Forslag ny bemanningsnorm i bhg

Da ansetter de en vikar som også jobber ved sykdom. De bruker også vikar byråer til å fylle opp sånne ting når det trengs. Så de har allerede begynt med dette. Hvor mye penger hver enkelt får er forskjellig. Her er alle bhg flinke til å bruke studenter, folk fra nav og andre organisasjoner. Jeg er i en sånn selv og er i en bhg 50%. Denne er privat og de følger det samme som kommunen med flere ansatte enn nødvendig. Er kun en bhg her jeg veit om som må ansatte flere etter den nye normen. Men det er en bra ting. Helsevesenet er noe helt annet enn bhg. Men aldri hørt om sånne stillinger feks på gamlehjemmet her. Eller fra noen i hjemnehjelpen. Men kanskje anderledes på sykehus eller i det private. Er også store forskjeller fra kommune til kommune ang bemanning i både helsevesenet og bhg. Men med en 12.5% stilling så blir det fort overtid. Men er forskjell på hvordan de regner dette. Men forstår hva du mener. De regner bok litt anderledes på dette i en bhg kontra helsevesenet.

Men de som er lærlinger, i arbeidspraksis osv teller ikke med.
Ref:

«Personer som er i barnehagen i praksis eller arbeidstiltak, lærlinger, spesialpedagoger og andre som er å anse som ekstra personale i barnehagen, skal holdes utenfor beregningen.»
 
Men de som er lærlinger, i arbeidspraksis osv teller ikke med.
Ref:

«Personer som er i barnehagen i praksis eller arbeidstiltak, lærlinger, spesialpedagoger og andre som er å anse som ekstra personale i barnehagen, skal holdes utenfor beregningen.»
Nettopp poenget mitt. Det blir da ekstra ansatte i en bhg av det.
 
Mye mulig men alle barnehager har lov til det ved behov, altså å flytte et barn som f.eks blir 3 i desember inn på stor avdeling i januar , da er jo barbet bare 2 år og 1 mnd men kan alikevel regnes som 3 åring

Spiller egentlig ikke noen rolle om de blir flyttet til stor avdeling eller ikke. Når de kan regnes som 3 år kan barnehagen ta inn flere barn uansett. Enten blir det flere barn på småbarnsavdelingen, eller så flytter de noen opp og det blir flere på storbarnsavdelinga. Vil uansett bli den samme bemanningen pr barn totalt sett i bhg. Og barna vil uansett få mindre areal og voksentetthet uansett om de blir på den lille avdelingen nå de tar inn flere barn der eller om de blir flyttet til stor avd.
 
Nettopp poenget mitt. Det blir da ekstra ansatte i en bhg av det.

Det blir jo ikke det.
Folk i arbeidstrening nav eller i praksis skal alltid gå oppå. Slik er ser nå også, det er ingen endring.
Den nye bemanningsnormen gjelder faste ansettelser, ikke hvor mange ansatte som er på jobb hver dag. Er det en person som er syk, så er det ikke krav til å sette inn vikar.
 
Hvor store er ca avdelinger på en bhg? Er noe jeg misser her. På min 2 åring avdeling så er tallet antall barn mot antall ansatte i den nye normen 6 100% ansatte på 18 barn.
 
Hvor store er ca avdelinger på en bhg? Er noe jeg misser her. På min 2 åring avdeling så er tallet antall barn mot antall ansatte i den nye normen 6 100% ansatte på 18 barn.
Da stemmer det jo med 3 barn pr voksen siden de er under 3 år.

Men jeg har aldri vært borti så store småbarnsavdelinger. Det meste her i kommunen har vært 14 barn, men nå går de ned til 12. Og 4 voksne
 
Da stemmer det jo med 3 barn pr voksen siden de er under 3 år.

Men jeg har aldri vært borti så store småbarnsavdelinger. Det meste her i kommunen har vært 14 barn, men nå går de ned til 12. Og 4 voksne
18 på småbarn og 25 på storebarn er normalen her ca. Ikke spurt så mye rundt men er sånn i to bhg som jeg veit om og den ene er kommunal og den andre privat. Begge er ganske små bhg. Ingen her som har reagert når de har spurt om antall barn på avd så regner med det er ganske normalt.
 
Jeg er for bemanningsnorm, men synes det er helt tullete at de ikke gir ekstra finansiering til barnehagene for gjennomføre det. Det betyr at vi må ta penger fra andre steder (f.eks vikarbruk) noe som igjen går utover barna på andre måter. Men å få barnegruppene ned fra 20 til 18, 10 til 9 og 14 til 12 er jeg veldig glad for! Det vil uansett lette på trykket hos de ansatte og vikarbehovet vil kanskje gå noe ned uansett..
 
Spiller egentlig ikke noen rolle om de blir flyttet til stor avdeling eller ikke. Når de kan regnes som 3 år kan barnehagen ta inn flere barn uansett. Enten blir det flere barn på småbarnsavdelingen, eller så flytter de noen opp og det blir flere på storbarnsavdelinga. Vil uansett bli den samme bemanningen pr barn totalt sett i bhg. Og barna vil uansett få mindre areal og voksentetthet uansett om de blir på den lille avdelingen nå de tar inn flere barn der eller om de blir flyttet til stor avd.

Her blir de flytta på stor avdeling, for min datter som blir 3 i februar spiller det ingen rolle, hu blir jo da flytta i januar så i prinsippet er hu jo 3, men lillegutt som er født i desember er jeg mer bekymra for, jeg vil de skal få mest mulig tid på småbarnsavdelinga ettersom de er 15 barn der mens den med store barn er de dobbelavdeling med nesten 30 unger[emoji85]
 
Hvor store er ca avdelinger på en bhg? Er noe jeg misser her. På min 2 åring avdeling så er tallet antall barn mot antall ansatte i den nye normen 6 100% ansatte på 18 barn.

Det varierer veldig.
Småbarn har som regel 9,12 eller 14 barn. Noen har flere. Storbarn har som regel 18,20,24 barn. Noen har flere.

Noen avdelinger har blandet alder også. Feks en avdeling med 18 barn fra 1-5 år trenger ikke nødvendigvis mer enn 4 voksne. Feks 12 barn over 3 år og 6 barn under 3 år.

Noen barnehager her har 14 småbarn og 4 voksne fra august. Når januar kommer så blir alle de som fyller 3 år det året regnet som 3åringer (ca halvparten av barna på avdelingen) og da frigjør det plass til flere barn. Så da tar de inn 3 barn til på hver småbarnsavdeling slik at de er 17 barn. Er det noen som er født tidlig på året flyttes de opp på stor barn - der det er 24 barn fra før og blir da 27. På fire voksne.

Her blir de flytta på stor avdeling, for min datter som blir 3 i februar spiller det ingen rolle, hu blir jo da flytta i januar så i prinsippet er hu jo 3, men lillegutt som er født i desember er jeg mer bekymra for, jeg vil de skal få mest mulig tid på småbarnsavdelinga ettersom de er 15 barn der mens den med store barn er de dobbelavdeling med nesten 30 unger[emoji85]
Vet ikke hva som er verst jeg. 17 småbarn (som krever mye) på 4 voksne eller 27 store barn på fire voksne...
 
Noen barnehager her har 14 småbarn og 4 voksne fra august. Når januar kommer så blir alle de som fyller 3 år det året regnet som 3åringer (ca halvparten av barna på avdelingen) og da frigjør det plass til flere barn. Så da tar de inn 3 barn til på hver småbarnsavdeling slik at de er 17 barn. Er det noen som er født tidlig på året flyttes de opp på stor barn - der det er 24 barn fra før og blir da 27. På fire voksne.


...

Heldigvis kan man jo ikke gjøre dette lenger siden de ikke teller som 3 år før i august nå [emoji6]
For dette var ikke bra, at man fylte opp med flere små sånn at det ble flere.
 
Det varierer veldig.
Småbarn har som regel 9,12 eller 14 barn. Noen har flere. Storbarn har som regel 18,20,24 barn. Noen har flere.

Noen avdelinger har blandet alder også. Feks en avdeling med 18 barn fra 1-5 år trenger ikke nødvendigvis mer enn 4 voksne. Feks 12 barn over 3 år og 6 barn under 3 år.

Noen barnehager her har 14 småbarn og 4 voksne fra august. Når januar kommer så blir alle de som fyller 3 år det året regnet som 3åringer (ca halvparten av barna på avdelingen) og da frigjør det plass til flere barn. Så da tar de inn 3 barn til på hver småbarnsavdeling slik at de er 17 barn. Er det noen som er født tidlig på året flyttes de opp på stor barn - der det er 24 barn fra før og blir da 27. På fire voksne.


Vet ikke hva som er verst jeg. 17 småbarn (som krever mye) på 4 voksne eller 27 store barn på fire voksne...

Ille er det uansett men jeg tenker at en 3 åring er mer selvstendig enn en 2 åring
 
Heldigvis kan man jo ikke gjøre dette lenger siden de ikke teller som 3 år før i august nå [emoji6]
For dette var ikke bra, at man fylte opp med flere små sånn at det ble flere.

Ille er det uansett men jeg tenker at en 3 åring er mer selvstendig enn en 2 åring

Absolutt. Det er en grunn til at reglene er endret og godt er det, som klatremus skriver :kr
 
Back
Topp