nemlig også på hver eneste trening. Guttene har det supermoro sammen og føler seg trygge i laget sitt. Det betyr mye for meg!

Har altså ikke eget barn på mitt lag fordi jeg synes det er vanskelig å håndtere den delte rollen. Han spiller uansett på et helt annet nivå enn "mine" gutter. Slik du forteller ser man dessverre en del av rundt omkring; fotballfedre/-trenere som forfordeler eget barn eller den/de som er mer modne og lenger fremme ferdighetsmessig. Trist når det går så langt at en del slutter fordi de får spille lite. Da har man ikke oppnådd det som er målet til NFF for barnefotballen: "Flest mulig, lengst mulig!". Vanskelig å gi konkrete råd ettersom det virker som du har gjort det du kan i forhold til å snakke med trener/lagleder, men dersom dere er flere som opplever dette som et problem synes jeg dere bør samle dere og ta det opp som tema på foreldremøte for årgangen. Regner med dere har det i hvert fall én gang i året? Det kan godt hende det er mange som ser det samme og dersom dette er gjennomgående må det gjøres endringer fra treners side. Kanskje kan dere foreldre engasjere dere som lagledere og bistå med innbyttene? Det har jeg gjort innimellom hos meg, fått med meg en mamma eller pappa og gitt dem ansvaret for innbyttene. Rett og slett for å engasjere dem og få dem til å se at det iblant kan være krevende å styre en gjeng gutter som spør og "maser" midt oppi alt annet under kampene? Høres vel ikke ut som ditt barns trener er villig til noe slikt, men hvem vet? Om dere krever det, kan han jo ikke la være!

Håper dere finner en løsning og at gutten din ikke gir seg med fotballen grunnet en/flere vanskelig(e)/håpløs(e) trener(e)!
 
Fryktelig trist når det blir på denne måten! Vi har nok et helt annet system hos oss rett og slett fordi vi er en stor klubb og spiller i en stor krets. Det gjør mulighetene for tilpasning enklere og bedre. Som jeg skrev, laget jeg er lagleder og trener for er ikke av de ivrigste/"flinkeste", men det spiller ingen rolle. Hos meg er alle like viktige på sin måte og gjennom sesongen tror jeg spilletiden vil være svært jevnt fordelt mellom alle sammen. Det kan variere litt fra kamp til kamp, men det er snakk om få minutters forskjell og uansett er det ikke de samme som får ekstra spilletid fra kamp til kamp. På den måten opplever hver enkelt gutt at hans sees fordi jeg kan la én gutt spille litt ekstra i en kamp dersom han virkelig har dagen og er i flytsonen. Neste gang er det kanskje kompisen hans som opplever det samme. Jeg mener dette er det aller viktigste: at ALLE skal sees og oppleve at de er viktige for laget. Da kommer de nemlig også på hver eneste trening. Guttene har det supermoro sammen og føler seg trygge i laget sitt. Det betyr mye for meg!

Har altså ikke eget barn på mitt lag fordi jeg synes det er vanskelig å håndtere den delte rollen. Han spiller uansett på et helt annet nivå enn "mine" gutter. Slik du forteller ser man dessverre en del av rundt omkring; fotballfedre/-trenere som forfordeler eget barn eller den/de som er mer modne og lenger fremme ferdighetsmessig. Trist når det går så langt at en del slutter fordi de får spille lite. Da har man ikke oppnådd det som er målet til NFF for barnefotballen: "Flest mulig, lengst mulig!". Vanskelig å gi konkrete råd ettersom det virker som du har gjort det du kan i forhold til å snakke med trener/lagleder, men dersom dere er flere som opplever dette som et problem synes jeg dere bør samle dere og ta det opp som tema på foreldremøte for årgangen. Regner med dere har det i hvert fall én gang i året? Det kan godt hende det er mange som ser det samme og dersom dette er gjennomgående må det gjøres endringer fra treners side. Kanskje kan dere foreldre engasjere dere som lagledere og bistå med innbyttene? Det har jeg gjort innimellom hos meg, fått med meg en mamma eller pappa og gitt dem ansvaret for innbyttene. Rett og slett for å engasjere dem og få dem til å se at det iblant kan være krevende å styre en gjeng gutter som spør og "maser" midt oppi alt annet under kampene? Høres vel ikke ut som ditt barns trener er villig til noe slikt, men hvem vet? Om dere krever det, kan han jo ikke la være!

Håper dere finner en løsning og at gutten din ikke gir seg med fotballen grunnet en/flere vanskelig(e)/håpløs(e) trener(e)!
I har hatt et møte med trenerene, så nå lover de mere spilletid for han..da gjenstår det å se.
 
Back
Topp